חשד לחומר מסרטן בתכשיר גמילה מעישון של פייזר

4,000 איש התבקשו להפסיק את השימוש בתרופה ולהחזיר אותה לבית המרקחת • "קיים מחסור גם במוצר זייבן לגמילה, במקרים מסוימים יש להשתמש במדבקות ניקוטין"

איש מעשן והתרופה שירדה מהמדפים, צילום: GettyImages

משרד הבריאות הוריד מהמדפים את התרופה המסייעת לגמילה מעישון – צ'מפיקס של חברת פייזר והותירה כ-4,000 איש הנמצאים בתהליך גמילה ללא טיפול.

במוצר התגלו שאריות חומר מסוג ניטרוזאמין, חומר בעל פונטציאל מסרטן. במשרד הבריאות ציינו כי מטופלים המשתמשים בתכשיר מתבקשים להפסיק את השימוש ולהחזיר את התרופה שבידם לבית המרקחת.

לאור המחסור העולמי גם בתרופת זייבן לגמילה מעישון, ניתן במקרים מסוימים, בהתייעצות עם רופא, להשתמש במדבקות ניקוטין.

"בשלב זה חברת פייזר לא תשחרר אצוות חדשות לשוק עד לסיום הבדיקה, ולאחר שימצאו תכשירים מאצוות ייצור ללא ניטרוזאמין ברמות שאינן חורגות מהטווח התקין", אמרו במשרד הבריאות והוסיפו: "ניטרוזאמינים הם חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן. יש לציין כי חומרים אלה נמצאים ברמות נמוכות גם במזונות מסוימים, ובמים אינם צפויים לגרום לנזק בבני אדם בשימוש בטווח קצר וכאשר הם נצרכים בכמויות קטנות".

לסיום אמרו כי "לאור החלטה זו ועקב החשיבות הרבה בהמשך ובשימור תהליך הגמילה, יש לפנות לרופא המטפל או לשירותי הגמילה מעישון של קופת החולים כדי לקבל מידע והדרכה על החלופות לתרופה זו ועל אמצעי התמיכה ההתנהגותית בגמילה".

לדברי ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון ומרצה בכירה באוניברסיטה העברית: "ניטרוזאמינים נמצאים גם בעשן הטבק. חשוב שאנשים לא ידחו או יפסיקו את תהליך הגמילה מעישון. הפסקת עישון היא הפעולה החשובה ביותר לבריאות שמעשן יכול לעשות. יש בסל הבריאות מגוון אפשרויות לתמיכה בגמילה מעישון שכולן חינם. כמו כן יש חלופה בסל הבריאות לתרופה - תחליפי ניקוטין הניתנים אף הם בסבסוד עם מרשם רופא. שילוב תחליפי ניקוטין נמצא כיעיל באותה מידה כמו צ'מפיקס בתהליך הגמילה. חשוב לזכור שמדובר באמצעי זהירות על מנת לשמור על בטיחות המטופלים ולא מדובר בבעיה בתרופה עצמה. ברגע שיהיו אצוות נקיות מהחומר נוכל להמשיך לרשום את התרופה למטופלים. למידע על מגוון האפשרויות לגמילה מעישון".

עוד ציינה כי "לא ידוע מה המשמעות לאדם שנחשף לחומר בכמות קטנה למשך שלושה חודשים (משך הטיפול הרגיל בתרופה מ.י). המחקרים על החומר הינם ממחקרי חיות שנחשפו למשך זמן ממושך. צריך לזכור שאנשים מעשנים נחשפים לחומר הזה גם כך מעשן הסיגריות וקיימת גם חשיפה מחומרי מזון שונים כגון בשר מעובד".

 

 

 

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר