כמו בכל העולם: תמונות גרפיות מרתיעות על חפיסות סיגריות

לאחר 13 שנה של ניסיונות חקיקה, הכנסת אישרה את הצעת החוק שתחייב הצגת צילומים של נזקי העישון • בכך מצטרפת ישראל לכ-138 מדינות שבהן כבר בוצע הצעד המרתיע √ ח"כ שקלים: "הצלת חיים היא ערך עליון"

עמדות העישון חוזרות לנתב"ג

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק של ח"כ אושר שקלים הקובעת כי גם בישראל יסומנו חפיסות סיגריות בתמונות מרתיעות ויוצגו אזהרות גרפיות מפני נזקי העישון, זאת לאחר 13 שנים של ניסיונות חקיקה בנושא.

התמונות המרתיעות הוכחו כמשפיעות על גמילה מעישון,

בכך מצטרפת ישראל לכ-138 מדינות שבהן כבר מופיעות תמונות כאלו על חפיסות הסיגריות.

להצעת החוק היו שותפים חברי הכנסת ‏אופיר כץ, ‏בועז ביסמוט וניסים ואטורי, שמטרתה שילוב תמונות של נזקי עישון על קופסאות הסיגריות שנמכרות בישראל, בהן תמונות של שיניים רקבות, ריאות מפוחמות או עובר פגוע.

עד ליישום החוק בפועל יעברו כתשעה חודשים שבהם משרד הבריאות יתקין תקנות לחוק שבהן יוגדרו גודל התמונות וסוגי התמונות. כמו כן, ליבואנים וליצרנים דרוש זמן היערכות וכן זמן להיפטר ממלאי החפיסות הקיים.

למנוע מאנשים את נזקי העישון, צילום: צילום אילוסטרציה: GettyImages

ח"כ אושר שקלים: ״העישון גורם לכ-8,000 נפטרים מדי שנה ואת זה אנחנו חייבים לתקן. הצלת חיים היא ערך עליון ויש סוגיה של איכות חיים. המחויבות שלנו לצמצם את תופעת העישון. הדאגה לבריאות הציבור מנחה אותי. עצם זה שאנו מכניסים לתודעה עד כמה העישון מסוכן עשוי לגרום גם למכורים לעשן פחות. חשוב לנו להגיע למצב של מניעה בקרב בני נוער וילדים. יש כאן גם מסר חברתי וחינוכי חשוב. החוק הוא כלי תודעתי עבור ילדים ובני נוער״.

בסקר שערכו בעבר באגודה למלחמה בסרטן נמצא כי 84.4 אחוזים מהציבור תומך באזהרות גרפיות עם צילומים על גבי קופסאות הסיגריות. מקרב המעשנים שהשתתפו בסקר ציינו 74.2 אחוזים מהם כי אזהרות גרפיות עם צילומים אכן ירתיעו אותם.

אזהרות גרפיות באמצעות תמונות הן אמצעי יעיל המגביר מודעות לסכנות השימוש בטבק, ונחשבות לנדבך אחד במאבק בעישון לצד הסברה, אכיפה, העלאת מס על מוצרי טבק והגבלת פרסום. שילוב המאמצים נחשב יעיל במניעת התחלת עישון בקרב בני נוער ובקידום גמילה בקרב מעשנים ותיקים.

אזהרות מעישון על גבי חפיסות סיגריות נחשבות לצעד מוכח לצמצום העישון ומניעת כניסת משתמשים חדשים למעגל המעשנים. בהיבט הכלכלי, עלות פרסום האזהרות הינה באחריות חברת הטבק, והציבור מקבל אזכור לגבי נזקי העישון בכל מבט אל קופסת הסיגריות.

לפי דוח של ארגון הבריאות העולמי משנת 2019, כ-130 מדינות בעולם כבר מחייבות אזהרות גרפיות מצולמות על  גבי חפיסות ‏סיגריות. אזהרות אלה כוללות תמונה המתארת את נזקי העישון, נוסף על האזהרה המילולית. תמונות ‏אלה נמצאו יעילות במיוחד בהשפעה על הצרכנים, גם מבחינה רגשית, ובעיקר בהרתעתם מקניית ‏המוצר והשפעתם על רצונם להיגמל מעישון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר