דו"ח: ליקויים בהעברת פצועים מהדרום למרכז ב-7 באוקטובר

המועצה הלאומית לטראומה: פצועים עברו בדיקות מיותרות פעמיים, היה כשל במידע למשפחות • משרד הבריאות: "מי שלא נכח בחמ"ל הקרב באותו היום – שלא יעביר ביקורת"

פינוי פצועים לבית החולים שיבא בזמן המלחמה. צילום: שיבא

מסיכום מקצועי בנושא הטיפול בפצועים ביום מתקפת הפתע על ישראל, עולה שלצד טיפול מצוין בכמות פצועים שטרם נראתה כמוה בישראל ביום אחד, היו ליקויים בהעברת פצועים מבתי החולים סורוקה וברזילי לבתי החולים במרכז. כל עולה מדו"ח שהגיע לידי "ישראל היום". 

פגיעה ישירה בביה"ח ברזילי באשקלון// דוברות ברזילי

חולים שהועברו מבתי חולים אלה עשו זאת ללא תיעוד רפואי (דוח ניתוח או בדיקות CT), ונדרשו לעבור שוב בדיקות בבית החולים הקולט, תופעה שגררה לא מעט בעיות. אלו הם חלק מהליקויים שעלו בדיון של המועצה הלאומית לטראומה, הגוף המקצועי המייעץ למנכ"ל משרד הבריאות בנושאים אלו.

בישיבת המועצה, בראשות פרופ' מאיר אורן, צוינו לשבח הצוותים בבתי החולים סורוקה וברזילי, ש"תפקדו וטיפלו בנפגעים בצורה מעוררת הערכה". עם זאת, בישיבה נאמר, כי "יש בתי חולים שקיבלו 400-600 נפגעים ויותר ביום אחד מבלי שהועברו לבתי חולים אחרים, אף שצה"ל ניסה להעביר. משרד הבריאות צריך להתערב בעניין", נכתב בסיכום.

עוד צוין כי ויסות שניוני (העברה בין בתי חולים) לא היה קיים, וכי יש צורך שיהיו תוכנית ונוהל ברורים.

המלצה נוספת של המומחים לטראומה היא שיהיה גורם "מנהיגותי" שינהל את נושא הוויסות השניוני והראשוני, וכי הפצועים שהיה צורך להעביר לבתי חולים אחרים הם "אותם פצועים בדרגת פציעה קלה עד בינונית (עם שבר פתוח), שחיכו כמה שעות במסדרונות במקום לעבור לבי"ח אחר. בבתי חולים שמקבלים כ־600 פצועים ביום, בלתי אפשרי לטפל בהם. הנהלת בית החולים צריכה לדאוג להעביר פצועים עם שבר פתוח שמחכים שבע שעות מבלי שמטפלים בהם".

מידע חסר למשפחות

בסיטואציה שבה היה חוסר ודאות רב של המשפחות לגבי המידע להיכן פונו יקיריהם, לא הופעלה במלואה מערכת שיכולה לאפשר גישה מכל בית חולים ולקבל מידע על זהות הפצועים האחרים בכל בית חולים (מערכת אד"ם). "בחלק מבתי החולים לא הכניסו נתונים שיכלו לאפשר להתנהל איתה בהמשך הניהול. יש להפיק לקחים להבא", נכתב בדו"ח המועצה.

נושאים נוספים שעליהם הצביעה המועצה הלאומית לטראומה היו כי יש לבחון את נושא פינוי הפצועים במקרה של אירוע רב-נפגעים מהעיר אילת לבתי החולים במרכז. באירוע הנוכחי היו מקרים של קטיעות יד או רגל בשל הנחת חוסם עורקים לזמן ממושך, ויש צורך לרענן את ההנחיות בנושא. כמו כן, יש להימנע מהעברת צוותי רפואה בחירום מבית חולים אחד למשנהו, ולהתמקד בהעברת הפצועים ובוויסותם. ל"ישראל היום" נודע כי צוות מצומצם של מומחי טראומה ביקש לקבל את מרשם הפצועים ולנתח את טיב הטיפול שקיבלו, לצורך תיחקור ושיפור.

"הפינוי בוצע תחת אש"

ממשרד הבריאות נמסר: "ביום 7 באוקטובר התמודדו בתי החולים סורוקה וברזילי עם היקף הפצועים הגדול ביותר שהיה אי־פעם. בזמן זה בוצע מבצע הפינוי השניוני הגדול ביותר שבוצע אי־פעם בישראל מבתי החולים האמורים לבתי חולים במרכז. השיקולים בוויסות שניוני לבתי החולים הם קליניים - איזה פצוע יכול לשרוד את ההעברה.

"מבצע הפינוי והוויסות תחת אש בוצע על ידי גורמי הרפואה הבכירים במשרד, ותוחקר לאחר מכן כמה פעמים על מנת להפיק לקחים לעתיד. מוטב שמי שלא היה נוכח בחמ"ל המשרד שנפתח מהשעות הראשונות של המלחמה ולא דיבר עם הרופאים והמנהלים בבתי החולים - לא יעביר ביקורת מבלי להיות חשוף לתמונת הקרב המלאה שעימה התמודדו בתי החולים והמשרד.

"במבחן התוצאה - הטיפול היה מצוין". פינוי פצועים ליד שדרות ב-7 באוקטובר, צילום: אי.אף.פי

"במבחן התוצאה - הפצועים הרבים קיבלו טיפול רפואי מצוין ושוחררו בתוך ימים ספורים לביתם או להמשך שיקום, ועל כך יש להודות לצוותים הרפואיים בבתי החולים שעבדו במסירות, ויחד עם משרד הבריאות עשו הכל לטובת הפצועים. צוותים אלה ראויים להוקרה על תפקודם המופתי, בנסיבות שאף גורם בעולם לא האמין שיכולות להתרחש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר