הוכחה חד משמעית שגיבורי העל היו יהודים: תערוכה חסרת תקדים תיפתח בניו יורק

לראשונה תעסוק תערוכה בהיסטוריה של גיבורי העל ותציג הוכחות ליהדותם • בין המוצגים: השער של קפטן אמריקה שהיכה את היטלר ועורר סערה עצומה בארה"ב וקומיקס שכתבה יהודייה במחנה ריכוז • רועי שוורץ, כותב הספר "האם סופרמן היה נימול?", המשמש כאוצר בתערוכה: "גיבורי על הם המצאה יהודית - ואת זה אנחנו רוצים להראות בתערוכה"

"האם סופרמן היה נימול?". עטיפת ספרו של רועי שוורץ, מאוצרי התערוכה. צילום: רועי שוורץ. עטיפת הספר

בנובמבר הקרוב צפויה להיפתח במרכז להיסטוריה יהודית בניו יורק תערוכה חסרת תקדים בנושא קומיקס יהודי. התערוכה תציג היבטים שונים של יצירת קומיקס יהודית לאורך ההיסטוריה, ותוכיח באופן חד משמעי שגיבורי העל היו יהודים.

רועי שוורץ, שפרסם לפני שנתיים ספר עב כרס תחת הכותרת "האם סופרמן היה נימול?" שזכה לתשומת לב רבה בארה"ב ובישראל, הוא אחד מאוצרי התערוכה, שמתחלקת בפועל לחמש תערוכות שונות. בנוסף הוא כותב ל-CNN ולפורוורד היהודי על תרבות פופולרית, בדגש על הזווית היהודית.

"זוהי הפעם הראשונה שיש תערוכה כל כך מקיפה הבוחנת את הקשר בין יהדות לקומיקס", מסביר שוורץ. "התערוכה מורכבת מחמש תערוכות משנה, כל אחת בוחנת היבט אחר של הנושא. יוצגו פריטים נדירים שמעולם לא נראו בפומבי, כמו איור מקורי של קפטן אמריקה שנשמר באוסף פרטי של נכדי היוצרים עד היום".

רועי שוורץ. "קפטן אמריקה נוצר על ידי יוצרים יהודים, והם הביעו את דעתם הנחרצת נגד הנאצים וקראו לפעולה", צילום: ללא,

להיסטוריה של הקומיקס ולגיבורי העל יש קשר ישיר ליהדות, לא רק בגיבורים חובשי כיפה שהולכים לבית כנסת, כפי שניתן לראות בשנים האחרונות, אלא גם בשימוש בפולקלור ואפילו אג'נדות יהודיות.

"קומיקס זו המצאה יהודית וגיבורי על הם המצאה יהודית, ואת זה אנחנו רוצים להראות בתערוכה הזו, שעוקבת אחר ההיסטוריה המרתקת של גיבורי העל. אנו בוחנים את הייצוג של יהודים בקומיקס הן כפי שהם היום, עם כיפה ובית כנסת, והן בעבר, גיבורי על ששימשו לתעמולה נגד הנאצים ושילבו פולקלור יהודי".

שוורץ מספר על דוגמה מרתקת נוספת מ-1940, כאשר על שער חוברת קומיקס של קפטן אמריקה נראה הגיבור מכה את היטלר. "זאת הייתה הצהרה נועזת מאוד לתקופה, כאשר רוב האמריקאים התנגדו לכניסה למלחמה נגד גרמניה. קפטן אמריקה נוצר על ידי יוצרים יהודים, והם הביעו את דעתם הנחרצת נגד הנאצים וקראו לפעולה, על אף הסיכון האישי שבכך".

היוצרים היהודים מכים את היטלר באמצעות גיבורי העל שיצרו,

"בעקבות הפרסום ספגו היוצרים איומים על חייהם, וקיבלו גיבוי מצד ראש העיר דאז, פיורלו לה גוארדיה, שהיה יהודי אף שלא ידעו זאת עליו, שאמר שהוא אוהב את מה שעשו והציב במשרדי מרוול שוטרים. זוהי דוגמה נוספת לתפקיד החשוב שמילאו יהודים בעיצוב דמותם של גיבורי-העל כלוחמים למען הצדק והחופש", הוסיף שוורץ.

שוורץ מוסיף ואומר כי ישנם לא מעט פריטים נדירים נוספים שיוצגו בתערוכה, כמו חוברת קומיקס שאיירה יהודייה במחנה ריכוז, וסיפור מקורי על סופרמן שנכתב על ידי יוצריו ב-1933, שנים לפני שסופרמן הוצג לעולם באופן רשמי. "אנו מתכוונים להציג את הקומיקס "שלטונו של סופר-מן" – הגרסה המקורית של סופרמן שכתבו שני היוצרים שלו, שהיו אז בני 17, חמש שנים לפני שסופרמן הגיח לעולם".

"יש לנו קומיקס שנשכח עם הזמן, שנכתב ואוייר על ידי ליזל פלשטיין, בעת שהייתה במחנה ריכוז. היא יצרה ספר שבו סיפרה עם הרבה הומור על חיי היום יום במחנה הריכוז. ניתן לראות את העוצמה של האיורים, שכוללים ניגודיות בין הקריקטורות ההומוריסטיות לבין התוכן – הזוועות והבנאליות של הרוע".

"ללכוד רגע היסטורי בקומיקס היהודי"

שוורץ מספר כי מאחורי התערוכה החדשה עומדת ד"ר מרים מורה, ואף שהתערוכה תכלול פרטים נדירים, היוזמים הקפידו להותיר אותה מבדרת ומתאימה לכל המשפחה. כך, בתערוכה תהיה אפשרות להתחפש לגיבור על וליצור גיבור על בעצמך. התערוכה תכלול גם אירוע נוצץ שבו ישתתפו אנשי תעשייה וקומיקס, ביניהם ככל הנראה גם אורחים מישראל.

לדברי שוורץ, "מטרת התערוכה היא להראות את הקשר ההדוק בין יהדות לקומיקס, החל משימוש בקומיקס ככלי תעמולה נגד הנאצים, וכלה בייצוגים של יהודים ומוטיבים יהודיים בקומיקס בימנו".
התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב במשך שלושה חודשים, וצפויה למשוך אליה אנשי תעשיית הקומיקס וידוענים מהארץ והעולם.

"יוזמה זו נועדה ללכוד רגע היסטורי בקומיקס יהודי", אמרה ד"ר מירים מורה, מנהלת התוכניות האקדמיות והציבוריות במוזיאון ההיסטוריה היהודי ושותפה ליצירת התערוכה החדשה - JewCE. "ההכרה בשורשים היהודיים של הקומיקס וכניסת הגיוון היהודי לתוך הקומיקס והתרבות הפופולרית כורכת בתוכה פוטנציאל עצום להגברת המודעות וההבנה של החיים היהודיים, ואין תרופה טובה יותר לאנטישמיות ופחד מ'האחר' מאשר חינוך והבנה".

קרדיטים לתמונות בכתבה - מתוך התערוכה:
Señorita Rio, Fight Comics #40, October 1945. Fiction House. Cover by Lily Renée.
Captain America Comics #1, March 1941. Timely Comics (Marvel). By Joe Simon and Jack Kirby.
Captain America Comics #46, April 1945. Timely Comics (Marvel). Cover by Alex Schomburg. While the American press often downplayed the Holocaust, the cover showed inmates marched at gunpoint to giant ovens, human remains sticking out the ashes.
“Superman” B-17 Flying Fortress and Douglas C-47, 1943. U.S. Air Force.
Action Comics #59, April 1943. National Allied Publications (DC Comics). Cover by Jack Burnley.
Superman #17, July-August 1942. National Allied Publications (DC Comics). Cover by Fred Ray.
"The Reign of the Superman," Science Fiction: The Advance Guard of Future Civilization #3, January 1933. Written by Jerry Siegel and illustrated by Joe Shuster.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר