עונת השפעת הקשה ביותר בחמש השנים האחרונות: נתוני תמותה גבוהים מהממוצע, 5,000 איש התאשפזו

על פי משרד הבריאות, 148 איש שאובחנו עם שפעת נפטרו בחורף האחרון, ובבתי החולים אושפזו אלפי חולים בטיפול נמרץ ובטיפול מוגבר • למרות זאת, רק 15.2% מהאוכלוסיה התחסנו בחורף הנוכחי למחלה, לעומת 18% בשנה שעברה • בעקבות המצב - במחלקות הפנימיות נרשמת תפוסה של מעל מאה אחוזים

חולים בשפעת (אילוסטרציה). צילום: gettyimages

נתוני משרד הבריאות שנמסרו היום (חמישי) ל"ישראל היום", מסיכום ביניים של עונת השפעת הקשה ביותר בחמש השנים האחרונות, מציגים נתונים עגומים: 148 איש שאובחנו עם שפעת נפטרו בחורף האחרון, ובבתי החולים אושפזו כמעט 5,000 חולים. 

בת 8 במצב קשה בעקבות סיבוכי שפעת (ארכיון) // בית החולים אשדוד אסותא

נתוני התחלואה שנמדדו בשבועיים האחרונים הם הגבוהים ביותר בחורף הנוכחי, כאשר בשבוע החולף בלבד אושפזו 951 חולים עם שפעת בבתי החולים בטיפול נמרץ או מוגבר. מתוכם, 75% היו במחלקות מבוגרים, 21% במחלקות ילדים, ו-3% היו נשים בהריון ויולדות. הנתונים נאספו במרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבראות.

עוד עולה מהנתונים כי נפטרו 148 חולים, בחודש שלאחר שבו אומתו לשפעת, אם כי לא ניתן לקבוע ששפעת היתה סיבת מותם העיקרית. בין הנפטרים - פעוט מתחת לגיל 5 ואדם בשנות העשרים או השלושים לחייו. כמחצית מהנפטרים הם מעל גיל 85 וישנם עוד 46 נפטרים בני 74-85.

מספר החולים שהתאשפזו עם שפעם בחורף האחרון, צילום: המרכז הלאומי לבקרת מחלות, משרד הבריאות

מתחילת אוקטובר ועד לשבוע האחרון, אושפזו בבתי החולים 4,886 חולים עם שפעת. מהם 150 נשים הרות, שנחשבות לקבוצת סיכון לסיבוכי המחלה, ו-1,136 ילדים וכן 3,474 מבוגרים.

התחלואה השנה עברה את ממוצע השנים האחרונות, ומוגדרת "בעוצמה גבוהה מאד". שיעור הפניות למרפאות קופות החולים עם תחלואה דמויית שפעת (מחלות בדרכי הנשימה) עמד על 20 לכל עשרת אלפים איש. גם שיעור הפניות למרפאות בשל דלקת ריאות עבר את השיעור שנמדד בחמש השנים האחרונות.

מספר הנפטרים עם שפעת בחורף הנוכחי לפי קבוצות גילים, צילום: המרכז הלאומי לבקרת מחלות, משרד הבריאות

לעומת זאת, רק 15.2% מהאוכלוסיה התחסנו בחורף הנוכחי לשפעת, לעומת 18% בחורף שעבר. שיעור ההתחסנות בקרב בני 65 ומעלה ירד בכ-7% מהשנה שעברה, ועומד על 52%. 9.2% מהפעוטות עד גיל 5 התחסנו, ו-13.7% מבני 5 עד 12.

9.2% מהפעוטות עד גיל 5 התחסנו לשפעת, ו-13.7% מבני ה-5 עד 12, צילום: גדעון מרקוביץ

השפעת ומחלות חורף אחרות משפיעות על האשפוזים במחלקות הפנימיות. נכון ליום שלישי האחרון, היו במחלקות אלה מעל 100% תפוסה - בהדסה עין כרם 131% תפוסה בפנימיות, בקפלן 126%, בשיבא 120%, בעמק 116%, ברזילי 114%, מאיר 110%, הלל יפה 108%. בסורוקה ובאיכילוב 92% בלבד. משרד הבריאות מנטר כל העת את מצב העומס בכלל בתי החולים בארץ.

כבכל שנה, בעונת החורף חלה עלייה בכמות המטופלים הפונים לבתי החולים עקב תחלואה נשימתית. על מנת לווסת את העומס בבתי החולים, נוקט המשרד במספר דרכים, ובכללן ויסות של הגעת מטופלים לבתי החולים ככל ויש בכך צורך. בנוסף, כחלק מהערכות לעונת החורף הנוכחית, הוחלט, כמו בכל שנה, על תוספת משמרות מיוחדת לאחים ולאחיות במלר"דים, במטרה שיבצעו משמרות נוספות תוך מתן תגמול מוגדל עבורן.

131% תפוסה במחלקות הפנימיות. בית החולים הדסה עין כרם, צילום: יואב-ארי-דודקביץ

יצוין כי תוכנית המיטות שפרסם החודש משרד הבריאות, תחת התכנית הרב שנתית למערכת הבריאות לחיזוק מערך האשפוז בישראל, כוללת גם תגבור משמעותי של המחלקות הפנימיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר