אזהרות גרפיות על האריזה וסיגריות אלקטרוניות: המלחמה בעישון עולה לכנסת

הצעת חוק שתובא לאישור ועדת השרים קובעת כי חפיסות הסיגריות יסומנו בתמונות מרתיעות שעליהן אברי גוף שניזוקו מעישון • "אזהרות גרפיות הוכחו כיעילות, ויכולות לשכנע מעשנים להגן על בריאותם של הלא-מעשנים בסביבתם"

ההחלטה צפויה להגדיל את הכנסות המדינה בכ-600 מיליון. סיגריות (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

שתי הצעות חוק שמטרתן להילחם בעישון בכלל, ובקרב בני נוער בפרט, יעלו הבוקר על שולחן הממשלה. ועדת השרים לחקיקה תתבקש לאשר הצעת חוק שקובעת כי חפיסות הסיגריות יסומנו בתמונות מרתיעות שעליהן אברי גוף אשר ניזוקו מעישון.

אריזות שכאלו נמצאות בשימוש ביותר מ-120 מדינות בעולם. הצעת חוק אחרת קובעת שתיאסר מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים כמו פירות, תבלינים או ממתקים - חוק שנהוג ב-35 מדינות בעולם.

משה בן שמחון

הצעות החוק הן של ח"כ אושר שקלים וח"כ בועז ביסמוט ממפלגת הליכוד. שני הצעדים הללו נחשבים ליעילים במניעת עישון והומלצו בעבר גם על ידי משרד הבריאות.

ח"כ בועז ביסמוט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

את נושא סימון אריזות הסיגריות בתמונות מרתיעות מנסים במשרד הבריאות לקדם כבר כמעט עשור, ומי שבלם את הנושא בעבר היה דווקא שר הבריאות דאז יעקב ליצמן. בהסתדרות הרפואית בירכו על הצעת החוק והזכירו כי אמנת הפיקוח על הטבק, שעליה חתומה ישראל, כוללת איסור פרסום גורף לסיגריות והחלת חפיסות אחידות שעליהן אזהרות בתמונות.

בישראל נעשה שינוי באריזות הסיגריות לצבע אחיד וללא מיתוג, אך היא המדינה היחידה שביצעה שינוי זה ללא שילוב של אזהרות גרפיות, "למרות שאלו הוכחו כסיפור הצלחה" - מציינים פרופ' חגי לוין וד"ר יעל בר־זאב מאיגוד רופאי בריאות הציבור ומהחברה הרפואית לגמילה מעישון.

"אזהרות בתמונות תורמות להפחתת מספר הילדים שמתחילים לעשן ולהגדלת מספר הנגמלים מעישון, ויכולות לשכנע מעשנים להגן על בריאותם של הלא-מעשנים על ידי הימנעות מעישון בבית ועישון ליד ילדים ובני משפחה אחרים", הוסיפו פרופ' לוין וד"ר בר-זאב.

סיגריה אלקטרונית, צילום: רויטרס

עוד אמרו, כי מדובר במהלך שאותו מממנות חברות הטבק ולכן אין בגינו עלויות למדינה. כמו כן, הירידה בשיעור המעשנים תחסוך למדינה עלויות של טיפול ומניעת תחלואה.

טעמים מסוכנים

הצעת החוק השנייה שעליה יצביעו השרים היום היא איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות ומוצרי עישון בטעמים ובריחות שונים המושכים צעירים להשתמש בהם. מנתוני "המיזם למיגור העישון" עולה כי טעמים אלו פופולריים מאוד. בקרב בני 17-15 שעישנו סיגריות אלקטרוניות בשנת 2022 93% ציינו כי השתמשו בטעמי פירות ו־44% בטעם מנתול.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, פנתה לשרים והזהירה: "הטעמים הללו הופכים את מוצרי העישון למסוכנים יותר מכיוון שהם הופכים את העישון לטעים יותר, גורמים לתחושה פחות קשה במהלך העישון ואטרקטיבית יותר לצעירים, מגבירים את ספיגת העישון ומפחיתים את הגמילה. תוספת של טעמי פירות וצמחי מרפא, כולל מנתול, עלולה להוביל למסקנה המוטעית שמוצרים כאלה בריאים יותר ממוצרים בטעמי טבק סטנדרטיים".

גם האיגודים המקצועיים בהסתדרות הרפואית הביעו תמיכה בהצעת החוק וציינו כי "יותר מ־80% מבני הנוער ציינו שמוצר העישון הראשון שקנו היה בטעמים. מרבית הנשאלים חשבו שמוצרים עם טעמים פחות מזיקים, וציינו כי לטעמים תפקיד חשוב בהתחלת השימוש במוצר. לכן החקיקה הזו הכרחית כדי למנוע מצעירים להתמכר לניקוטין באמצעות הסיגריות האלקטרוניות", סיכמו פרופ' לוין וד"ר בר־זאב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר