עלולה לגרום להתקף לב או למפרצת: מחלת טרשת העורקים שממנה סבל יהונתן גפן ז"ל

"המחלה הזו היא 'הרוצח השקט' האמיתי", מסביר בשיחה עם "ישראל היום" פרופ' מיכל יונש • מהם גורמי הסיכון ומתי עליכם ללכת להיבדק? עושים סדר

יהונתן גפן ז"ל לצד הדמיה של מחלת טרשת העורקים. צילום: קוקו, GettyImages

"הרוצח השקט" האמיתי – המחלה ממנה סבל יהונתן גפן ז"ל: אביב גפן חשף היום (חמישי) כי אביו, אחד מענקי התרבות הישראליים, סבל מטרשת עורקים ומת כתוצאה מאירוע לבבי. אז מהי בעצם אותה מחלה ואיך מתמודדים? המומחה מסביר ל"ישראל היום".

"כולנו יודעים שיתר לחץ דם מכונה 'הרוצח השקט' אבל הרבה יותר נכון לכנות כך את טרשת העורקים. לא כולם מודעים לכך שטרשת עורקים מקננת בגוף באופן 'שקט' והיא חד משמעית הרבה יותר קטלנית", אומר פרופ' מיכאל יונש, מנהל השירות למחלות לב מבניות וקרדיולוג מומחה לטרשת עורקים, המרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית.

מהי טרשת עורקים?

טרשת עורקים היא מחלה של כלי הדם הבינוניים והגדולים. מדובר בדלקת שנוצרת ברובד הפנימי של כלי הדם. היא עשויה להתפתח בעורקי הלב אך לא רק. טרשת עשויה להתפתח גם באבי העורקים, בעורקי הרגליים ובעורקי הצוואר.

עם שירים והספדים: מאות ליוו למנוחות את יהונתן גפן // צילום: שמואל בוכריס

הטרשת עלולה לגרום להתרחבות או להיצרות של כלי הדם. אחד מביטויי הטרשת הוא התקף לב וביטוי אחר יכול להיות קרע בכלי הדם (מפרצת) ודימום מסיבי. על דפנות כלי הדם מתפתח רובד שסותם אותם ומכיל מרכיב שומני, הסתיידויות ומרכיבים נוספים.

מהם הסיכונים?

"הביטוי של טרשת עורקים עלול להיות ביטוי קטסטרופלי. התקף לב ואפילו דום לב. ככל הידוע לנו המקרה שעליו אנחנו מדברים הוא לא של אדם שיש לו היסטוריה של התקף לב וצנתור, וייתכן שהאירוע הלבבי היה הביטוי הראשון לכך. המסר לציבור הוא שגם אם מרגישים טוב צריך להיבדק. אנו רואים שגם אצל אנשים צעירים ופעילים יכולה להתפתח טרשת. זה שאין סימנים מקדימים זה מטעה".

מהם גורמי הסיכון?

גורמי הסיכון להתפתחות טרשת עורקים ובפרט בגיל צעיר הם יתר שומנים בדם, סוכרת, יתר לחץ דם, עישון, חוסר פעילות גופנית, גיל והיסטוריה משפחתית.

"להיבדק גם אם מרגישים טוב". טרשת העורקים, צילום: GettyImages

לדברי פרופ' יונש "אנשים עם גורמי סיכון חייבים להיבדק אצל רופא המשפחה או קרדיולוג, לעבור על גורמי הסיכון ולהחליט על תוכנית לאיזון טיפול שינוי אורח חיים ופעילות גופנית. יש הרבה בדיקות שאפשר להציע. גפן היה בן 76, אך טרשת עורקים יכולה לקרות גם בגיל בין גילי 30ל-50, וזה קורה כאשר יש למישהו היסטוריה משפחתית. צריך ללכת להיבדק בגיל צעיר ולא לחכות לגיל 70".

מהם דרכי האבחון?

עוד ציין פרופ' יונש כי "האבחון היום יחסית קל - אם באולטרה סאונד של עורקי הצוואר, אבי העורקים ועורקי הרגליים. הבעיה הגדולה לאבחן את הטרשת בעורקי הלב מכיוון שהם דקים ומפותלים וניתן לראות אותם בצנתור וירטואלי או בצנתור אבחנתי".

מהם התסמינים?

"קוצר נשימה במאמץ ולחץ בחזה הם סימנים לטרשת עורקים. לא כדאי לחכות להם ומומלץ להיבדק כפי שעושים לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס או סרטן שד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר