טרגדיה בירושלים: תינוק בן עשרה שבועות נפטר משעלת

בחודשים האחרונים ישנה התפרצות של שעלת בעיקר באזור הבירה • השנה אובחנו 164 מקרים

משרד הבריאות. צילום: אורן בן חקון

משרד הבריאות הודיע היום (שני) כי תינוק לא מחוסן בן עשרה שבועות ממחוז ירושלים, נפטר משעלת לפני כשלושה שבועות.

התינוק פיתח תסמינים למחלה בגיל חמישה שבועות, ואושפז לאחר כשבועיים. מחקירה אפידמיולוגית עלה כי אמו של התינוק לא התחסנה בהיריון. נבדקו כלל המגעים של התינוק וניתן טיפול מונע. המקרה דווח ללשכת הבריאות המחוזית.

החיסון שניתן לתינוקות החל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו. משרד הבריאות ממליץ גם לנשים בהריון בשליש שלישי לקבל חיסון שעלת ולהגן על ילדיהם.

בחודשים האחרונים ישנה התפרצות של שעלת בעיקר בירושלים, 183 מקרים. לפי נתוני משרד הבריאות בשנה הנוכחית אובחנו עד כה 215 מקרי שעלת לעומת שישה מקרים בתקופה המקבילה אשתקד.

פרופ' צחי גרוסמן, צילום: יהושע יוסף

רק בשבוע שעבר יזם יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, פנייה דחופה לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד בעקבות התפרצות של שעלת בירושלים ואמר: "אנו קוראים למשרד לפעול במהירות ובנחישות אל מול הנתונים ודורשים בכל תוקף להפעיל מיידית ניידות חיסון במיקוד על אוכלוסיות וקהילות חרדיות, המאופיינות בצפיפות וסכנת הדבקה בקרב ילדים רבים בני אותה משפחה. שעלת יכולה לגרום לחנק, אי-ספיקה נשימתית ואף לתמותה. חובת כולנו להתגייס ולמנוע מוות של ילד משעלת".

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבי״ח ספרא שבשיבא, ד"ר מיכל שטיין, מסרה: "שעלת בכל גיל זו מחלה קשה וההחלמה ממנה ארוכה ויכולה להמשך כשלושה חודשים. מהלך המחלה מתחיל במחלה דמויית הצטננות ולאחר מכן מופיעים התקפי שיעול קשים שנמשכים שבועות ובהמשך הולכים ונחלשים בהדרגה. כשמדובר ילד גדול או במבוגר מופיע קול ייחודי בסוף התקף השיעול הנובע משאיפת אוויר ויכולות להיות גם הקאות או הכחלה".

ד"ר מיכל שטיין מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ילדים בשיבא,

עוד הוסיפה ד"ר שטיין: "המחלה יכולה לגרום לסיבוכים בהם דלקת ריאות, דלקת מח, פירכוסים, שבירת צלעות או קרע בסרעפת כתוצאה משיעול קשה. אצל תינוקות קטנים המחלה מסוכנת במיוחד ועלולה לגרום להפסקות נשימה. ככל שהתינוק צעיר יותר המחלה מסוכנת יותר ושיעור התמותה יותר גבוה, ומגיע לאחד ממאה שיחלו, ומכאן חשיבות ההתחסנות, משום שזו קטסטרופה שניתן למניעה".

ד"ר שטיין מציינת כי ישנו טיפול אנטיביוטי נגד חיידק השעלת אך הוא מקצר את מהלך המחלה רק אם ניתן ממש מוקדם במהלך והמניעה היעילה ביותר היא חיסון.

"החיסון ניתן לראשונה בגיל חודשיים. כדי להגן על תינוקות מאד צעירים מחסנים את האם בסוף ההריון, ככה שהנוגדנים יעברו לתינוק והוא יהיה מוגן עד לרגע שבו יוכל להתחסן. אנחנו רואים בכל העולם ירידה בהיענות לחיסוני שגרה בילדים. מאז הקורונה יש התדרדרות במספר המתחסנים, למרות שחזרנו לשגרה בזכות החיסונים. חשוב לציין כי מדובר במחלה מדבקת, שעלולה להיות מאד קשה וכאמור, אצל תינוקות מדובר במחלה מסכנת חיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר