סניף קופ"ח כללית. צילום: עמי שומן

לראשונה בישראל: כללית תאבחן באופן יזום את מצבם הנפשי של מבוטחיה

הלקוחות יקבלו מסרון עם קישור לשאלון שנועד לזהות מצוקות רגשיות • במידת הצורך, הם יופנו למענים שמציעה הקופה בתחום • פרופ' בליצר, ראש חטיבת החדשנות בכללית: "אתגרי המלחמה מחייבים את זה"

כדי להתמודד עם האתגרים המנטליים שמעלה המלחמה, כללית תשלח שאלון אבחון טלפוני להערכה ראשונית של מצבם הרגשי של מבוטחיה. לקוחות הקופה יקבלו קישור לשאלון מקצועי, שמטרתו לזהות תסמינים למצוקות נפשיות. אם לאחר מילוי השאלון המטופלים מאותרים כמי שנמצאים בסיכון או במצב נפשי שדורש טיפול, הם יקבלו שיחת טלפון מגורם מטפל שיודע לחבר אותם למענה המתאים.

בין המענים שיוצעו: שלוש שיחות טלפוניות עם גורם בריאות הנפש, ייעוץ מפסיכיאטר באחת ממרפאות הקהילה, קו טלפוני שפועל 24 שעות, מתן כלים לעזרה עצמית, פנייה יזומה מרופא משפחה או הפניה לפסיכיאטר, לפסיכולוג ולגורמים נוספים (מרכזי חוסן, תמיכה לעולים חדשים ועוד).

זו הפעם הראשונה שפועל בישראל שירות אבחון יזום באמצעות מסרונים בצורה כה רחבה. עד כה איתור יזום בתחום בריאות הנפש נעשה בהיקף מצומצם בטיפות חלב באמצעות שאלונים לאבחון דיכאון אחרי לידה. למהלך היו שותפות חטיבת הדיגיטל, חטיבת הקהילה וחטיבת החדשנות בכללית.

פרופסור רן בליצר, צילום: יובל חן

השאלונים כבר החלו להישלח בימים האחרונים לאוכלוסיות יעד באמצעות מסרונים בשלוש שפות - עברית, ערבית ורוסית. הפנייה תיעשה בצורה מדורגת לאוכלוסיות מעל גיל 18 שנבחרו מראש: בשלב הראשון המסרונים יישלחו לתושבים מיישובי העוטף והדרום שפונו מבתיהם; בשלב השני - למפונים מיישובי הצפון; ולאחר מכן למעגלים רחבים יותר.

"עדים לעלייה בביקוש"

השאלונים מתמקדים בנושאים הנוגעים לתחומי הטראומה, החרדה והדיכאון. המערכת מבררת את סוגי החשיפה לאירועי המלחמה, לאתגרים בשל פינוי מהבית ולרמת התמיכה הזמינה למשיבים. לאחר מילוי השאלונים צוותי כללית יוכלו להציע טיפולים ופתרונות מותאמים לצרכים שיעלו.

על סמך נתונים מהעולם, מעריכים כי כ־10 אחוזים מהנחשפים לאירועי מלחמה יסבלו בהמשך מפוסט־טראומה, והתערבות מוקדמת ככל האפשר תפחית סיכון לתסמונת. עד כה השאלונים הועברו לאלפים בודדים, והמשוב שהתקבל הוא שהמבוטחים עונים ברצינות ואנשי המקצוע שחוזרים לעונים מציינים שהם מביעים שביעות רצון.

השאלון של כללית למבוטחיה, צילום: כללית

"מתחילת הלחימה אנו עדים לעלייה בביקוש לשירותים בתחום בריאות הנפש, וכן בצריכת תרופות הרגעה", אומר אלי כהן, מנכ"ל כללית. "מיפוי מצב החוסן יאפשר לנו לקבל תמונה מדויקת לגבי הצורך בטיפול רגשי או נפשי ברמה הפרטנית כדי שנוכל להציע מענה מותאם אישית. מטרתנו היא מיפוי ומתן פתרונות מהירים ומותאמים למי שזקוק לכך".

"לדייק את המענה"

לדברי ד"ר ירדן לוינסקי, יועץ פסיכיאטריה בחטיבת הקהילה בכללית: "מתחילת המלחמה אנו רואים עלייה של כ־21 אחוזים בצריכת תרופות הרגעה ועלייה בפניות לסיוע ולתמיכה נפשית.

"האתגר המרכזי שלנו הוא לדייק את המענה למטופלים, אשר פוזרו ברחבי הארץ ומקבלים מענה מגופים שונים. עלינו לקבל תמונת מצב מדויקת בנושא החוסן הנפשי כדי להעניק טיפול ראוי ומדויק".

צה"ל תוקף בדרום רצועת עזה, צילום: רשתות ערביות

פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש חטיבת החדשנות בכללית, מוסיף: "חרטנו על דגלה חדשנות מעשית - ומעבר מרפואה מגיבה לרפואה יוזמת, מנבאת ומונעת, ואנו נחשבים למובילים בתחום. אתגרי המלחמה חייבו אותנו להאיץ תהליכים כדי לתת מענה יוזם ומונע גם בבריאות הנפש בהיקף נרחב על ידי מערכת מתקדמת. זיהוי מוקדם יכול, גם בבריאות הנפש, למנוע סיבוכים והחמרה במצב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו