מחאת הרופאים בעצרת בהר הצופים. צילום: אורן בן חקון

לקראת טלטלה במערכת? לא רק איומים בעזיבה: מאות רופאים קיבלו הצעות לעבוד בחו"ל

בקבוצות הוואטסאפ של הרופאים והרופאות שמונות כמה אלפים, התפרסמה הודעה יוצאת דופן • נציג שירותי הרפואה הציבוריים הבריטיים פנה לרופאים ישראליים: "אנחנו מאוד שמחים מהעניין שאתם מגלים לעבוד איתנו, מתכננים להגיע לישראל באוקטובר ולראיין מועמדים למשרות פנויות" • יו״ר איגוד רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית: "ישראל הופכת להיות ׳שדה ציד׳ לרופאים', זו סכנה שצריכה להדיר שינה"

בזמן שאלפי רופאים ורופאות בישראל מתעניינים ברילוקיישן ומחליפים מידע על אפשרויות התעסוקה בחו"ל, יש מי שמנצל את המשבר בישראל ומגיע לכאן על מנת לראיין צוותי רפואה שמעוניינים להגר. 

מחאת הרופאים בבית חולים רמב"ם// הרצי שפירא

ל"ישראל היום" נודע כי בקבוצות הוואטסאפ של הרופאים והרופאות שמונות כמה אלפים, התפרסמה אתמול הודעה יוצאת דופן מאת נציג שירותי הרפואה הציבוריים הבריטיים, שבה נכתב: "אנחנו מאוד שמחים מהעניין שאתם מגלים לעבוד אתנו בעיר סומרסט היפה והירוקה שבדרום-מערב אנגליה. אנחנו נרגשים ממספר התגובות שקיבלנו ומההתלהבות שהפגנתם. אנו מתכננים להגיע לישראל באוקטובר ולראיין מועמדים למשרות פנויות", כותב הרופא וקורא לכל מי שמעוניין ושטרם פנה לעשות זאת.

בהודעה שהופצה בקבוצות הוא מפרט כי ארגון הבריאות שבו הוא עובד משתייך ל-NHS - שירותי הרפואה הציבוריים בבריטניה ושהם מציעים למעוניינים מימון שיסייע להם להצטרף למרשם העוסקים ברפואה וכן להשיג אישור לעיסוק ברפואה בבריטניה. זהו צעד שעשוי להקל משמעותית על רופאים שרוצים להגר.

מחאת הרופאים. האיומים ברילוקיישן הופכים למציאות?, צילום: קוקו
כנס החלוקים הלבנים - מחאת הרופאים, צילום: גדעון מרקוביץ
מחאת הרופאים עולה לירושלים,

בהמשך פירט הרופא הבריטי כי נכון לרגע זה יינתן מימון לקליטה של פסיכיאטרים אך הם פועלים להשיג מימון להתמחויות נוספות, בהן רפואה ראשונית.

"ישראל הופכת לשדה ציד לרופאים"

התגובות בקבוצת הרופאים לא איחרו להגיע. למרות שרבים מהם הצהירו בעבר כי אפשרות הרילוקיישן נשקלת ברצינות על רקע החקיקה המשפטית, ישנם לא מעטים המתייחסים לתופעה בדאגה רבה. "זה עצוב שזה מה שקורה. כלומר מרוב ביקוש בתי חולים בעולם שולחים נציגים שיבואו לארץ לראיין רופאים", אומר אחד החברים בקבוצה.

מחאת הרופאים זכתה אף לאמירה שהיא מסוכנת יותר ממחאת הטייסים ומטרידה מאד את בכירי המערכת.

ד"ר זאב פלדמן. "שבר עמוק", צילום: איציק בירן

ד״ר זאב פלדמן, יו״ר איגוד רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, נזעק: "ישראל הופכת להיות ׳שדה ציד׳ לרופאים. זו סכנה שצריכה להדיר שינה. יש מחסור עולמי של עשרות אלפי רופאים במדינות המערב. הסכנה היא שברגע שמערערים על ההחלטה לחיות כאן המחסום נפרץ וזה עניין של זמן עד שתתחיל עזיבה אמיתית. זה תהליך אמיתי. זה כבר לא איום. זה שבר עמוק".

ד״ר צבי פישל היו״ר היוצא של איגוד הפסיכיאטריה, הגיב לפרסום: "הנכונות לרילוקיישן בקרב רופאים בכלל ופסיכיאטרים בפרט, קורצת למדינות רבות בעיקר באירופה, אוסטרליה וניו זילנד, שגם בהן יש מחסור בפסיכיאטרים.

"המשמעות היא פגיעה אנושה בטיפול הנפשי אותו מקבלים בישראל. הארכה של תורי המתנה למרפאות, שכבר כעת הנם בלתי מתקבלים על הדעת, מחסור בפסיכיאטרים במחלקות האשפוז, וחוסר אפשרות לאייש משרות מומחים במסגרות שונות כמו בתים מאזנים ושירותי חירום נפשיים. אם בעבר רופאים היו מהגרים בשל תנאים טובים יותר ואפשרויות קידום, היום על רקע ההפיכה המשטרית רופאים מוכנים להגר גם למקומות פחות אטרקטיביים. אנו עדים לתחילתו של תהליך שקרה בהונגריה ובפולין, שהתרוקנו מרופאים, חייבים לעצור את התהליך המסוכן".

מנכ"ל משרד הבריאות: "אין לנו מדינה אחרת ואין לנו מערכת בריאות אחרת"

בכנס של החברה הישראלית לאיכות ברפואה, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שזכה לביקורות רבות מצד הרופאים, לסוגיית הרלוקיישן: "אני מדבר עם עמיתיי מנהלי הקופות ובתי החולים. לרופאים אני אומר שהמערכת שלנו מהווה בסיס לקיום המשותף שלנו במדינה. עובדים בכפיפה אחת כל מרכיבי החברה הישראלית. הרופאים קובעים מדיניות במערכת בדיוק כמוני. יש להם השפעה על איך המערכת תראה. העתיד לא נכתב עדיין. באמצעות השיח הזה אני מאמין ביכולת של כולנו שהמערכת תישאר מקצועית ועניינית". 

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

בר סימן טוב הפציר לפני כחודש וחצי ברופאים וברופאות שמתלבטים אם לעזוב, "לעשות את הבחירה, להישאר ולהשפיע". עוד אמר לקהילת הרופאים, "אין לנו מדינה אחרת ואין לנו מערכת בריאות אחרת. אין לאף אחד מאיתנו את הפריבילגיה לוותר לא על המדינה ולא על המערכת".

עוד הבטיח לרופאים שהתאגדו ערב ביטול עילת הסבירות, מחשש שהדבר יפגע בעצמאות מערכת הבריאות, כי "המערכת תשמור על האתוס המקצועי ועל קבלת ההחלטות המקצועית".

ד"ר אורלי וינשטיין, סמנכ"לית בכללית, דיברה גם היא בשיחה ואמרה: "עזיבה בהיקפים כאלו יכולה לייצר נזק קטסטרופלי למערכת. אני מבקשת מכם להמתין. אנחנו במערכת הבריאות נעשה הכל להגן עליכם. נעשה הכל שהדבר הזה יקרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו