משחת שיניים, קרח, ביצה או קרם? כל המיתוסים השגויים על טיפול בכוויות

ד"ר חיון חיליק, מומחה בכירורגיית פלסטיקה, עושה לנו סדר לקראת מדורות ל"ג בעומר. איך מתכוננים מראש ומה עושים במקרה של כוויה?

ל"ג בעומר . צילום: יוסי זליגר

מי מאיתנו לא ציפה כילד בכיליון עיניים לחגיגת הדלקת מדורות בל"ג בעומר. איסוף הקרשים והעצים, תפוחי האדמה השרופים והמרשמלו הפכו את החג לחוויה בלתי נשכחת.

אולם, לצד החגיגה והשמחה ישנן גם סכנות לא מעטות וכדאי לשים את הדגש לכך הן בהכנות המקדימות והן במידה והתרחשה פציעה כלשהי.

כהכנה למדורה יש להקפיד על מספר כללים:

מומלץ שלכל מדורה יהיה מבוגר אחראי לאורך כל האירוע. המבוגר האחראי יהיה אחראי על הבערת האש, על בטחון הילדים, על הטיפול הראשוני, וכן על אזעקת סיוע במידה ונצרך. בנוסף, יש לבחור מיקום שיהא מבודד מסכנות סביבתיות. כגון: עשבים, עצים, בקרבת קווי מתח וכדומה. כמו כן, מומלץ להבעיר את העץ בלבד ולא להשתמש בתכשירי מגבירי בעירה (לא מעט כוויות התרחשו בשל שימוש בתכשירים שכאלו).

מומלץ להבעיר את האש בעזרת גפרורים ונייר רגיל. כמובן אין להשאיר את האש הבוערת ללא השגחה ומומלץ ליידע את כיבוי האש במיקום המדורה. לאחר הבערת המדורה יש לשמור על מרחק ראוי של מספר מטרים בכדי להימנע מסכנת התלקחות הבגדים באש או ממעוף גיצי אש לעור. בסיום החגיגה, יש לכבות לחלוטין את האש בעזרת מים שהובאו מראש וכן על ידי כיסוי המדורה שהורטבה על ידי חול בכדי לחנוק את שארית הגיצים שעלולים לגרום להתחדשות האש.

אז מה עושים במקרה וחווינו כוויה בעת המדורה?

בעולם הרפואה והכוויות, פציעות הכוויה משתרעות מדרגה 1 ועד דרגה 4 בהתאם לעומק וחומרת הכוויה. בל"ג בעומר, פציעה מאש גלויה או מעוף של גיץ לגוף הנפגע יכולים לגרום לכך בעצימות משתנה.

כוויה דרגה 1:

הינה כוויה המוגבלת לשכבה החיצונית ביותר של העור (האפידרמיס). היא אינה חודרת באופן עמוק ובדרך כלל מאופיינת בכוויה שטחית ביותר שתחלים ללא הצטלקות כלל. כוויה מסוג זה מקבילה לכוויות השמש בים ובבריכה. לרוב נראה עור אדום ורגיש למגע והפצוע יחוש בכאב.

כיצד מטפלים?

בכוויה דרגה 1 ניתן פשוט לקרר את האזור הפגוע על ידי שטיפות של מים פושרים מרובים ולפחות במשך 20 דקות. לאחר מכן ניתן למרוח משחתת אלוורה קרה, אשר מכילה נוגדי כאב או קרם ביאפין (טריאולון) שהינה משחה מצוינת לכוויות שטחיות.

מה אסור לעשות?

אין למרוח טיפולי סבתא למיניהם... לא למרוח משחות שיניים, לא לשים לבן, לא לשים קרח ולא להניח ביצה וכדומה. טיפולים אלו אינם עוזרים ואף יכולים להחמיר את הכוויה.

 

כוויה דרגה 2:

הינה כוויה אשר פגעה בשכבה החיצונית ועברה אל שכבת העור השנייה הנקראת דרמיס. בהתאם לחומרת הפציעה היא יכולה להיות שטחית או עמוקה. פציעה זו עלולה ללא טיפול נכון להגיע למצב של הצטלקות קשה ואף לניתוח השתלת עור. כוויה דרגה 2 לרוב מאופיינת בשלפוחיות סגורות או בכאלו שכבר נבקעו ואז נראה עור מקולף. הפצוע יהיה כאוב.

כיצד מטפלים?

גם בכוויות אלו רצוי לקרר את האזור הפגוע במשך לפחות כ 20 דקות. בכל מקרה יש לפנות את הפצוע לבית חולים אשר יודע לטפל בכוויות (קיימות מספר יחידות כוויה במדינת ישראל). אין לעכב פינוי בשום מצב. תוך כדי פינוי ניתן להמשיך ולחבוש את האזור הפגוע במגבת רטובה ואם מדובר באזור נרחב אז בסדין רטוב. בהינתן זמן ממושך לפינוי בשטח גוף נרחב, ניתן לתת לפצוע לשתות מים צלולים בלבד.

מה אסור לעשות?

אין לעכב פינוי. אין למרוח שום משחות, קרח או קרמים, אין להשתמש בחומרי חבישה אשר יכולים להידבק (צמר גפן, גזות נדבקות, וכדומה) ואין להסיר בגדים שנדבקו לעור בשום מצב.

 

כוויות דרגה 3:

הינה כוויה עמוקה אשר חדרה את כל שכבות העור - האפידרמיס, כל הדרמיס, ועד לרמת השומן התת עורי. כוויה זו תאופיין בעור שרוף הנראה שחור ודמוי קלף. לרוב נראה פציעה שכזו מתרחשת כאשר בגדי הנפגע עולים באש כתוצאה מאי שמירת כללי הבטיחות בל"ג בעומר. פציעת כוויה בדרגה 3 וכן בדרגתה החמורה יותר דרגה 4 (שבו הפציעה כבר הגיעה לרמת השריר והעצם), מחייבים פינוי מהיר למרכז כוויות בהקדם.

כיצד מטפלים?

במידה והפצוע עולה באש, יש להשכיבו במנוחה מוחלטת (ריצה תגביר את הלהבות), ואז לגלגלו בעפר מספר פעמים או לכסותו בשמיכה רטובה (ולהשאיר פנים חשופות לנשימה). הגלגול והכיסוי בשמיכה רטובה תחנוק את הלהבות ותכבה את השריפה.

בהינתן שטח כוויה נרחב רצוי לא לשפוך מים בכמות רבה אלא להרטיב סדין ולכסות את הפצוע ולפנות בהקדם. אין לעכב פינוי בשום מצב. בהינתן זמן ממושך לפינוי בשטח גוף נרחב, ניתן לתת לפצוע לשתות מים צלולים בלבד.

מה אסור לעשות?

גם כאן, אין לעכב פינוי. אין למרוח שום משחות, קרח או קרמים, אין להשתמש בחומרי חבישה אשר יכולים להידבק (צמר גפן, גזות נדבקות, וכדומה) ואין להסיר בגדים שנדבקו לעור בשום מצב.

לסיכום, זכרו - הטיפול הכי טוב בכוויה זה לגרום לה לא להתרחש. תבלו ותהנו בבטחה ושמרו על עצמכם.

ד"ר חיון חיליק הוא רופא מומחה בכירורגיה פלסטית במכבי שירותי בריאות, ויו״ר ועדות פלסטיקה במחוז הדרום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר