שבועיים אחרי תקיפת הסייבר: בביה"ח הלל יפה מתחילים להתאושש

מד"א עדיין לא מפנים לביה"ח פצועים או חולים, אלא רק כאלו שמצבם קריטי • פצועים באורח בינוני ומטה - מפונים ללניאדו בנתניה או לבתי חולים אחרים במרכז הארץ • מערכות המחשוב שהופלו על ידי ההאקרים מותקנות מחדש • מנהל ביה"ח, ד"ר מיקי דודקביץ: "העובדים הסתגלו למצב החדש באופן מעורר השראה"

מתקינים מחדש את המערכות, צילום: קרדיט הלל יפה

שבועיים לאחר מתקפת הסייבר על בית החולים הלל יפה - וביה"ח שבחדרה טרם התאושש או חזר לתפקוד מלא. מד"א עדיין לא מפנים לשם פצועים או חולים, אלא רק כאלו שמצבם קריטי, והגעה לבי"ח מרוחק יותר תסכן באופן משמעותי את חייהם.

יתר הפצועים והחולים נכון לעכשיו מפונים לבתי חולים מרוחקים יותר, כך שאם למשל התרחשה תאונת דרכים בחדרה ובסביבתה, יפונו להלל יפה רק הפצועים שמצבם קריטי. פצועים באורח בינוני ומטה - יפונו ללניאדו בנתניה או לבתי חולים אחרים במרכז הארץ.

ביה"ח הלל יפה עדיין מתאושש מתקיפת הסייבר // צילום: הלל יפה

בהלל יפה עובדים על התקנה מחדש של מערכות המחשוב שהופלו על ידי ההאקרים. המשמעות היא, שתשלום כספי הכופר לקבוצת ההאקרים לא עומד על הפרק, לפחות לא בשלב זה. גורם בבית החולים הסביר: "ההחלטה אם לשלם את דמי הכופר היא לא שלנו. אנחנו בית חולים ממשלתי, וההחלטה היא של המדינה".

חלק מהמערכות חזרו לפעול באופן חלקי, אך המרחק לחזרה לשגרה עדיין רב. כך ניתן לראות בחדר המיון ובמחלקות של בית החולים רופאים ואחיות שעודם עסוקים ברישום ותיעוד ידני בניירת. המידע הממוחשב על חולים ומטופלים עדיין לא נגיש ברובו לצוותים הרפואיים. מדובר במידע חשוב, כגון היסטוריה רפואית, רשימת תרופות, אלרגיות וכדומה.

"חלק מהמערכות כבר פועלות, העלו אותן", הסביר הגורם. "אבל זה לוקח זמן. צוותי המחשוב עובדים על זה מסביב לשעון, ובית החולים עדיין מקבלים מקרים דחופים. אנחנו מקווים שזה ישתנה בימים הקרובים". גם מרפאות החוץ וחדרי הניתוח טרם חזרו לשגרה, ופועלים באופן חלקי בלבד. חלק מהניתוחים הלא דחופים עדיין נדחים, ולא כל המטופלים מתקבלים במרפאות החוץ.

עובדים בביה"ח, צילום: קרדיט הלל יפה

מנהל בית החולים, ד"ר מיקי דודקביץ, אמר: "עברנו כברת דרך בשבועיים האחרונים, כזו שיש בה בכדי להתוות תורה עתידית שממנה ילמדו אחרים. זוהי התמודדות מורכבת עם מצב הדורש הסתגלות מסוג שאינו רפואי במהותו. לצד הקמת מערכות מידע חדשות, אנו פועלים בכל המישורים לשחזור הדרגתי של המידע הקליני".

הוא הוסיף: "החזרה לשגרה היא כרגע בראש מעייננו, ולשם כך אנו פועלים מידי יום, על מנת להעמיק ולהרחיב את הפעילות הקלינית. המיונים שלנו מקבלים מטופלים, מרפאות החוץ פועלות באופן חלקי, ניתוחים מבוצעים, ולמרות שאנחנו עדיין לא במלוא התפוקה כפי שאנו רגילים, המטופלים שנמצאים כאן ומגיעים לכאן, זוכים למלוא היחס והשירות - וכמובן הטיפול הרפואי. ברור לי שמדובר בתהליך שאורך זמן ונעשה בהתאם לתוכנית מסודרת, תוך כך שאנו עמלים לקצרו. אני מודה לכל הגופים שנרתמו לסייע לנו ולעובדי בית החולים שהפגינו מסירות ואחריות, התגייסו והסתגלו למצב החדש באופן שמעורר השראה".

בית החולים הלל יפה בחדרה, צילום: הלל יפה

מבית החולים נמסר: "מיום מתקפת הסייבר על מערכות המחשוב במרכז הרפואי, פעלנו בשיתוף חטיבת בתי החולים, משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי - לפריסה מחודשת של כל מערכות המידע בתשתית חלופית לזו שהותקפה. המשמעות היא התקנה מחדש של מערכות מחשוב, המאפשרות ניהול תיק קליני, כולל היסטוריה רפואית. הדבר נעשה תוך חתירה לרמת אבטחת המידע הגבוהה ביותר, עדכון המערכות החדשות ביותר, ויצירת תעדוף קליני - כך שתהליך השיקום יבוצע באופן המושכל והמבוקר ביותר. העבודה נעשית 24/7 תוך התגייסות מאומצת וחסרת תקדים של מומחי מערכות מידע בכל הדרגים והרמות, וכוללת גם עמיתים מבתי חולים אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר