פגייה בבי"ח // צילום ארכיון: דודו גרינשפן

בניגוד להחלטת משרד הבריאות: חיסון RSV אינו ניתן לפגים

למרות החלטת משרד הבריאות להאריך את תקופת מתן החיסון לווירוס הנשימתי אשר פוגע בפגים, בפועל, ההחלטה אינה מיושמת • הורים מדווחים כי הם חוששים לצאת מהבית

למרות החלטת משרד הבריאות לאפשר את הרחבת עונת חיסון הפגים נגד RSV המכונה כ"וירוס הפגים"  לחודש אפריל, הורים לפגים מתלוננים כי אינם מקבלים את החיסון ונותרים ללא הגנה.

השנה נרשמה בישראל עליה במקרי בווירוס הנשימתי RSV הגורם לדלקות בדרכי הנשימה ועלול לגרום למוות. כך, בחודש מרץ האחרון דווח על 133 אשפוזים בשל הווירוס לעומת 12 במרץ 2019.

עונת הפעילות של הנגיף היא בחודשים נובמבר עד מרץ ולכן בחודשים אלו ניתן חיסון סביל (המכיל נוגדנים) לפגים. השנה, הפעילות נחשבת חריגה ביחס לשנים קודמות. מהשוואה שנערכה במשרד הבריאות, נמצא כי לפני פרוץ הקורונה, בחודשים נובמבר-מרץ 2018-2019, RSVהייתה רמת התחלואה נמוכה פי 3.5, מפעילות הRSV- בימים אלו וכפי 2 באחוז החולים בהשוואה בין מרץ הנוכחי לשנים עברו.

כפי שפורסם ב"ישראל היום" הווירוס פוגע בפגים ובתינוקות מדוכאי חיסון והוועדה המייעצת לחיסונים במשרד הבריאות המליצה, לאור הנתונים, להאריך את מתן החיסון גם לחודש אפריל. אלא, שהורים לפגים מדווחים כי ההחלטה אינה מיושמת.

חוששים לצאת מהבית

"מיד עם צאתנו מהבית חולים ניסינו לקבוע תור לחיסון ובכל פעם שהגענו האחות אמרה שלדעתה צריך להאריך את העונה של ההתחסנות בגלל שהעונה מתארכת ויש הרבה מאושפזים בגלל הווירוס", אומרת אורטל קורן, אם לפג המתגוררת בשדה יואב. "בכל פעם שאלנו אם יש חדש ואמרו לנו שלא. אני מאוד מוטרדת, אני חוששת לצאת מהבית כי כל דבר קטן יכול להכניס אותו למצב סיכון ויוצאת רק למה שנחוץ. את האישור של הוועדה להתחסן קיבלנו, אבל בפועל אין מענה והתוצאה היא שפגים רבים, כולל שלי, יהיו בסיכון כי לא תהיה להם את ההגנה הדרושה".

הורים לפגים מדווחים על חשש להזמין אורחים הביתה או מיציאה של אחים גדולים למסגרות חינוכיות מחשש להדבקה.

"ההתנהלות היום יומית סביב הולדת הפג ממש לא נגמרת בשבוע, שבועיים או בשלושה הראשונים. אחת הדילמות המרכזיות הייתה איך להתנהל עם אמה, הבת הגדולה שלנו, על אחת כמה וכמה שמדובר בתקופת הקורונה. מצד אחד אנו רוצים לשמור על השגרה ולאפשר לה לפגוש את החברים ולהגיע אל המסגרות שלה ומהצד השני לשמור על התאומות", סיפר חיים קדוש, אב לתאומות פגות מקרית ביאליק.

ליאוריה, אם לפג, משתפת כי: "כל החיסונים שהילד שלי קיבל היו בטווח של 30 יום ככה שהוא לא מוגן מסוף מרץ, זה מאוד מלחיץ, אני לא יכולה לצאת מהבית ואין מענה מצד קופת החולים".

רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב: "בתחילת ההתפרצות, לקח שלושה חודשים מרגע ההבנה שיש בעיה ועד שמשרד הבריאות הוציא הנחיה להתחיל לחסן את כל הפגים באוגוסט. שלושת החודשים האלה הביאו להמון מקרים של פגים שאושפזו בגלל הדבקה בווירוס, ואת ההשלכות של המחלה סוחבים עד היום, שלא לדבר על פג שנפטר בשל אי מתן חיסון והדבקה".

"המצב מורכב ואני לא מתעלמת מהמורכבות בקושי והעומס שזה יוצר על המערכת, אך נדרשת באופן בהול חשיבה מחוץ לקופסה ומציאת פתרונות כדי להגן על הפגים. אנחנו בעמותת לה"ב נסייע במציאת פתרונות גישור על הפערים כדי שכל הפגים יקבלו את החיסון בהקדם האפשרי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו