ניתן למגר: התוכנית שתציל מאות ישראלים מסרטן

חיסון יעיל נגד סרטן צוואר הרחם, סרטן הפה והלוע וסרטן באיברי המין הגיע לארץ • רק מחצית מהישראלים מקבלים אותו • תוכנית לאומית חדשה שתביא לסילוק ולמיגור כל המחלות אשר נגרמות מנגיף הפפילומה הוצגה לפני כשבוע, והיא מפורסמת כאן בפעם הראשונה

חיסון (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

אפשר להתחסן נגד חלק מסוגי הסרטן, אך לא מספיק ישראלים עושים זאת. תוכנית לאומית חדשה, שאמורה להציל את חייהם של מאות ישראלים ממחלות סרטן ולמנוע מחלות אצל אלפי ישראלים, הוצגה לפני כשבוע בפני בכירי משרד הבריאות.

תרופה מצילת חיים לסרטן הדם וטיפולי פונדקאות לזוגות גברים: ועדת סל הבריאות 2023 (ארכיון) // משה בן שמחון

מדובר בתוכנית חסרת תקדים בתחום בריאות הציבור בישראל, והיא כוללת המלצה לשורה של צעדים ארוכי טווח, שיביאו לסילוק ולמיגור כל המחלות שנגרמות מנגיף הפפילומה (HPV). זהו אחד הנגיפים הנפוצים בעולם, שגורם לשורה של מחלות סרטן קשות וקטלניות, כולל סרטן צוואר הרחם, סרטן הפה והלוע וסרטן באיברי המין.

על פי נתוני מערכת הבריאות, כשתיושם במלואה ובהצלחה התוכנית הלאומית, מדי שנה ניתן יהיה למנוע את רוב מאות המקרים של נשים שחולות בסרטן צוואר הרחם ושל גברים עם מחלות סרטן אחרות כמו באיברי המין, בפי הטבעת ובלוע. כמו כן, ניתן יהיה למנוע כ־20 אלף מקרים של מחלת המין קונדילומה, שגורמת לגידולים שפירים דמויי יבלות או לנגעים באזור איברי המין, ולעיתים אף יכולים להיות סימן מקדים לנשאות של זני הנגיף אשר עלולים להיות מסרטנים ושגורמים לתחלואה קשה ואף לתמותה.

מחלת הסרטן (אילוסטרציה), צילום: ללא

התוכנית הלאומית החדשה, שנחשפת כאן לראשונה, היא חלק ממהלך עולמי של ארגון הבריאות העולמי, שהחל עוד ב־2018, ששותפות לו כמעט 200 מדינות. אוסטרליה, בריטניה ובמיוחד סקוטלנד, קנדה ודנמרק הקדימו את ישראל, וכבר הצליחו להפחית באופן משמעותי את התחלואה והתמותה ממחלות סרטן אלה.

מוצעת שורה של אמצעים הסברתיים, תקציביים ולאומיים שיביאו לחיסון של 90% מהאוכלוסייה המתאימה נגד הנגיף. עד כה מתחסנים בארץ נגד הנגיף רק כ־50% מהאוכלוסייה, נתון נמוך ומתסכל ברמה עולמית, בעיקר לאור העובדה שזהו החיסון היחיד שמוכח כמונע מחלות סרטן קטלניות שגורמות לסבל, לתחלואה קשה ולמוות של מאות ישראלים בכל שנה.

פרופ' גליה רהב: "ישנה אפשרות מרבית למגר את סרטן צוואר הרחם. זו הזדמנות שאסור לנו בישראל לפספס"

זריקת החיסון גרדסיל (GARDASIL) של חברת התרופות MSD כלולה כבר עשור בסל החיסונים הציבורי בגילי חטיבת הביניים במימון משרד הבריאות. אולם ההיענות למתן החיסון בקרב חלק מהאוכלוסייה, למשל במגזר החרדי, נמוכה מאוד. התוכנית הלאומית החדשה משותפת לארבע קופות החולים, לעמותות החולים ולראשי איגודי הרופאים בהסתדרות הרפואית, כולל החברה הישראלית לחקר ולמניעת מחלות המועברות במגע מיני, האיגוד הישראלי למחלות, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, החברה הרפואית לרפואת להט"ב ועוד.

חיסון מאוד יעיל,

על פי התוכנית, בישראל כמו במדינות מערביות רבות נוספות, "נוצרה האפשרות להביא לסילוק של התפתחות גידולי הסרטן הנגרמים על ידי זני נגיף הפפילומה האנושי (HPV). השילוב של חיסון יעיל ובטוח, שיטות סריקה מתקדמות וטיפול זמין מאפשר לנו, דווקא עכשיו, לפעול כדי שבעתיד הלא רחוק התפתחות סרטן עקב HPV בגברים ובנשים תהיה נדירה ביותר בארץ".

90% התחסנות עד 2030

התוכנית נכתבה על ידי מומחים ובעלי עניין במניעה ובטיפול בסרטן ובמחלות נוספות הנגרמות עקב HPV. הכותבים משתייכים למגוון של חברות מדעיות וארגונים העוסקים בנושא. זוהי יוזמה רב־תחומית ובין־מקצועית, ובכך החוזקה שלה. גילוי הדעת מהווה פנייה ציבורית לקובעי המדיניות כדי לפעול כעת, בהמשך למדיניות ארגון הבריאות העולמי לסילוק של סרטן צוואר הרחם. זאת, במטרה להביא גם בישראל לסילוק של גידולי סרטן ומחלות נוספות הנגרמות על ידי HPV, כפי שבעבר הביאה האנושות לביעור פוליו ואבעבועות שחורות, ומתוך מודעות לכך שבישראל ההיענות להתחסנות כנגד זני נגיף HPV, התורמת משמעותית לסילוק התפתחות גידולי סרטן, עדיין רחוקה מהיעד המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי.

חיסון נגד פפילומה (אילוסטרציה), צילום: ללא

גילוי הדעת הנוכחי ממליץ על יעדים מבוססי ראיות המתאימים לישראל, ומציע אסטרטגיה בתחומים הבאים: חיסון, סריקה, טיפול ומודעות ציבורית, על ידי שימוש בתשתית קיימת ובהשקעה ריאלית. התוכנית הלאומית כוללת שורה ארוכה של המלצות ודרישות. החשובה ביותר היא לפעול ולהגיע לכך ששיעור ההתחסנות המלא בשתי מנות יעמוד עד שנת 2030 על לפחות 90% מכלל הבנות והבנים עד גיל 15. כל זאת כאשר "כבר כעת שיעור ההתחסנות בבתי הספר הממלכתיים הוא כ־80%, בעוד שבבתי הספר במגזר החרדי הוא רק כ־7%. המטרה היא להגיע לשוויון בין הקבוצות הדמוגרפיות השונות".

כשתיושם במלואה ובהצלחה התוכנית הלאומית, מדי שנה ניתן יהיה למנוע את רוב מאות המקרים של נשים שחולות בסרטן צוואר הרחם ושל גברים עם מחלות סרטן אחרות כמו באיברי המין, בפי הטבעת ובלוע

השנה הוגשה בקשה לוועדת סל התרופות לכלול את מתן החיסון גם למבוגרים ללא הגבלת זמן. במסגרת התוכנית הלאומית מוצע עוד להתחיל את מתן החיסונים בגיל 9, ולאפשר התחסנות בבתי הספר התיכוניים במשך כל השנה. עוד מוצע לעדכן אנשי דת ומובילי דעה באוכלוסיות החרדיות שההדבקה בנגיף ה־HPV עלולה לפגוע בפוריות ולגרום בעקיפין ללידות מוקדמות, במידה שמתפתח מצב טרום ממאיר בצוואר הרחם (CIN), ולכן רצוי לחסן לפני הנישואים וכן לאפשר לצוות הסיעודי (ואם יתאפשר בעתיד - גם לרוקחות ולרוקחים), להמליץ על מתן החיסון, ואף לחסן, בדומה לחיסון אשר ניתן לשפעת, ללא צורך במתן מרשם על ידי הרופא.

חיסון פפילומה, ניתן לתלמידות בכיתה ח', צילום: ללא

עוד מוצע להפעיל תוכניות התחסנות לנשים ולגברים שנמצאים בסיכון גבוה, לרבות גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, מהגרים ועובדי מין, נשאי HIV, מטופלי PREP, מדוכאי חיסון וחולים במחלות אוטו־אימוניות.

הדבקת פינג־פונג

הגינקולוג פרופ' יעקב בורנשטיין, יו"ר החברה הישראלית לחקר ולמניעת מחלות המועברות במגע מיני והמנהל לשעבר של המחלקה לנשים ויולדות במרכז הרפואי הממשלתי לגליל בנהריה, הוא מיוזמי התוכנית הלאומית ומהכותבים הבולטים שלה. לדבריו: "המיתוס הרווח בציבור שנגיף HPV גורם רק לסרטן צוואר הרחם הוא שגוי. הנגיף גורם גם לסוגים אחרים של סרטן, כגון סרטן הפות, הנרתיק ופי הטבעת, וגם לסרטן הפה והלוע אצל גברים.

פרופ' יעקב בורנשטיין: "גם חיסון בגילים מבוגרים יכול להקטין את הסיכון להידבקות",

"בארה"ב שכיחות סרטן הפה והלוע בגברים כבר גבוהה מזו של סרטן צוואר הרחם בנשים. בישראל מתגלים בממוצע כל שנה כ־100 מקרים חדשים של סרטן הפה והלוע אצל גברים ואצל נשים. לדברי בורנשטיין, אחת הבעיות הקשות בארץ היא כי "ההיענות הנמוכה בארץ היא משמעותית בגילי בתי הספר לעומת חיסוני הילדות ולעומת ארצות כמו אוסטרליה או פורטוגל. ההיענות לא עלתה במשך 10 שנים שבהן החיסון ניתן במערכת החינוך כחלק מהחיסונים הרגילים. הסיבות לכך הן חוסר מודעות לחשיבות ולבטיחות החיסון, קושי לוגיסטי במתן החיסון באזורים שונים בארץ ורתיעה מקבלת החיסון, שנקשר ליחסי אישות, בקרב אוכלוסיות דתיות חרדיות".

פרופ' יעקב בורנשטיין: "גם חיסון בגילים מבוגרים יכול להקטין את הסיכון להידבקות. אדם עלול להידבק פעמים רבות באותו זן"

"באחרונה דנה ועדת החיסונים באפשרות להתחיל לחסן כבר מכיתה ד'. מרווח הזמן מהידבקות בנגיף ועד התפתחות הסרטן הוא כ־20 שנה בממוצע. לכן גם חיסון בגילים מבוגרים יכול להקטין את הסיכון להידבקות בנגיף. אדם עלול להידבק פעמים רבות באותו זן של הנגיף. נפוצה היא ההדבקה המתמדת לסירוגין, 'פינג־פונג' בין בני זוג. רק חיסון מונע הדבקות חוזרות, על ידי יצירת תאי זיכרון במערכת החיסונית".

בדיקת MRI (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

"חשוב גם לדעת שאף שמומלץ לחסן לפני הידבקות בנגיף, כלומר לפני תחילת קיום יחסי מין, הוכח שהחיסון יעיל גם לאחר הידבקות בנגיף, אפילו לאחר פיתוח מחלה טרום־סרטנית או קונדילומות. כך, לא מעט נשים וגברים שלא חוסנו בגיל בית הספר ימצאו שהחיסון יעיל וחשוב ויבקשו לקבל אותו גם אחרי גיל 18".

"הזדמנות שאסור לנו לפספס"

פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות ונשיאת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי הממשלתי שיבא בתל השומר: "אין ספק שעולם הרפואה ממשיך להתקדם לעבר יעדים רבים שבעבר לא חשבו עליהם כלל. אמנם לא קיימים חיסונים רבים בעולם שיכולים למנוע סרטן, אך כיום ישנו חיסון יעיל ומוכח למניעת הדבקה בווירוס הפפילומה, HPV, שעלול לגרום בין היתר לסוגי סרטן רבים, אצל נשים ואצל גברים כאחד, מה שלא היה ידוע בעבר, אבל עדיין המודעות לכך נמוכה. קיומו של החיסון הוא משמעותי ביותר בימים אלו, כיוון שבשילוב עם פעולות נוספות משמעותיות, ישנה אפשרות מרבית למגר לחלוטין את סרטן צוואר הרחם וגם את התפתחות הווירוס.

פרופ' גליה רהב: "ישנה אפשרות מרבית למגר את סרטן צוואר הרחם", צילום: אפרת אשל

"זו הזדמנות שאסור לנו בישראל לפספס. יש מדינות רבות שהצליחו במהלך הזה של אלימינציה משמעותית". ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד עובד על תוכנית בנושא, שכוללת אסטרטגיות שונות בנוגע לחיסון ולטיפול. הדוח ייבחן גם הוא במסגרת הזו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר