לראשונה בישראל: מרפאה לטרשת נפוצה בקופת החולים

עד כה המטופלים במחלה הכרונית טופלו בקביעות בבתי החולים, וכעת הם יזכו לתוכנית אישית ולמעקב צמוד במרפאה החדשה והייחודית של מכבי • פרופ' מילר: "מדובר בבשורה לאלפי חולים"

. סמל הטרשת הנפוצה. צילום: GettyImages

קופת חולים מכבי פתחה לראשונה בארץ מרפאה ייחודית לאבחון, טיפול ומעקב לחולי טרשת נפוצה. מדובר בחידוש משמעותי ותקדימי במערכת הבריאות בישראל, מאחר שעד עתה אלפי חולי טרשת בישראל היו חייבים לקבל את כל המעקבים והטיפולים התרופתיים הקבועים (בעירוי ובזריקות) רק במכוני הטרשת והמחלקות המתאימות בבתי החולים בארץ.

המרפאה הראשונה מסוגה בארץ הוקמה במרכז הרפואי של מכבי ברמת השרון על ידי מחוז השרון בקופה, ומנהל אותה פרופ' אריאל מילר, נוירולוג בכיר וחוקר במדעי המוח, מבכירי הרופאים בישראל בתחום הטרשת.

המרפאה הייחודית בקופ"ח מכבי, צילום: יהושע יוסף

"רפואה מקצועית"

טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית כרונית קשה שפוגעת במערכת העצבים המרכזית ובתפקוד תאי העצב, מה שעלול לגרום לתסמינים קשים כולל טשטוש ראייה, סחרחורות, קשיים בהליכה, חולשת גפיים, הפרעות בתחושה ובדיבור, נימול, עייפות מתמשכת, שינויים במצב הרוח ועוד.

מדובר במחלה שאופיינית בתצורה הנפוצה שלה בהתקפים והפוגות. זו המחלה הנוירולוגית השכיחה ביותר במבוגרים צעירים, ולפי נתוני מכבי, 68% מהחולים בטרשת נפוצה הן נשים (לעומת 32% גברים). 53% מהחולים שאובחנו בשנה האחרונה הם בגילי 40-18, ובעשור האחרון חל גידול של 15% במספר המאובחנים החדשים במחלה בישראל. עד עתה לאחר האבחון רוב החולים המשיכו את המעקב והטיפול רק במרפאות בתי החולים בארץ, כשרק שם הם קיבלו את הטיפולים התרופתיים הקבועים למחלתם הכרונית.

פרופ' אריאל מילר. "ניתן למנוע סיכון לזיהומים",

פרופ' מילר אומר כי "מדובר בבשורה משמעותית לחולי טרשת נפוצה שעד היום נאלצו לקבל טיפול במרפאות חוץ של בתי החולים ולהשקיע זמן על חשבון ימי עבודה כדי לטפל בהתחייבויות ובביורוקרטיה. הביקור בבתי החולים חשף את המטופלים, שמערכת החיסון שלהם רגישה, לסיכון בהידבקות בזיהומים.

"סיכון זה, הקיים מסגרת המעקב בבתי החולים, ניתן למניעה במסגרת הטיפולית במרפאת הטרשת הנפוצה החדשה בקהילה במכבי. כל זאת בשילוב רפואה מקצועית ומותאמת אישית לכל מטופל".

מגוון טיפולים רחב

לדברי פרופ' מילר, "המרפאה נותנת מעטפת של מטפלים ורופאים מומחים אשר בונים תוכנית מותאמת אישית למטופל בהתאם לצרכיו, למצבו ולהתפתחות המחלה. צוות המרפאה של מכבי כולל אחות וצוות רב־מקצועי לשיקום תפקודי, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונאית ועובדת סוציאלית. זאת בנוסף למעטפת רופאים ורופאות מקצועיים אשר נותנים מענה לתסמינים האופייניים של המחלה: הפרעות ראייה, סחרחורות, הפרעות שליטה בסוגרים, כאבים נוירופטיים וחרדות. כל זאת תחת קורת גג אחת.

טרשת נפוצה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

"במסגרת מעטפת הטיפולים, במרפאה ניתן לקבל טיפול תרופתי, כשבטרשת נפוצה יש מגוון גדול של טיפולים. חלקם ניתנים בעירוי לווריד, שאותו יכולים המטופלים לקבל עכשיו תחת השגחה צמודה על ידי הצוות המטפל במוקד אשפוז היום של מכבי, הסמוך למרפאת מחלת הטרשת".

ליטל, בת 33 מתל אביב, היא אחת המטופלות במרפאה החדשה של מכבי. היא אובחנה כחולה בטרשת נפוצה בגיל 17 בעקבות כאבים ותחושת נימול בבטן.

ליטל מספרת על ההבדל ועל השינוי שחוותה עם פתיחתה של המרפאה החדשה לעומת הטיפול שקיבלה בבתי החולים כשאובחנה כחולה במחלה הכרונית:"בשנים הראשונות של המחלה טופלתי במחלקה באחד מבתי החולים במרכז הארץ ושם הכוונות של הצוות היו טובות, אבל הרגשתי שאני עוד אחת מהמטופלים, היה עומס גדול ולא קיבלתי יחס אישי. כשהמרפאה במכבי נפתחה שמחתי מאוד. אני מכירה את פרופ' מילר כבר שנים ועברתי איתו תהליך ארוך שכלל התקף חמור של המחלה שאחריו עברתי שיקום אינטנסיבי בגלל פגיעה בהליכה. כיום אני מנהלת אורח חיים שגרתי לגמרי".

עוד היא מספרת: "הגעתי לפני כשבועיים בפעם הראשונה למרפאה, זה היה מאוד משמח שאני יכולה לפגוש את הרופא שמטפל בי כבר שנים קרוב לבית. הרגשתי את היחס האישי, תשומת הלב והירידה לפרטים. בעבר הרגשתי שלא תמיד ידעו לתת לי את הטיפול המדויק, ולכן לדעתי היו לי סיבוכים במחלה".

בתוך כך, מחקר חדש קובע כי ילדים הסובלים מהשמנת־יתר מצויים בסיכון גבוה פי שניים לפתח טרשת נפוצה. מדובר במחקר חסר תקדים בהיקפו שנערך במכון קרולינסקה בשטוקהולם, אשר עקב בתכנון מוקדם אחרי יותר מ־21 אלף איש עם השמנת יתר בגיל 11 בממוצע במשך שש שנים.

"נמצא קשר בין טרשת נפוצה להשמנת יתר", צילום: Gettyimages

"אורח חיים בריא"

במהלך תקופת המעקב אובחנה טרשת נפוצה בקרב 0.13% בקבוצת הילדים הסובלים מהשמנת־יתר, לעומת 0.06% בקבוצת הילדים ללא השמנת יתר. עורכי המחקר משערים כי השמנת יתר בילדים גורמת לדלקת בדרגה נמוכה אך כרונית, וככל הנראה דלקת זו מעלה את הסיכון לפתח טרשת נפוצה. המחקר החדשני יוצג בשבוע הבא בכנס רפואי באיטליה.

פרופ' מילר מסביר: "המחקר מוכיח שלטרשת נפוצה יש קשרים ברורים לאורח החיים של האדם ולתנאים סביבתיים, ובמידה מסוימת ניתן למנוע את התפרצותה של המחלה". פרופ' מילר מוסיף: "הגישה ברפואה כיום היא להתייחס לגילו, לאורח חייו ולצרכיו של המטופל כדי לטפל במחלה בעיקר באימוץ הרגלים של אורח חיים בריא".

מנכ״לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון לוי "השירות החדש הוא צעד נוסף בקידום ערך הבריאות", צילום: עופר חג׳יוב

מנכ״לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון לוי בירכה על פתיחת המרפאה החדשה לטרשת נפוצה וציינה כי ״מכבי ממשיכה להוביל את רפואת הקהילה ואת המעבר מטיפולים בבתי החולים לטיפולים נוחים, נגישים ומהירים במרפאות הקופה. השירות החדש שמכבי מספקת לרווחת חבריה הוא צעד נוסף בקידום ערך הבריאות של מכבי הן ע״י קידמה טכנולוגית רפואית והן ע״י שירותים חדשניים ופורצי דרך שאנו במכבי נמשיך ונקדם לרווחת כ-2.7 מיליון חברינו מדן ועד אילת״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר