פריצת דרך ישראלית בטיפול בהתפשטות סרטן הריאה

החוקרת הישראלית, ד"ר אליזבטה דודניק, הראתה כי ניתן לטפל בסרטן הנדיר באמצעות אימנותרפיה • "הצלחתי לאסוף מספיק מידע ולתת תקווה חדשה לחולים", סיפרה החוקרת

מעבדה, צילום: Getty Images

פריצת דרך בנוגע לטיפול באחד מסרטני הריאה המסוכנים והאלימים ביותר שנגרם בדרך כלל בעקבות עישון. מדובר בתקווה של ממש לחולים שעד היום כמעט לא החלימו מהמחלה.

בפרסום מדעי בכתב העת היוקרתי הראתה החוקרת ד"ר אליזבטה דודניק, אחראית תחום גידולי בית החזה באסותא, כי ניתן לטפל באופן מבטיח בסרטן הנדיר שתוקף ריאות בני אדם בשם Large cell neuroendocrine carcinoma על ידי שיטה רפואית מתקדמת שנקראת אימנותרפיה.

כמו כן, הסרטן הנדיר, ששכיחותו הוא 3% מקרב סרטני הריאה, התגלה בדרך כלל בשלב שהוא מפושט מאוד ואין דרך לעצור אותו על ידי ניתוחים. מציאות זו השפיעה מאוד על הקטלניות שלו ועל הקושי להציל את החולים בו שזוהו במצב קשה מאוד של המחלה.

בין היתר, בעייתיות נוספת של סרטן הריאה, נבעה מחוסר במידע קליני עליו עקב נדירותו, כך שלא היה ידוע אילו טיפולים מסוגלים להתמודד איתו. ביחס לכך, הראתה ד"ר דודניק, כי טיפול אימנותרפי במקביל לטיפול הכימותרפי הרגיל פועל נגד הסרטן מוריד את סיכון התמותה ב-42 אחוז ומביא לשרידות בטווח ארוך גבוה יותר מאשר טיפולים כימותרפיים.

ד"ר אליזבטה דודניק, צילום: ויקטוריה מנושירוב

מה הוא טיפול אימנותרפי

טיפול אימנותרפי, מוכר לעולם הרפואי כבר עשור והוא טוב יותר בסרטנים רגילים כולל סרטני ריאה מאשר טיפול כימותרפי. מדובר בתרופות שמשחררת את הבלמים של המערכת החיסונית של הגוף ונותנים לכן למערכת החיסונית של הגוף עוצמה וכוח רבים יותר.

מדובר בטיפול משמעותי שהוכח היטב במאבק במחת הסרטן אלא שביחס לסרטן הריאות הייחודי הזה לא היה מספיק מידע עקב המספר המועט של החולים. "פריצת הדרך שלי היא בכך שהצלחתי לאסוף מספיק מידע ולתת תקווה חדשה לחולים אלו בסרטן אלים ונדיר מאוד. עד כה חולים אלו היו במצב לא טוב כי לא היה ידוע איך לטפל בהם. השלב הבא הוא מבצע של טיפול משולב של כימותרפיה וטיפול אימנותרפי כדי להציל בני אדם", אמרה החוקרת ל'ישראל היום".

המחקר הנוכחי נעשה בשיתוף פעולה עם חוקרים מ-Georgetown University Hospital וכלל את הסדרה הגדולה ביותר בספרות המדעית של חולים עם הסרטן הזה 125 חולים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר