"לא עשינו שבריר ממה שיכולנו": בתי חולים במרכז מטיחים האשמות על הטיפול שניתן לפצועים במתקפה

בבתי החולים טוענים שיכלנו לטפל בכמות גדולה בהרבה של פצועים מזו שהגיעה אליהם בפועל • בשל כך, הם סבורים שנוצרו עומסי ענק בחדרי הניתוח של סורוקה וברזילי, שהובילו לפגיעה באיכות הטיפול בפצועים • משרד הבריאות: "פעלנו לפי שיקולים קלינים, הוחלט שמצבם הרפואי לא מאפשר פינוי"

פצועה מפונה לביה"ח סורוקה בזמן המתקפה על יישובי הדרום. צילום: דודו גרינשפן

בבתי החולים במרכז ובירושלים מבקרים היום (שני) את הטיפול שניתן לפצועים ולנפגעים במתקפה על עוטף עזה וטוענים שהוא היה לא מיטבי, כאשר בבתי החולים סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון טיפלו בכ-1200 נפגעים, בעוד שבבתי חולים במרכז טיפלו בכמה עשרות פצועים בלבד. בתי החולים היו ערוכים לכמויות גדולות בהרבה וביקשו ממשרד הבריאות לפנות אליהם עוד נפגעים.

כך, בסורוקה טופלו מעל 730 נפגעים מתחילת הלחימה בהם 142 במצב קשה או קשה מאד. בברזילי טופלו 439 נפגעים כאשר 96 הוגדרו במצב אנוש ו-14 במצב קשה. זאת בזמן שבכל אחד מבתי החולים הדסה, בילינסון, שיבא ואיכילוב טופלו בין 50 ל-100 פצועים. מדובר במרכזי על שבכל אחד מהם יש עשרות חדרי ניתוח.

מנהל ביה"ח הדסה עין כרם: "רוב הנפגעים שקיבלנו במצב קשה"

"סורוקה בעומס מסוכן ולא מודים בזה", התריעו באחד מבתי החולים במרכז. "אנשים מפנים את עצמם באמבולנסים פרטיים מסורוקה אלינו בגלל הכאוס. סורוקה נוהגים ביהירות וכך גם נהגו בצוק איתן. הגיע אלינו פצוע מפגיעת ירי בבטן שנותח בסורוקה והמשפחה העבירה אותו על דעת עצמה באמבולנס פרטי אלינו. וזה היה מקרה שני לאותה משמרת. מי שבא לפה משם אומר שאין שם טיפול. זה מראה שאין ויסות שוויוני בין בתי החולים. אנחנו עומדים ולא עושים שבריר ממה שיכולנו לעשות".

בהדסה טופלו כ-60 מאושפזים אך בית החולים ערוך ויכול לקלוט גם מספרים גבוהים בהרבה. מנכ"ל הדסה, ד"ר יורם וייס, אמר הבוקר ב"גלי צה"ל" בעת שעידכן על מצב הפצועים בבית החולים כי "בית החולים ערוך לקבל עוד חולים".

בנוסף, בכיר באחד מבתי החולים במרכז אמר כי "ברור שכל בית חולים יודע לטפל טוב יותר בעשרה פצועים מאשר ב-20 ולא צריך להיות גאון כדי לדעת זאת. הויסות הראשוני של הנפגעים הוא ברמת השטח וסורוקה עשו עבודת קודש אך מי שאחראי לויסות שוויוני של הפצועים זה משרד הבריאות. אנחנו חייבים להכין את עצמנו לתרחישים נוספים שיכללו עוד גזרות וחשוב לראות שמי שאחראי לויסות הנפגעים עושה את תפקידו".

חיל מובא לבית החולים ברזילי בזמן המתקפה ב-7/10, צילום: רויטרס /אמיר כהן

אתמול הודה פרופ׳ חזי לוי, מנהל ביה"ח ברזילי, כי כאשר הייתה בעיית נגישות לחדרי ניתוח העביר פצועים מברזילי לבתי חולים אחרים: ״בברזילי קלטנו סדר גודל של 380 פצועים וכ-80 קשה ואנוש. בשלב מסויים התחלנו להעביר חולים לבתי״ח במרכז הארץ על מנת שיוכלו להגיע לחדרי ניתוח ולהציל את חייהם. זה אירוע רב נפגעים".

פרופ' דן שוורצפוקס, סגן מנהל סורוקה, אמר: "אנחנו מורגלים בחדר טראומה עם עמדות וצוותים. טיפלנו ב-8 ובעשרה אנשים במקביל. מי שהיה צריך ללכת לחדר ניתוח הלך לחדר ניתוח. הפעלנו 12 חדרי ניתוח במקביל. הקדוש ברוך הוא סייע בידינו ועמדנו בזה בצורה מרשימה".

ממשרד הבריאות נמסר: "השיקולים בוויסות שוויוני לבתי החולים האחרים הם קלינים בלבד ועל פי הצרכים שבתי החולים משקפים וזאת על מנת לתת טיפול מיטבי לפצוע. לסורוקה ולברזילי הגיעו חולים רבים שבתי החולים, בתיאום עם משרד הבריאות, החליטו שמצבם הרפואי לא מאפשר פינוי, ויש אפשרות לתת להם טיפול מיטבי בבית החולים, וגם אם יהיה צורך, לעוד מטופלים רבים אחרים והם אכן קיבלו מענה מיטבי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר