מפגש ראשון של שרות חרום נפשי של מד״א (ארכיון). צילום: קוקו

לראשונה בתולדות מערכת הבריאות: מוקד חרום נפשי-פסיכיאטרי החל לפעול בתחילת החודש

המוקד פועל  במסגרת פיילוט משותף למד״א ומשרד הבריאות, לאחר כעשור של מאבק ציבורי ותקשורתי להקמתו • על פי נתוני מד״א ומשרד הבריאות, מתחילת החודש פנו למוקד כ-400 פניות חרום נפשיות

כפי שנחשף ב"ישראל היום": בתחילת החודש החל לפעול מוקד חרום נפשי-פסיכיאטרי של מגן דוד אדום (מד״א) ארגון ההצלה הלאומי, לראשונה בתולדות מערכת הבריאות . המוקד פועל  במסגרת פיילוט משותף למד״א ומשרד הבריאות, לאחר כעשור של מאבק ציבורי ותקשורתי להקמת המוקד, בעקבות שורה של מקרים קשים מאוד, בהם קריאות מצוקה נפשית למוקד מד״א ולמשטרה שהסתיימו בטרגדיות נוראיות עם הריגתם של מטופלי הנפש עצמם או עם פגיעות והרג של בני משפחתם, שוטרים או  עובדי מד״א.

מפגש ראשון של שרות חרום נפשי של מד״א (ארכיון), צילום: קוקו

המוקד פועל במסגרת פיילוט ייחודי באזור תל אביב ובמסגרתו במקרים של פניות חרום נפשיות  למוקד מד״א המוקדן מזעיק במקרה הצורך  צוות חדש וייעודי להתערבות במשבר חרום נפשי, שכולל אחים ואחיות בריאות נפש ופרמדיקים שעברו הכשרה מיוחדת בתחום זה. צוות ההתערבות המיוחד  מגיע למקום האירוע ברכב תגובה מיידית (לא אמבולנס) כאשר במוקד ימשיכו אח או אחות פסיכיאטריים לנהל את המקרה עם יעוץ של רופא פסיכיאטר בכיר שנמצא  בכוננות,  לראשונה אי פעם במוקדי החרום של מד״א, כאשר את המטופל ניתן יהיה להעביר לאשפוז בבית חולים, לפנות לפסיכיאטר המחוזי לצורך אשפוז כפוי או ליצור קשר עם קופת החולים כאשר הקשר עם קופות החולים והרווחה יהיו שותפים לפיילוט והם חלק ממנו.

על פי נתוני מד״א ומשרד הבריאות, מתחילת החודש פנו למוקד כ-400 פניות חרום נפשיות מתוכן כ-130 פניות על רקע התקף פסיכוטי,  כ-30 קריאות על רקע חשש לאיומים או ניסיונות התאבדות,  כ-25 קריאות על רקע הפרעות נפש ו-45 קריאות על רקע חשש לחיי אדם. במשרד הבריאות ובמד״א מעריכים כי במסגרת הפיילוט היו כבר כמה מקרים בהם ניתן לומר כי הטיפול שנתן צוות בריאות הנפש החדש של מד״א הביא למניעת  כמה מקרי התאבדות.

מפגש ראשון של שרות חרום נפשי של מד״א (ארכיון), צילום: קוקו

מנכ״ל מד״א, אלי בין, אמר ל״ישראל היום״ כי, ״מוקד החרום הנפשי הוא פרויקט חדש בשיתוף משרד הבריאות שנועד לתת מענה ראשוני לאנשים במצוקה נפשית. כבר בתקופה הראשונה של הפיילוט נדרשנו לספק מענה נפשי במאות מקרים והפיילוט מעיד על חשיבותו הרבה ועל הצורך הגדול והממשי בו. נמשיך את הפיילוט ואני מקווה שבסוף תקופת הניסוי נוכל להרחיב את המענה לכל הארץ  ולהנגיש אותו לכל מי שיזדקק לו״.

כפי שנחשף בינואר השנה ב״ישראל היום״, על הצורך הקריטי בהקמת מענה ממלכתי לקריאות חרום נפשיות ניתן ללמוד מהיקף הפניות השנתיות למד״א, כשלפי נתונים אלה בשנת 2024 היו כ-25,0000 פניות חרום נפשיות מכל רחבי הארץ . כאשר חלק ניכר מהפניות היו באזור ירושלים, גוש דן ותל אביב. במד׳״א מעריכים כי היקף הפניות רק ילך ויעלה בגלל השלכות המלחמה על המצוקות הנפשיות של הישראלים,  ולפי נתוני מד״א,  בין הפניות למוקד, כ-9,300 מהפניות היו של מטופלים עם חשד להפרעות נפשיות, כ-2,000 פניות  בגלל חשד להתקף פסיכוטי, כ-4,300 קריאות בגלל חשש לניסיון אובדני בנוסף לעוד כ-2,000 פניות על רקע מחשבות אובדניות ועוד 135 ניסיונות התאבדות בתליה, כ-4,000 פניות עם הגדרה של ״חולה משתולל״ וכ-2,900 פניות בגלל צריכת יתר של תרופות.

מפגש ראשון של שרות חרום נפשי של מד״א (ארכיון), צילום: קוקו

במסגרת ההכנות להקמת השירות החדש התקיימה בינואר השנה השתלמות מיוחדת וראשונה מסוגה בארץ לפרמדיקים במד״א שמיועדים להשתתף בצוות הייעודי החדש לטיפול חרום נפשי-פסיכיאטרי. ההשתלמות התקיימה בקרית מד״א ברמלה והיא כללה צפיה מודרכת וניתוח עומק  של סימולציות מצבי חרום נפשיים כאשר שחקנים היו המטופלים אליהם הגיעו הפרמדיקים של מד״א כדי לנסות לטפל בבעיה ולתת מענה חרום ראשוני למצוקתם הנפשית.

בהשתלמות תרגלו הפרמדיקים, למשל,  הגעה לביתה של מטופלת בת 35 (שאותה גילמה שחקנית בסימולציה) , אם חד הורית שמאיימת בהתאבדות ״כי נמאס לה מהחיים״, לאחר ויכוח סוער עם אמה, ויש ברשותה מלאי של כדורים פסיכיאטריים. ברקע ההפניה חוסר שיתוף פעולה של המטופלת עם רשויות הרווחה והבריאות, פגיעות מיניות בילדותה, הפרעות שינה והיסטוריה של ניסיונות אובדניים וחיתוך ידיים. בסימולציה נבדקה  יכולת ההקשבה ויצירת הקשר עם המטופלת, ההתמודדות עם החשדנות שלה כלפי הצוות עצמו  והיכולת של הצוות להרגיע את הסערה הרגשית של המטופלת ולהפחית אצלה את המחשבות האובדניות.

מפגש ראשון של שרות חרום נפשי של מד״א (ארכיון), צילום: קוקו

בסימולציה נוספת תורגל הטיפול של הפרמדיקים בצוות ההתערבות הנפשי במטופל בן 28   שנחשף לאירועים טראומטיים בהם היה לו סיכון חיים ומאז חלה הרעה מתמשכת במצבו והוא צועק בלילות ולא ישן, נמצא באי שקט ורגיש מאוד לרעשים נמנע מלצאת מהבית עד שבעקבות אירוע התפרצות בבית התקבלה קריאה של הוריו שביקשו עזרה דחופה ממוקד מד״א. בסימולציה התבקש הצוות לתרגל את הדרכים ליצירת הקשר עם המטופלת והיכולת להתמודד ולהתערב במצב נפשי אקוטי של המטופל  עם חשש לאלימות גם כלפי הצוות עצמו.

במקרה נוסף, נערך תרגול של  קריאת חרום למוקד מד״א של אמו של מטופל נפש שמאובחן עם סכיזופרניה שהפסיק לקחת את הטיפול התרופתי ואמו פנתה למוקד מאחר והיא מנסה לעצור את ההידרדרות של בנה שמנסיונה עלולה להגיע לאשפוז כפוי בבית חולים פסיכיאטרי. האם מבקש שצוות ההתערבות ינסה לשכנע את בנה לקחת את הכדורים. במסגרת התרגול הפרמדיקים התבקשו  בין  לתרגל תקשורת רגישה, אמפתיה וסבלנות כלפי המטופל וגם לנסות לשלול מסוכנות מיידית מצידו ולבדוק האם יש מצב מסוכן שמחייב סיוע משטרתי והתערבות של הפסיכיאטר המחוזי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...