"בשורה אמיתית לחולים": הניתוח החדשני שמציל עשרות אלפי ישראלים מעיוורון

ד"ר אבנר בלקין מבצע בבית החולים "מאיר" בכפר סבא ניתוח בקרב חולי גלאוקומה, מחלה שעלולה לגרום לאיבוד הראייה, שמותיר אותם ללא תפרים – ועם התאוששות מהירה וקלה יותר מהניתוח המקובל כיום • ד"ר רותי הדרי, סגנית מחלקה פנימית ג' ב"מאיר" שעברה את הניתוח בעצמה: "הלחץ התוך-עיני ירד בצורה פנטסטית בתוך יום" • ד"ר בלקין: "זו מהפכה, אנחנו מצילים את ראייתם של אנשים"

ניתוח עיניים ייחודי בבית החולים "מאיר" בכפר סבא // כתב: רן רזניק, צילום: משה בן שמחון, עריכה: לירון עזר

ניתוח חדשני, זעיר-פולשני לצנתור מערכת הניקוז של העין מצליח להציל מטופלים מסכנת עיוורון ומוריד בכך משמעותית את הצורך בניתוח הפולשני המקובל כיום ברפואה, שבמסגרתו נעשה מעקף מורכב למערכת הניקוז החולה של העין.

הניתוח פורץ הדרך (ניתוח GATT) מבוצע בחודשים האחרונים בבית החולים "מאיר" בכפר סבא בחולי גלאוקומה, מחלת עיניים שגורמת לעיוורון בלתי הפיך ושפוגעת בעשרות אלפי ישראלים, רובם מבוגרים. הניתוח החדשני מבוצע כולו דרך חתך של 2 מ"מ והוא לא דורש תפרים, בעוד שהניתוח המקובל דורש חיתוך נרחב של הרקמות סביב העין, תפרים מרובים והתאוששות ארוכה.

ניתוח בחולת גלאוקומה, שנועד להציל את הראייה שלה, צילום: גדעון מרקוביץ'

גלאוקומה היא מחלה כרונית של עצב הראייה, שפוגעת תחילה בשדה הראייה. בשלבי המאוחרים, היא עלולה להביא לפגיעה בראייה המרכזית ואף לגרום לעיוורון. במרבית המקרים אין למחלה תסמינים, ולכן היא מכונה "הגנב השקט של הראייה". הדרך הנפוצה לגילויה היא בבדיקה שגרתית, וזו נעשית לרוב זמן רב לאחר שהחלה, ולכן יש צורך בבדיקות תקופתיות שמאפשרות את גילויה המוקדם.

בשיטת הניתוח לצנתור העין, נותחו עד עתה ב"מאיר" יותר מ-200 מטופלים עם שיעורי הצלחה גבוהים מאוד של כ-90%. בין המטופלים בניתוח לצנתור נמצאת תינוקת בת שנתיים, כ-40 מטופלים בני 50-10 והשאר מטופלים בני 60 עד 96. את הניתוח מבצע ד"ר אבנר בלקין, המנהל את שירות הגלאוקומה במחלקת העיניים ב"מאיר". בלקין הוא הרופא היחיד בישראל שעבר את ההכשרה הייחודית והיוקרתית ביותר בתחום, כשבכל שנה רק שלושה רופאים בעולם נבחרים להשתלמות זו.

ד"ר אבנר בלקין, מנתח עיניים מומחה לגלאוקומה, צילום: גדעון מרקוביץ'

מספר הניתוחים החדשים לצנתור העין שעשה ד"ר בלקין הוא הגדול ביותר בישראל בשיטה, זו והוא נחשב גדול גם בקנה מידה עולמי. בעקבות ההצלחה של ניתוחים אלה, הגיעו רופאי עיניים ישראלים לצפות בו מבצע את הצנתור בחדר הניתוח, והוא עצמו הגיע להדריך רופאים בביצוע הניתוח בבתי חולים נוספים. בעקבות זאת, בוצעו כבר ניתוחים אלה בהיקפים קטנים גם בבתי חולים כמו הדסה עין כרם בירושלים, בילינסון בפתח תקוה, שיבא בתל השומר, וולפסון בחולון והעמק בעפולה. הניתוחים מבוצעים במימון מלא של קופות החולים במסגרת סל הבריאות הממלכתי.

"ישראל היום" הוזמן לצפות באחד הניתוחים האלה, שבוצע במטופלת בת 90 מאזור המרכז. המטופלת סבלה מלחץ תוך-עיני מוגבר מאוד, ולדברי ד"ר בלקין היה קיים חשש שהיא תאבד את הראייה שלה. במהלך הניתוח, ד"ר בלקין ביצע חתך של פחות משני מ"מ בחלק הקדמי של העין של המטופלת, ואז איתר את תעלת הניקוז של העין ויצר בה פתח עם סכין ייחודית. בהמשך, הוא השחיל צנתר לתוך התעלה הזעירה, שרוחבה רבע מילימטר, ומשיכת הצנתר הביאה לפתיחת מערכת הניקוז של העין, שהיא המטרה של ניתוח זה. לאחר מכן, סגירת החתך בעין נעשתה ללא תפרים.

ניתוח בחולת גלאוקומה, שנועד להציל את הראייה שלה, צילום: גדעון מרקוביץ'

בתום הניתוח, אמר ד"ר בלקין כי "כבר ניתן לראות שהלחץ התוך-עיני הגיע אצל המטופלת לנורמה. כולנו, ובמיוחד היא, מרוצים, כי הסיכון לאובדן הראייה אצלה צנח באופן משמעותי מאוד, וזה מבלי לסכן אותה בניתוח גדול, פולשני ומסוכן הרבה יותר". לדבריו, "כניסת הניתוחים הזעיר-פולשני לתחום הגלאוקומה שינו את הדרך שבה אנחנו מטפלים במחלה הכרונית הזו. אנחנו מנתחים יותר מוקדם, ומצילים את הראייה עם ניסיון אישי של כ-200 ניתוחים בשנתיים האחרונות. אני יכול להגיד שמדובר במהפכה ובבשורה אמיתית לחולים שלנו".

פרופ' אלעד מויסייב, מנהל מערך העיניים ב"מאיר", אמר ל"ישראל היום": "ניתוח הGATT- מביא איתו בשורה של ממש למטופלים עם גלאוקומה. מדובר בניתוח יחסית קצר שאינו מצריך שתלים מיוחדים, ובידיים של מנתח מיומן ומנוסה כמו ד"ר בלקין, הניתוח בעל יעילות גבוהה ושיעור סיבוכים נמוך. מעבר להתאוששות המהירה והורדת הלחץ התוך-עיני, הניתוח גם מאפשר ירידה משמעותית בכמות הטיפות שהמטופלים צריכים ליטול אחריו, ובמקרים רבים הם אינם זקוקים להן כלל".

ניתוח בחולת גלאוקומה, שנועד להציל את הראייה שלה, צילום: גדעון מרקוביץ'

ד"ר רותי הדרי, סגנית מחלקה פנימית ג' ב"מאיר", עברה בעצמה את הניתוח המדובר, עליו סיפרה כי "החדירו לי צינורית זעירה ויצרו חיבור בין חלל העין לווריד קטן שמתנקז למערכת הוורידים הכללית, ובצורה כזו הלחץ התוך-עיני ירד. הניתוח הוריד את הלחץ בצורה פנטסטית תוך יום, ולמעשה 'שחרר' אותי מהצורך לקחת טיפות וכדורים".

מטופלת נוספת שעברה את הניתוח בהצלחה אמרה כי אם הייתה עוברת את הניתוח הזה כבר לפני שנים, יכול היה להיחסך לה נזק לעין וסבל רב. "אני יודעת כיום שבעזרת ניתוח מאוד פשוט שלא מסכן את העין, ניתן להציל את המצב".

ד"ר רותי הדרי, סגנית מחלקה פנימית ג' ב"מאיר", שעברה בעצמה את הניתוח, צילום: גדעון מרקוביץ'

עוד מטופלת שעברה את הניתוח, צעירה בת 24 שסבלה באופן קשה מהמחלה, הייתה הראשונה לעבור אותו בארץ. היא אמרה כי המחלה התגלתה אצלה כשהייתה בת 18, אז היא הבטיחה לעצמה לא לעבור את "הסיוט שעברתי בניתוחים המקובלים" פעם נוספת. "ביקשתי לעבור את הניתוח החדש, ולשמחתי ההחלמה ממנו הייתה טובה בהרבה מכל הניתוחים שעברתי, ומצב העין השתפר בצורה מהירה וקלה".

ניתוח בחולת גלאוקומה, שנועד להציל את הראייה שלה, צילום: גדעון מרקוביץ'
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר