"מנסים לעבוד עלינו": קופות החולים מסתירות זכויות ממטופלים?

בטענה ל"מורכבות לוגיסטית", הקופות לא מאפשרות להגיע למידע כחלק מרפורמת "טופס 17 שקוף" • על פי חוק, עליהן להרחיב את ההסדרים עם בתי חולים - ובינתיים נרשמים עיכובים בשל "עומס" • ממשרד הבריאות נמסר כי המהלך אמור היה להתחיל ב־15 בנובמבר ונדחה בשל המלחמה, וכן כדי לאפשר לקופות זמן להתארגן לקראתו

פינוי מוסק של לוחם צה"ל לבית החולים רמב"ם (ארכיון) // דוברות רמב"ם

בחסות מלחמת חרבות ברזל, ובטענה ל"קושי מחשובי", קופות החולים מבקשות שוב להסתיר ממטופלים מידע חשוב על האפשרויות העומדות בפניהם לבחירה בין בתי החולים, ולדחות את יישום התקנות בנושא.

מדובר ברפורמה שנכנסה לתוקף בספטמבר האחרון, ושזכתה לשם "טופס 17 שקוף". במסגרת הרפורמה, קופות החולים נדרשות להרחיב את ההסדרים שלהן עם בתי החולים, כך שכל מבוטח שמקבל הפניה לטיפול יוכל לבחור בין ארבעה בתי חולים שונים.

על שניים מבתי החולים להיות מרכזי־על (בתי החולים הגדולים), ועל שניים מביניהם שיהיו קרובים למטופל מבחינה גיאוגרפית.

כמו כן, במסגרת הרפורמה הוכרו ארבעה תחומים שבהם למבוטחים תהיה אפשרות בחירה בלתי מוגבלת מבין כל בתי החולים: שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחי ילדים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ־גופית.

הקופות אכן הרחיבו את אפשרויות הבחירה, ובקופות החולים מכבי ולאומית אף מאפשרים למבוטחים לבחור מבין 30-29 בתי חולים שונים, אלא שכעת מבקשים במשרד הבריאות ובקופות החולים דווקא לצמצם את השקיפות, באופן שיקשה על המבוטחים לדעת מהן הזכויות שלהם.

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, צילום: ללא

במקום שאפשרויות הבחירה יתנוססו על גבי טופס 17 מייד עם קבלתו, המידע יימצא באתרי קופות החולים ויישום המהלך יידחה בכחצי שנה - לעוד כחודש, 1 בפברואר 2024.

הנימוק לכך - "המורכבות המחשובית והלוגיסטית של דרישות אלו, פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ועומס המשימות המוטלות על קופות החולים ומורכבותן".

"פגיעה באוכלוסייה"

באגודה לזכויות החולה זעמו ואמרו בתגובה: "מדובר בנסיגה מהותית בחלק מרכזי ברפורמה החשובה בתקנות הסדרי הבחירה, שעלולה לפגוע בעיקר באוכלוסייה המוחלשת, ולכן היא מחייבת דיון מעמיק".

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה: "עובדים עלינו בעיניים. רק כשהמבוטח מקבל את המידע מולו הוא באמת יכול לבחור את בית החולים שבו יקבל טיפול. לא כל מבוטח יודע להסתכל באתר ולהבין איפה הוא זכאי לקבל את השירות.

"השינוי לא קשור למלחמה, זה קשור לכך שהקופות מבקשות להסתיר את המידע מהציבור. אם הקופות יכולות לפרסם את המידע באתר - מה ההבדל בין פרסום באתר לבין פרסום המידע לכל מבוטח על גבי נייר בטופס 17?".

עוד התריע בן יעקב כי משרד הבריאות מתקשה גם לפקח על התכנים שבאתרי קופות החולים, מה שעלול לגרום לכך שבפועל המידע לא יפורסם בצורה שקופה וגלויה.

היכן האינטרס הציבורי?

גם בהנהלת בתי החולים של הדסה יוצאים נגד המהלך, שנעשה בדרך של שינוי תקנות ללא התייעצות עם כל גורמי המקצוע.

"לא סביר ששינוי מהותי שנוגע לליבת התקנות ומדיניות הממשלה בתחום חשוב כזה, ושמשפיע באופן מובהק על השירות לציבור החולים, יבוצע בדרך של פרסום טיוטה להערות ציבור בלי לקיים דיון עם גורמי המקצוע במוסדות הבריאות ובעלי עניין בציבור הכללי - לא בוועדת הבריאות בכנסת ולא בפורום היוועצות אחר כלשהו.

"לא ברור מהי אותה 'מורכבות מחשובית ולוגיסטית', שנזקה גובר לכאורה על האינטרס הציבורי המובהק שבהוראה שמיועדת להתבטל".

ממשרד הבריאות נמסר כי המהלך אמור היה להתחיל ב־15 בנובמבר ונדחה בשל המלחמה, וכן כדי לאפשר לקופות זמן להתארגן לקראתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר