מתחילת המלחמה: נשאב זרעם של 39 חללים ונרצחים

לפי משרד הבריאות, 42 בקשות לשאיבת זרע לאחר המוות הוגשו מתחילת המערכה על ידי בני משפחה שאיבדו את יקירהם • הצעת חוק שמיועדת לאפשר שימוש בזרע של אדם שמת תעלה לדיון בכנסת • אמו של החייל יונתן סביצקי ז"ל: "מרגישה שהבן שלי נהרג פעמיים - פעם אחת בקרב, ופעם נוספת בעקבות הסחבת הבירוקרטית שהרגה את ההמשכיות שלו"

תינוקייה (אילוסטרציה). צילום: דוברות אסף הרופא

בדרך לתקדים עולמי: בוועדת הבריאות של הכנסת, בראשות ממלאת מקום יו"ר הוועדה ומיוזמות חוק שימוש בזרע של נפטר, ח"כ קטי שטרית מהליכוד, נחשף היום (שלישי) כי מאז פרוץ המלחמה הוקפאו זרעיהם של 39 גברים, בהם 32 חיילים ושבעה אזרחים.

אימו של יונתן סביצקי: "מרגישה שהבן שלי נהרג פעמיים" ערוץ הכנסת

סה״כ התקבלו 42 בקשות חדשות, כאשר מתוכן לשלושה לא היה ניתן לשאוב זרע בשל סד הזמנים והתוקף שניתן ליטול לאחר המוות.

בלה, אמו של החייל יונתן סביצקי, שנפל בקרב על מוצב כיסופים, דיברה הבוקר בוועדה בכנסת סיפרה שהמשפחה ביקשה לשאוב זרע מהבן עם היוודע דבר נפילת הבן, אך זה היה מאוחר מדי. "אני מרגישה שהבן שלי נהרג פעמיים, פעם אחת בקרב, ופעם נוספת בעקבות הסחבת הבירוקרטית שהרגה את ההמשכיות שלו עבורנו", אמרה.

"צוואה ביולוגית"

בארץ אין חקיקה מסודרת בנושא שאיבת זרעו של המת. הצעת החוק שמיועדת לאפשר שימוש בזרע של אדם שמת, לבקשת בת זוגו ובתנאים מסוימים גם לבקשת הוריו, תעלה מחר לדיון במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה.

בנוכחות משפחות שכולות: חוק "ההמשכיות" אושר בקריאה טרומית (ארכיון) ערוץ הכנסת

אם תאושר, תאפשר הצעת החוק הנוכחית את השימוש בזרע גם אם המת לא הותיר אחריו הנחיות מפורשות בנושא, ובתנאי שלא התנגד לכך מפורשות בחייו. מדובר בתקדים עולמי, כיוון שאין חוק מעין זה באף מדינה אחרת.

מדינות כמו גרמניה, שוודיה, איטליה, צרפת וקנדה, אוסרות לחלוטין על הולדה לאחר המוות. לעומת זאת, אנגליה, בלגיה, אוסטרליה וחלק ממדינות ארצות הברית, מתירות הולדה לאחר המוות רק אם המת הותיר אחריו "צוואה ביולוגית".

"חוק ההמשכיות", שהוצע על ידי חברות הכנסת קטי שטרית (ליכוד), מירב בן ארי (יש עתיד) ואפרת רייטן (העבודה) נועד לאפשר לבנות זוג, לידועות בציבור ולהורים של אדם שנפטר לשאוב זרע מגופו - ובכך בעצם לשמור לעצמם את היכולת להביא לעולם ילד ביולוגי של אותו אדם.

נזכיר כי המודעות לשאיבת זרע מהמת במלחמת חרבות ברזל התעוררה עם קריאתה של הזמרת שי-לי עטרי, שבעלה, יהב וינר, נרצח בשבת שבעה באוקטובר על ידי מחבלי חמאס בכפר עזה.

שי-לי עטרי ובעלה יהב וינר שנרצח על ידי המחבלים, צילום: ללא קרדיט

שי-לי ביקשה להשתמש בזרעו של בעלה כדי להביא לעולם אח או אחות לבתם שיה בת החודש. בקשתה נענתה, הזיהוי נעשה, אבל בסוף התהליך התברר שלא ניתן להשתמש בזרעו של וינר.

כאמור, ב-40 הימים שחלפו מתחילת המלחמה בוצעו 39 תהליכים של שאיבת זרע מנרצחים ומחללי צה"ל, לפי נתונים של משרד הבריאות. מלבד שלושה מקרים, הושלמו מרבית התהליכים בהצלחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר