מנכ"ל משרד הבריאות: פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שהתנדבו - יקבלו תשלום מהמדינה

לאחר שבועיים של לחימה, משה בר סימן טוב הכריע - והמדינה תיקח חסות על תחום בריאות הנפש • "אנחנו צריכים לייצר חוסן אצל האוכלוסיות, המתנדבים יזכו לתגמול ראוי" • פעילה במערך המתנדבים "בנפשנו": "החלטה חשובה ומשמעותית - אנחנו האפוד הקרמי של הנפש"

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: אורן בן חקון

המלחמה בעזה: לאחר כמעט שבועיים שבהם פסיכולוגים, פסיכולוגיות ועובדים סוציאליים נותנים מענה נפשי בהתנדבות לניצולי הקיבוצים שבעוטף, מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע היום (שישי) שהמדינה "נכנסה לאירוע" ותיקח חסות על פעולות ההתנדבות בסיוע הנפשי.

בשיחה עם עובדי מערכת הבריאות אמר בר סימן טוב: "אמרנו ואנו מחויבים לכך שכל המתנדבים שנתנו טיפול נפשי יקבלו את התגמול הראוי. הוצאנו על כך נוהל לקופות החולים שנשלים אותו".

עוד אמר: "אנחנו צריכים לייצר חוסן אצל האוכלוסיות בין אם היו מעורבים ישירות בתופת, בקיבוצים ביישובים, בנתיבות ואופקים ואשקלון. אנחנו צריכים לראות שאנו נותנים לכולם את הסיוע שהם צריכים כדי לחזור ולבנות את החוסן האישי והקהילתי. יש מעגלים נוספים שיצטרכו לבנות את החוסן ואנו נערכים לכך יחד עם קופות החולים ובתי החולים הפסיכיאטריים".

אופניים שרופים בבארי. התושבים יזדקקו לשיקום, צילום: חנן גרינווד

גורם בכיר במערכת בריאות הנפש אמר בתגובה לדברים: "שנים של הזנחה פושעת של המערך הפסיכיאטרי ביחד עם גרירת רגליים ביישום תוכניות כמו דו״ח מלמד הביאו למצב שבו המערכת לא הצליחה לתת מענה הולם ומוקדם. כמו בקורונה, גם במלחמה, כעת אנשי השטח שהתנדבו נתנו מענה חירום. אנו חייבים תודה עצומה למתנדבים וצריכים למצוא היום צורת תגמול שתשאיר אותם במערך הציבורי לפחות לחודשים הקרובים".

"אמירה סופר משמעותית"

ד"ר הדס שהרבני-סיידון, ממערך המתנדבים "בנפשנו", הפעילה מערך מתנדבים שכלל מאות אנשי ונשות מקצוע מתנדבים בתחום של פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, בירכה על דבריו של בר סימן טוב: "כל השבוע עסקנו בכך שחייבים שתהיה העברת מקל למשרדי הממשלה. המערך ההתנדבותי הוא פתרון כמו פלסטר, אבל זה בסוף פרנסה של אנשים. מטפלים לא יכולים להתנדב שבועיים בים המלח ולא להגיע לקליניקה.
זו אמירה סופר משמעותית. כשמנכ"ל משרד הבריאות אומר שהמתנדבים יקבלו תשלום הוא אומר שדין אנשי ונשות בריאות הנפש כדין חיילי צה"ל כדין כל אחד שנותן הון מוצר או שירות למען המדינה.

משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

"ברור שכמו שצריך לשלם למלונות או לשלם על אפוד קרמי, צריך לשלם לאנשים שהם האפוד הקרמי של הנפש. וזו התקדמות משמעותית. מכיוון שכל המערך של בריאות הנפש בשגרה לוקה בתסמין של תקצוב חסר. ורוכב על רצון טוב של אוכלוסיית עובדים שהיא מוחלשת ומקבלת שכר עלוב. בשירות הציבורי חסרים אלפי מטפלים ואני מקווה שהמשבר הזה יהפוך להזדמנות. בכל מה שקשור בדיני נפשות מדינה כמו ישראל לא יכולה להוביל בריאות נפשית של עולם שלישי".

בדיון שהתקיים השבוע בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי עלה כי שבוע וחצי מאז שפרצה המלחמה ואין גורם שמגייס את הפסיכולוגים הקיימים לשירות הציבורי על מנת לתת מענה לחוסר הרב שקיים בשטח. יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי פונה במכתבים לכל הגורמים האחראים על מנת שיגדילו את התקציב לשעת טיפול של פסיכולוגים כדי שיהיה זה מעשי לפנות לפסיכולוגים מחוץ ולגייסם לשירות הציבורי, "כיצד חושבים שבסכום של 40 שקלים לשעה אפשר לגייס פסיכולוגים. בייביסיטר מקבל לשעה הרבה יותר", אמר היו"ר בדיון.

"אין שיקום פיזי בלי נפשי"

מנהלת מחלקת טראומה במערך בריאות הנפש במשרד הבריאות, בלה בן גרשון השיבה כי "בכל בתי המלון של המפונים יש סדר במתן השירות והמעקב. יש גורם של מערך בריאות הנפש במשרד הבריאות שנמצא שם. מנכ"ל משרד הבריאות רואה חשיבות עצומה בנושא ושהכל יינתן במקסימום. עמדתנו ש'אין שיקום פיזי בלי שיקום נפשי'".
ד"ר קרני גיגי, נציגת פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית, אמרה בדיון כי, "לא יכול להיות שמשרד הבריאות יבסס מענים ע"י התנדבות . זה אירוע רב מערכתי והמטרה היא למנוע שהכל יהפוך לאירוע פסיכיאטרי".

ד"ר מרינה וונטיק שוורץ מלאומית שירותי בריאות, הציגה את ההיערכות של הקופה למענה ותמיכה נפשי בכל הארץ ואמרה כי גם על החסר הגדול של פסיכיאטרים ומטפלים יהיה מענה, "אלו שזלגו מהמגזר הציבורי לפרטי, הנסיבות יגרמו להם לשוב. יש אפשרות להחזיר אותם למגזר הציבורי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר