"ישראל היום" הוא גוף תקשורת שנוסד מתוך האמונה שהציבור הישראלי ראוי לעיתונות טובה יותר, מאוזנת יותר ומדויקת יותר. עיתונות שמדברת ולא צועקת. עיתונות אמינה, אובייקטיבית ועניינית. עיתונות אחרת וללא תשלום. המהדורה המודפסת הראשונה פורסמה ב-30 ביולי 2007, וב-2010 הפך "ישראל היום" לעיתון הישראלי בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר בימי חול. מו"ל העיתון היא ד"ר מרים אדלסון. העורך הראשי הוא עמר לחמנוביץ, והעורך המייסד הוא עמוס רגב. אתרי האינטרנט של "ישראל היום" בעברית ובאנגלית, כמו כן היישומונים (אפליקציות) לאנדרואיד ול-iOS, מציגים חדשות מסביב לשעון, תוכן בלעדי, מבזקים ועדכונים, ניתוחים ופרשנויות, וידיאו, פודקאסטים ושידורים חיים. פלטפורמות הדיגיטל של "ישראל היום" כוללות ערוצי חדשות ודעות, תרבות ובידור, לייף סטייל, טכנולוגיה, ספורט, כלכלה וצרכנות, בריאות, חיילים, אוכל, יהדות, תיירות ורכב. ב-2021 עלו לאוויר האתר החדש והיישומון החדש של "ישראל היום" בעברית, במטרה לספק לגולשים חוויה מהירה, עדכנית, בטוחה ונוחה. תכני המהדורה המודפסת של העיתון זמינים גם באתר, במהדורה יומית מקוונת, ואפשר לקבל אותם גם בניוזלטר. מועדון ההטבות הייחודי "הקליקה של ישראל היום" מציע לגולשי האתר הנחות ומבצעים על מוצרים ושירותים. ישראל היום פתוח להערות, לביקורת ולהצעות לשיפור מקהל הקוראים. פנו אלינו במייל hayom@israelhayom.co.il.

היום
שיתוף כתבה
לאחר גרירת רגליים: משרד הבריאות יכיר במרכזי לידה טבעיים
על פי חוזר המנכ"ל, יתאפשרו הקמות מרכזים במרחק של עד חצי שעת נסיעה מבית חולים • לפי החוזר, לידה במרכז לידה טבעית תוכל להתבצע במקרה של היריון בסיכון נמוך ובקריטריונים מחמירים • "יינתנו אפשרויות שלא היו קודם"
"משרד הבריאות מכריז שהוא מכבד את החופש ללדת תוך חובה להבטיח את בטיחות היולדת והיילוד". צילום: GettyImages
בלעדי

לאחר גרירת רגליים: משרד הבריאות יכיר במרכזי לידה טבעיים

על פי חוזר המנכ"ל, יתאפשרו הקמות מרכזים במרחק של עד חצי שעת נסיעה מבית חולים • לפי החוזר, לידה במרכז לידה טבעית תוכל להתבצע במקרה של היריון בסיכון נמוך ובקריטריונים מחמירים • "יינתנו אפשרויות שלא היו קודם"

מיטל יסעור בית-אור
, עודכן
0

Your browser doesn’t support HTML5 audio

משרד הבריאות סולל את הדרך לקראת הקמה של מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי החולים:המשרד פרסם לראשונה חוזר מנכ"ל ובו כללים להפעלת מרכזי לידה, שבראשם יעמדו מיילדות או רופאים מומחים. על פי החוזר, המרכזים יהיו במרחק של עד חצי שעת נסיעה מבית חולים.

פגה שנולדה במשקל 500 גרם משתחררת לביתה לאחר 100 ימים בפגייה

משרד הבריאות הגדיר כי "מרכז לידה נועד לאפשר תנאים התומכים בתהליך לידה לפי בחירתה וצרכיה של היולדת, ללא התערבות רפואית מתוכננת, מחוץ לבית חולים, אך גם לא בביתה של היולדת, אלא במסגרת מרפאתית".

עם זאת, בארגונים הפועלים בתחום חוששים שבחוזר ישנם תנאים שבפועל ימנעו או יעכבו את הקמת מרכזי הלידה, בהם דרישה להסכם בין מרכזי הלידה לבית חולים סמוך.

בתי החולים מקבלים יותר מ־17 אלף שקלים עבור כל לידה,

תנאים ללידה במרכזים

לפי החוזר, לידה במרכז לידה טבעית תוכל להתבצע במקרה של היריון בסיכון נמוך ובקריטריונים מחמירים. על הלידה להתקיים במועד - משבוע 37 ועד שבוע 41, בלידת תינוק יחיד בלבד (ללא תאומים או שלישיות), כאשר הערכת משקל התינוק בין 2,500 ל־4,000 גרם, היולדת מעל גיל 18 ויש תיעוד על מעקב היריון תקין. במקרים של יולדת שסובלת ממחלות כרוניות או מחלה זיהומית - יש צורך באישור רופא מטפל ללידה במרכז לידה.

במקרה של סיבוכים קשים בלידות קודמות (כמו תמותת עובר או היפרדות שליה) לא יתאפשר ליולדת ללדת במרכז לידה טבעי. כמו כן לא ניתן יהיה לקבל למרכז לידה יולדת שסובלת מקרישיות־יתר, השמנת־יתר חמורה, אנמיה, דלקת כליות ומצבים רפואיים אחרים.

יש סכנות. זירה שבה התרחשה לידה שהסתיימה במות היילוד,

משרד בריאות הגדיר מקרי חירום שבהם תפונה היולדת בדחיפות לבית חולים, כמו צניחת חבל טבור, סימנים המעידים על רעלת היריון, מצוקה נשימתית, חשד להיפרדות שליה ומקרים אחרים. כמו בתי החולים, גם מרכזי הלידה ידווחו למשרד הבריאות על כל אירוע חריג ועל מקרה של העברת יולדת לבית חולים.

במשרד הבריאות מנחים כי במרכזי הלידה תטופל היולדת כל העת לפחות בידי איש צוות אחד, ובידי שני אנשי צוות כאשר היא בלידה פעילה. יצוין שמדובר בסטנדרט שמשרד הבריאות לא מחיל על בתי החולים שלו עצמו, כאשר לרוב מופקדת מיילדת אחת על שלוש יולדות.

במרכזי הלידה יוכלו לעבוד מיילדות בעלות ותק של שלוש שנים לפחות, ורופאים מומחים במיילדות וגינקולוגיה שעבדו לפחות שלוש שנים בחדר לידה. החוזר מגדיר תנאים בסיסיים לרישוי, ביניהם הכשרה לטיפול בבריכת שחייה אם תהיה כזו במרכז הלידה, ציוד דרוש כמו אזור מותאם להחייאת יילוד עם ציוד החייאה ומתקן חימום, דפיברילטור ותרופות שונות לטיפול במצבי חירום, ותנאים נוספים.

יולדת בחדר לידה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

על הישג זה, המאפשר לנשים את החופש לבחור כיצד ואיפה ללדת, מעיבה דרישת משרד הבריאות שלכל מרכז לידה טבעית יהיה הסכם עם בית חולים סמוך לצורך העברת יולדות במצב חירום, רכש תרופות, הדרכה לצוותים, ועוד. עם זאת, לבתי החולים שמקבלים מהביטוח הלאומי יותר מ־17 אלף שקל עבור כל יולדת אין אינטרס לחתום על הסכם כזה, ובלי הסכם חתום - מרכז לידה טבעית לא יכול לקבל אישור פעולה.

למרות הבשורה שבחוזר, נראה שהוצאתו נכפתה על משרד הבריאות, וזה עדיין מצדד בלידות בבתי חולים. בפתח החוזר נכתב באופן חריג כי "לידות בחדרי לידה במוסדות רפואיים מוכרים ומורשים בטוחות יותר, מאחר שיש בהם מענה מקצועי רב־תחומי לעת הצורך". עוד צוין כי "משרד הבריאות מכבד את הזכות והחופש של כל אישה לבחור היכן ללדת, תוך מימוש חובתו המקצועית להבטיח את בטיחות היולדת והיילוד".

דרישה להסכם בין מרכזי הלידה לבית חולים סמוך (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

פרופ' טליה אלדר־גבע, מנהלת המחלקה לפריון והולדה בחטיבת רפואה במשרד הבריאות: "זה חוזר חשוב שנותן אפשרויות שלא היו קודם לכן ויאפשר לכל אישה לבחור איפה ללדת ומסדיר זאת. משרד הבריאות מכריז בריש גלי שהוא מכבד את החופש ללדת, אך מנמק את חובתו המקצועית להבטיח את בטיחות היולדת והיילוד. למצוא דרך לכבד את האוטונומיה של אישה לכבד את המקום שבו היא רוצה ללדת ולהבטיח שאם משהו משתבש - יש מענה מקצועי. ההסתכלות היא חיובית".

"הסתכלות חיובית". פרופ' אלדר־גבע,

לא מספק

יפעת הדר־רובננקו, יו"ר איגוד המיילדות, הגיבה לפרסום החוזר: "הגענו בשעה טובה לרגע המיוחל, ותודה לבג"ץ שכפה על המדינה להכין נוהל לפתיחת מרכזי לידה. כגודל הציפייה - האכזבה קשה. הנוהל מאפשר לכאורה לפתוח מרכזי לידה מצד אחד, ומהצד השני מציב תנאים בלתי אפשריים ובלתי מציאותיים שימנעו פתיחה ולו של מרכז לידה אחד".

"הנוהל יורד לרזולוציות והקפדה על קוצו של יוד, וזה מבורך. מצד שני, הנוהל לא נותן שום פתרון לסוגיות מהותיות שהן בבסיס האפשרות לקיום פיזי וכלכלי של מרכזי הלידה, וכנראה עושה זאת בכוונת מכוון: מימון וביטוח אינם נכללים כלל בנוהל, ומכאן לצערנו שעות עבודה רבות שהושקעו אין בהן כל בשורה ותכלית".

את הסכנה שבלידה טבעית המרוחקת מבית חולים חשף מקרה שהתרחש רק לפני כחודש שבו נקבע מותו של תינוק אשר נולד במרכז לידה לא מורשה בגוש עציון.

"תודה לבג"ץ". רובננקו, צילום: ללא

ב־2017 הוציא משרד הבריאות צו סגירה למרכז לידה שפעל בגדרה. בעקבות זאת הנושא הגיע עד לבג"ץ, שקבע ב־2021 כי אמנם מרכזי לידה טבעית אינם מוגדרים כבית חולים, ולכן למשרד הבריאות לא היתה סמכות לסגור את המקום, אך על המשרד לקבוע כללים להפעלת אותם מרכזים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...