"מוותרים על תרופות": כך קורה שחולים מסכנים את חייהם בגלל יוקר המחיה

כשהמחירים רק עולים, חולים כבר לא רוכשים תרופות מסל הבריאות בגלל גובה ההשתתפות העצמית • בעמותות מתריעים: "אי אפשר להחליף את המדינה" • משרד הבריאות: "בוחנים אפשרויות להקלה" • עולה לנו בבריאות: כתבה ראשונה בסדרה

אחד החולים פנה לעמותה במהלך אשפוז כדי שתסייע במימון תרופה. צילום: יהושע יוסף/ארכיון

אלפי חולים בשנה נאלצים לא לרכוש תרופות חיוניות, חלקן מצילות חיים, אף שהן כלולות בסל ומתוקצבות על ידי המדינה. הסיבה: הקושי הכלכלי מונע מהם לממן את ההשתתפות העצמית שקופות החולים גובות מהם.

אמנם מדובר בסכום שנע בין עשרות ל־400 שקלים בחודש, אך רבים מהחולים לא מסוגלים לממן אפילו את ההוצאה הזו. חלק מהמשפחות נאלצות לבחור בין רכישת התרופות לבין מזון. במקרים מסוימים במשפחה יש כמה חולים כרוניים, מה שיכול להגדיל את ההוצאה החודשית ליותר מ־1,000 שקלים.

השיח הציבורי סביב יוקר המחיה מחמיץ במובן מסוים את המצוקה הבריאותית של אלפי ישראלים. נתונים שנחשפים כאן לראשונה מראים שגל עליית המחירים פוגע באופן ממשי בבריאותם של חולים כרוניים רבים, ובהם ילדים וקשישים.

נדב שגיא, אב חד־הורי המשלם על תרופות לילדיו, צילום: גיל אליהו/ג'יני

רופאים מעריכים שבמקרים מסוימים יוקר המחיה גם עולה בחייהם של החולים, שהתרופות היו יכולות אולי להציל, או לפחות להאריך את חייהם ולמנוע מהם סבל רב.

הנתונים האלו לא כוללים את התרופות היקרות מאוד, שלא נמצאות בסל. את התרופות הללו, שעלותן יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, בעלי הכנסה נמוכה לא מסוגלים בכלל לרכוש. לרבים מהם אין אפילו ביטוח בריאות פרטי, בעלות של כמה מאות שקלים, שיכול לספק תרופות יקרות בעת הצורך. עובדה זו מחריפה את הבעיה עוד יותר.

תרופות (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

לכך מצטרף מצב אבסורדי במיוחד: בעוד החולה לא מקבל מהקופה את התרופה המיועדת לו בסל, הקופה תקבל בכל מקרה את התקציב לאותה התרופה מהמדינה. הכסף יגיע במסגרת התקצוב של סל התרופות הממלכתי, בלי קשר לשאלה אם החולה רכש את התרופה או לא.

הלכה למעשה, המדינה מתקצבת את סל התרופות במיליארדי שקלים בשנה, אך עדיין אלפי ישראלים לא מסוגלים לקבל את הטיפול הנדרש בשל קשיים כלכליים. יתר על כן, קיימות הנחות על השתתפות עצמית, לפי גיל, מצב כלכלי ומספר מצומצם של מחלות קשות, אבל רוב החולים לא עומדים בהגדרות האלה.

שושנה צייג, שסובלת מכמה מחלות כרוניות, מתקשה לממן את התרופות מהסל לבדה, צילום: יוסי זליגר

הנתונים מתבססים על מידע של עמותות החולים, ובראשן עמותת "חברים לרפואה" - ארגון שמסייע במימון תרופות לכ־7,000 חולים, המקבלים תמיכה מרשויות הרווחה.

על פי נתוני "חברים לרפואה" הפועלת ממשרדיה בבני ברק, היא מקבלת עשרות פניות חדשות ביום מחולים שלא יכולים לממן תרופות. חלקן מגיעות מעובדים סוציאליים, ואחרות מבתי חולים ומרשויות מקומיות.

לדברי ראשי העמותה, הם מתקשים לעמוד בעומס ורואים איך יוקר המחיה החריף את המצוקה בשבועות האחרונים. לפני שבוע נפגשו ראשי העמותה, המנכ"ל ברוך ליברמן והסמנכ"לים איציק לבל ושירה כלפון, עם שר הבריאות והפנים משה ארבל ועם מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. הם הציגו בפניהם את הבעיה, וביקשו שיחד עם משרד האוצר וקופות החולים יתקבלו בדחיפות פתרונות תקציביים וחוקיים לבעיה.

הקשיים הולכים וגדלים

אחת מהחולות שמתקשות במימון היא שושנה צייג, בת 71 מפתח תקווה. צייג היא פנסיונרית שמתקיימת מקצבאות זקנה ושאירים, ועקב מצבה הבריאותי אינה מסוגלת לעבוד.

שושנה מתמודדת עם כמה מחלות, כולל מחלת לב, ולאחרונה החלה לקבל תרופה ביולוגית יקרה הכלולה בסל. אלא שההשתפות העצמית שהיא צריכה לשלם לקופ"ח כללית עומדת על 350 שקלים. בעקבות כך, העובדת הסוציאלית המחוזית פנתה ל"חברים לרפואה" וציינה: "עקב הכנסותיה הנמוכות, היא מתקשה לעמוד במימון התרופות וזקוקה לעזרתכם".

תמר דדון, שילדיה סובלים ממחלה: "אנחנו חיים בפחד שלא נוכל לממן את התרופה", צילום: יהונתן שאול

נדב שגיא, בן 39 מהמושבה יבנאל שבצפון, הוא אב חד־הורי המגדל את ארבעת ילדיו, בני 7 עד 14. אצל שניים מילדיו, יהונתן והודיה, התגלו קשיים בגדילה, ועבור תרופות הורמון הגדילה, הכלולות בסל, הוא נאלץ לשלם לקופה 320 שקלים לילד בכל חודש. מכיוון שהוא המפרנס היחיד של משפחתו, ובשל מצבו הכלכלי, פנתה המחלקה לשירותים חברתיים ביבנאל לעמותת "חברים לרפואה" בבקשת עזרה למימון ההשתתפות העצמית.

יוקר המחיה עולה (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

ל"ישראל היום" נודע כי יש עוד עשרות ילדים במצב דומה, שהוריהם מתקשים לממן בעבורם את התרופה החיונית של הורמון הגדילה, הכלולה בסל. לדברי נדב, "בחודשים האחרונים יוקר המחיה רק הפך את המצב להרבה יותר קשה, כך שאנחנו נאלצים לוותר על הוצאות בסיסיות למשפחה ולילדים כדי לרכוש את התרופות. קיוויתי שהממשלה תפעל בנושא הזה, אבל זה לא קרה בכלל".

"יוקר מחיה מטורף"

תמר ועמוס דדון מבית שמש משלמים לקופת החולים כ־4,200 שקלים בכל רבעון עבור התרופות היקרות למחלה שארבעה מששת ילדיהם מאובחנים בה, וזאת מלבד התרופות הנוספות לבני משפחה נוספים.

מדובר במחלה התורשתית CTX, שעלולה לגרום לפגיעה גופנית ומוחית מצטברת, עד לסכנת חיים. עם זאת, למחלה יש תרופת מצילת חיים הכלולה בסל, שהצליחה לבלום את קצב יצירת הנזקים. בעקבות הנטל הכספי הגבוה על המשפחה, כתבו הרופאים במרכז לגנטיקה קלינית בביה"ח הדסה בירושלים, שבו מטופלים הילדים, כי הם מבקשים לסייע להם במימון התרופה הכלולה בסל.

לדברי תמר דדון, "החיים נעשו הרבה יותר יקרים. אנחנו חיים בפחד מתמיד, והעלות החודשית של התרופות מכבידה מאוד. אני חוששת שעלול להיות מצב שלא נוכל לממן אותה".

ברוך ליברמן, מנכ"ל עמותת "חברים לרפואה": "ללא העזרה שלנו, חולים יישארו ללא טיפול. לא ייתכן שחולה יוותר על תרופה כי אין לו כסף", צילום: קוקו

א"ד, בת 56 מאזור המרכז, מתמודדת עם מחלת הפסוריאזיס כ־12 שנה. היא מטופלת כשלוש שנים בטיפול ביולוגי וחברה באגודת הפסוריאזיס הישראלית. "יוקר המחיה בארץ מטורף ולא הגיוני, וזה עולה לי בבריאות", היא אומרת. "אני לא יכולה לממן את התרופה הביולוגית, אף שאני זקוקה לה מאוד, כי אין לי כסף לשלם אפילו את ההשתתפות העצמית. לכן אני נאלצת לוותר על הטיפול. בעקבות זאת מצבי הבריאותי החמיר, והיתה לי התפרצות של המחלה בכל הגוף כמו לפני התחלת הטיפול. כדי לחזור לטיפול הביולוגי נאלצתי למכור את הרכב שלי, כי לא היתה לי ברירה אחרת".

ד"ס, בן 58 מאזור הצפון, מתמודד עם דלקת חוליות ועם מחלות מורכבות נוספות כבר יותר משני עשורים. הוא מתקיים מקצבת נכות ומסיוע בשכר דירה וחבר בעמותת "מפרקים צעירים".

"יוקר המחיה המטורף עולה לי בבריאות, ולא מאפשר לי כיום לרכוש את כל התרופות הקבועות", הוא אומר. "יתרה מזו, עלי לשלם עבור החיסונים הנדרשים עבורי, אפילו שהם בסל. אני נאלץ לוותר על טיפולים ותרופות, ומצבי הבריאותי מחמיר".

ל', בן 33 מאזור הצפון, מתמודד עם קדחת ים־תיכונית ופיברומיאלגיה (מחלת שרירים) זה כמה שנים. גם הוא חבר בעמותת "מפרקים צעירים". "אני מתקיים מהבטחת הכנסה כרגע", הוא מספר. "אני נשען על תמיכת ההורים. בגלל יוקר המחיה המטורף בארץ, ומכיוון שאיני מסוגל לעבוד למחייתי, אני נאלץ לוותר על טיפולים ועל תרופות בגלל ההשתתפות העצמית, ומצבי הבריאותי מחמיר".

ח', בת 32 מאזור הדרום, מתמודדת עם מחלת קרוהן פעילה. היא נאלצה לוותר על טיפול תרופתי ביולוגי בשל קושי לשלם דמי השתתפות עצמית לקופת חולים, דבר שהחמיר את מצבה.

ח' שיתפה בקושי שלה את העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס. לדבריה, "המחלה התפרצה אצלי לפני שנה וחודשיים. במקצועי אני מדריכת רכיבה טיפולית, אבל בגלל המחלה נאלצתי להפסיק לעבוד בתחום. מצבי הבריאותי מנע זאת ממני, ונתנו לי אחוזי נכות לשנה בשל אובדן כושר עבודה".

"המשאבים מוגבלים"

"פונים לארגון חולים שזקוקים לתרופות יקרות שלא נכללות בסל, אבל רבים מבקשים תרופות הכלולות עבורם בסל", מספר ברוך ליברמן, מנכ"ל "חברים לרפואה" והמייסד שלה.

הוא מציין כי הפונים סובלים משורה של מחלקות כמו דלקות פרקים, פסוריאזיס, דלקות מעיים, מחלות גנטיות נדירות, אסתמה, מחלות נפש ועוד.

א"ד, שסובלת מפסוריאזיס: "היתה לי התפרצות של המחלה בכל הגוף. כדי לחזור לטיפול הביולוגי, נאלצתי למכור את הרכב שלי. לא היתה לי ברירה"

"ללא עזרתנו, החולים יישארו ללא טיפול וצפויים לסבל, לאשפוזים ואף לסכנת חיים", מוסיף ליברמן. "זה מייסר לקבל את הפניות מהחולים ומההורים לילדים החולים, בידיעה ש־1,000 שקלים שהם לא מצליחים לגייס מפרידים בינם לבין טיפול מציל חיים, שהם זכאים לו בסל הבריאות. משאבי הארגון מוגבלים. אנחנו לא יכולים להחליף את המדינה".

ליברמן מקווה שמקבלי ההחלטות ימצאו בכל זאת תקציב ופתרונות בהקדם, ומבטיח להשמיע את זעקת החולים. "לא ייתכן שחולה יוותר על תרופה כי אין לו כסף לרכוש אותה".

שירה כלפון, סמנכ"לית הארגון ואחראית לגיוסי תרומות לחולים, אומרת: "מאז הקורונה, ככל שיוקר המחיה עולה, כך אנו חווים בארגון עלייה תלולה בבקשות וקושי בגיוס תרומות. לפני כחודש התקשרה אלי רופאה ממרכז רפואי וסיפרה שמאושפז במחלקה סובל מהתקף של קוליטיס קשה - מחלת מעי דלקתית, אך לא ניתן לשחררו כי הוא לא יכול לשלם את הסכום הרבעוני לרכישת התרופה. ניסינו לעזור לו, אך התברר שיש עוד עשרה חולים שמבקשים להסתייע בתרופה. לא יכולתי לעזור לו, כמו שלא יכולתי לעזור להם.

"לבסוף פניתי לעמותה לחולי קרוהן וקוליטיס, והם הסכימו לסייע לו. ב'חברים לרפואה' אנחנו מצליחים לסייע בהיקף עצום, אך אנחנו לא יכולים להחליף את המדינה, והחולים לא צריכים להיות פושטי יד כדי לקבל את הטיפול המגיע להם מהסל".

ממשרד הבריאות נמסר כי "מתבצעת במשרד עבודה בנושא. המשרד בוחן מעת לעת את האפשרויות השונות בהקלה על תשלומי השתתפות עצמיות לחולים כרוניים ובחינת מקורות תקציביים למימון הקלות אלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר