קצין הרפואה הראשי: "המענה שלנו לפצועים הוא הטוב בהיסטוריה, ואני מתכוון לכך"

מתחילת הלחימה טיפל חיל הרפואה במספר שיא של נפגעי טראומה נפשית • תא"ל פרופ' אלון גלזברג: "היעד שלנו הוא להעניק טיפול לפצוע בתוך ארבע דקות לכל היותר" • ראיון מיוחד

קצין הרפואה הראשי, תא"ל פרופ' אלון גלזברג. צילום: יהושע יוסף

"חיל הרפואה הוא היום הארגון הכי טוב בעולם לטיפול בפצועים, גם האמריקנים אחרינו. המענה שאנחנו נותנים לפצועים הוא הטוב ביותר בהיסטוריה הצבאית, ואני עומד מאחורי כל מילה", כך אומר תת־אלוף פרופ׳ אֵלון גלזברג, קצין רפואה ראשי בצה"ל (קרפ"ר).

בראיון מיוחד, שבועיים לאחר תחילתה של מלחמת חרבות ברזל, אומר גלזברג: "יש לנו איכות אנושית פסיכית. קורס הפרמדיקים בצה״ל הוא כל כך יוקרתי, שהבדיחה אצלנו היא שמי שנופל מהקורס - שולחים אותו לטייסת".

האחות הראשית באיכילוב בעדכון על מצב שתי החטופות ששוחררו משבי חמאס // צילום: דוברות איכילוב

במובן מסוים, הנתונים של חיל הרפואה מדברים בעד עצמם. עוד לפני שהחלו המהלכים הקרקעיים, מספר שיא של מאות פצועים הועברו בזמן קצר, בפינוי שניוני, לבתי החולים שבמרכז הארץ, לאחר אשפוזם בבתי החולים סורוקה שבבאר שבע וברזילי שבאשקלון. למילואים גויס מספר שיא בתולדות החיל - כ־2,000 רופאים קרביים ופרמדיקים, חובשים ואנשי מקצועות רפואה נוספים, כולל יחידות זיהוי החללים ושירותי הדם, ואפילו חלק מיחידות האב"כ המיוחדות.

נוסף על כך, גויסו כ־500 עובדים בתחום בריאות הנפש, כולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, הוקמו מערכי קליטת פצועים ומערכי נפגעי טראומה, ואושרו הסדרים חדשים שלא נראו מעולם בארץ, כמו הקמה מיידית של מוקד נפשי בצה"ל. כמו כן, לראשונה הוסדר עבור כל חיילי צה"ל לקבל תרופות עם מרשמים צבאיים בכל רשתות הפארם בארץ (סופר-פארם ו־B פארם).

"מאות פצועים הועברו למרכז בתוך זמן קצר". פינוי במסוק, צילום: אי.פי.אי

לפי נתוני צה"ל, חיל הרפואה עצמו כבר ספג אבידות קשות במתקפה הברברית בעוטף עזה: עד היום נהרגו 15 חיילים וקציני רפואה. החיל טיפל עד כה ב־2,600 נפגעי תגובת חרדה ודחק פוסט־טראומטי מאירועי הטבח בשבת השחורה, ובקרבות ובאירועים הביטחוניים עד היום.

כמו כן, הצוותים הרפואיים של יחידת החילוץ האווירית 669 פינו 281 פצועים ב־85 הזנקות דחופות ב־36 השעות הראשונות של המלחמה. בהצלת הפצועים נעשה שימוש ב־110 מנות דם, והונחו 220 חסמי עורקים להצלת חיים בשדה הקרב.

"אנחנו ערוכים לבעיה המרכזית בשדה הקרב, שהיא איבוד דם, כך שכל פרמדיק מצויד היום בבקבוק בלתי שביר שמכיל פלזמה יבשה. במהילה במים היא הופכת למוצר דם, שמציל חיים בשדה הקרב ושמפחית משמעותית את התמותה של פצועים בקרבות. נוסף על כך, חלק מהיחידות - כמו יחידת החילוץ האווירית 669 - מצוידות גם במנות דם שנמצאות תמיד בקירור".

"יש לנו איכות אנושית פסיכית.
קורס הפרמדיקים בצה"ל הוא כל כך יוקרתי, שהבדיחה היא מי שנופל מהקורס - שולחים אותו לטייסת"

גלזברג נמצא תמיד, ובימים אלה בפרט, בקשר הדוק עם ראשי חילות הרפואה בעולם, כולל חילות האוויר האמריקני והאוקראיני. חלק מההיערכות היא גם בהימצאותם של רופאים מרדימים ושל אחים לטיפול נמרץ, שנמצאים במוכנות מיידית בכל פלוגה לטיפול מהיר בפצועים קשה. היעד הוא לטפל בפצוע בשדה הקרב בעזה או בלבנון בתוך דקה עד ארבע דקות לכל היותר. לראשונה גם הופעלו ונערכו בהיכון יחידות שיכולות לחלץ פצועים באמבולנסים צבאיים שמוצבים בסמוך לגבול.

"לא הגיוני לנתח באוהל"

תא"ל גלזברג מציין כי בעזה, ההיערכות היא לפינוי מהיר ככל האפשר של פצועים לבתי החולים בדרום, שבראשם סורוקה שבבאר שבע. "זה לא הגיוני לנתח פצוע בתוך אוהל, כשבמרחק 20 ק"מ יש בית חולים", מסביר גלזברג. בלבנון, ההיערכות היא לתת טיפול גם בבית חולים שדה, כולל ניתוחי חירום וטיפול נמרץ.

לצד משרד הבריאות, קצין רפואה ראשי בצה"ל אחראי גם על המדיניות להיערכות המיוחדת של בתי החולים בזמן חירום. ואכן, ביום ראשון בבוקר הוא קיים עוד דיון חירום עם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. השניים דנו בין השאר בעבודה של בתי החולים, לאחר שבמוצאי השבת השחורה התקבלה החלטה לעצור את כל הפעולות הרפואיות האלקטיביות (הלא דחופות).

"אנחנו ערוכים לבעיה המרכזית בשדה הקרב - איבוד דם.
כל פרמדיק מצויד היום בבקבוק בלתי שביר שמכיל פלזמה יבשה, שמצילה חיים"

לדברי גלזברג, נכון לאתמול בבוקר כל בתי החולים עובדים כרגיל, כולל הפעילות הרפואית הלא דחופה - למעט בתי החולים זיו שבצפת והמרכז הרפואי לגליל בנהריה, ש"נמצאים כבר בעבודה מלאה מתחת לאדמה". הוחלט שגם בית החולים רמב"ם שבחיפה ימשיך בינתיים לעבוד כרגיל.

עזרה נפשית לחיילים

חלק מההיערכות המיוחדת והדחופה של חיל הרפואה במלחמה היא בתחום בריאות הנפש. עוד לפני המלחמה, ניכר מניתוח הנתונים הפנימיים של החיל שבמהלך השירות הצבאי 42% מהחיילים והחיילות בסדיר פגשו קצין בריאות נפש. נתונים גבוהים יש גם בקרב החיילים והקצינים המשרתים בקבע. ההיערכות כוללת גיוס של כ־500 קציני בריאות הנפש, כך שיהיה קצין בריאות נפש בכל גדוד, נוסף על קציני בריאות הנפש ביחידות הרפואה עצמן.

הכוחות בגבול עזה, צילום: אי.פי

לדברי גלזברג, "אחרי התלבטות ארוכה, פתחנו קו טלפוני לעזרה נפשית לחיילי צה"ל שפנו אליו כבר כ־1,800 חיילים וחיילות. כמו כן, בצפון ובדרום נפתחו כבר שני מרכזים לתגובות חרדה וטראומה נפשית של חיילים, וגם נפתח בית חולים שדה לתגובות של טראומה נפשית". לדברי קצין רפואה ראשי, המצוקה הנפשית האזרחית והצבאית תתרחב מאוד בגלל המלחמה, ויש צורך קריטי של המדינה להיערך למצוקה ולביקוש חסרי תקדים בשירותי בריאות הנפש בארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר