עדויות מטרידות מבילינסון: המכשיר שהוביל למות המטופל לא היה תקין לפני כמה שבועות

גבר בן 78 נפטר בעת צנתור לאחר שמערכת הרנטגן חדלה מלפעול • הרופאים העבירו את המטופל לחדר צנתורים סמוך, אך מצבו הידרדר במהירות ולאחר פעולות החייאה נקבע מותו • קרדיולוג בכיר הסביר: "זה אירוע נדיר, ההליך נחשב בטוח" • בבית החולים מסרו כי ועדת בדיקה תוקם לבחינת המקרה

בית החולים בילינסון, צילום: יהושע יוסף

"לא מעכלים": גבר בן 78 נפטר בבית החולים בילינסון בפתח תקווה במהלך פעולת צנתור לב מורכבת, זאת לאחר שמערכת הרנטגן, המאפשרת את שיקוף כלי הדם למצנתרים, פסקה לעבוד. ל"ישראל היום" נודע כי לפני שבועות ספורים הייתה תקלה נוספת במערכת הרנטגן והוזמן תיקון למכשיר.

בתיאום עם משרד הבריאות, בבית החולים הוחלט על הקמת ועדת בדיקה. במקביל, נציגי פיליפס, יצרנית המכשיר, נמצאים בדרכם לישראל לבדוק את התקלה. נוסף על כך, טיפולי הצנתור נמשכים בבית החולים כרגיל בחדר אחר בו המערכות עובדות כפי שצריך.

"צנתור זו אחת הפעולות הבטוחות ברפואה", אילוסטרציה, צילום: אנצ׳ו גוש-ג׳יני

בבית החולים סיפרו: "הצוות הרפואי נסער והמום מהאירוע הקשה והנדיר ומנסה לעכל ולהתאושש ממנו. אנו מביעים צער עמוק ומשתתפים בצערה של המשפחה".

מכשור מיושן

במהלך פעולת צנתור שגרתית בבית החולים בילינסון, מערכת הרנטגן פסקה מלעבוד. המטופל נותר עם הציוד המשמש לצנתור בתוך גופו, כשהמצנתרים לא יכלו להמשיך בצנתור בלי לראות מה קורה בתוך הגוף, ונוסף על כך לא יכלו למשוך חזרה את הציוד.

ל"ישראל היום" נודע כי המטופל הועבר תוך דקות לחדר הצנתורים הסמוך, מרחק מטר, שלמרבה המזל היה פנוי. למרות זאת, מצבו של החולה הידרדר, הרופאים ביצעו בו פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותו. 

נציגי החברה בדרך לישראל, מטה פיליפס בפתח תקווה, צילום: יהושע יוסף

"נבדוק כל כיוון אפשרי כדי לגלות מה הסיבה לתקלה", אמר גורם בבילינסון, והוסיף: "המכשיר אמנם מיושן יחסית, אך הוא לא היה מועמד להחלפה ויש גם אחד ישן יותר שפועל בבית החולים. נבדוק האם מדובר בתקלת תחזוקה, חוט שחובר לא נכון או אולי תקלת משתמש. נבדוק מה שגרת התחזוקה, מה איכות התחזוקה ואת עבודת הטכנאים. הכל ייבדק עד לקצה".

המכשיר שקרס הוא מתוצרת פיליפס ונפוץ כמעט בכל בתי החולים בישראל. קרדיולוג בכיר באחד מבתי החולים הסביר: "זה ממש מזל רע, כמו תאונת דרכים שמתרחשת. צנתור זו אחת הפעולות הבטוחות ברפואה ובישראל עושים כ-20 אלף בשנה. ייתכן שתהיה הפסקת חשמל או תקלה טכנית. כאשר זה קורה אצלנו מעבירים את המטופל לחדר אחר". 

עוד הוסיף: "זה אירוע נדיר. המערכות שאנחנו עובדים איתן הן חדשניות ומגובות, יש ביקורות תכופות. אני יודע שבבילינסון המערכת ישנה יחסית".

"מקווה שלא נגיע למצב שאנשים יחששו מצנתור", אילוסטרציה, צילום: GettyImages

ד"ר ערן קופל, מייעץ לחברות מדטק ומיכשור רפואי בנושאים מדעיים ורגולטוריים, מסר: "חשוב לבדוק גם אפשרות של מתקפת סייבר כגורם לתקלה. בשנים האחרונות ובמיוחד מאז תחילת מגיפת הקורונה בעולם, מוסדות בריאות הפכו למטרות מותקפות ע"י קבוצות האקרים באופן הולך וגובר".

קרדיולוג אחר אמר ל"ישראל היום": "בדרך כלל לאדם הרגיל אין מה לחשוש כי גם כאשר יש תקלה במערכת המורכבת שמשמשת לצנתור יש כמה מעגלי אבטחה, ולכן גם לא ברור מה בדיוק קרה בבילינסון. בכל חדר צנתורים יש טכנאי רנטגן שתפקידו לטפל בתקלות כאלה, יש יכולת להעביר את המטופל לחדר צנתורים אחר בעת תקלה. כמו כן, מרבית המטופלים הם כאלה שלא נמצאים ברגע בסכנת חיים, גם אם המכשור נמצא בפנים ויש תקלה כזו. אני מקווה שלא נגיע למצב שאנשים יחששו מצנתור דחוף כי זה טיפול מציל חיים ובטוח".

מחברת פיליפס נמסר: "אנו לומדים וחוקרים את המקרה המצער ומביעים השתתפות בצערה של המשפחה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר