"לחולי אין העדפה למגזר": חברות המשקאות נלחמות במס באמצעות פרסום לחרדים

הוצאות הפרסום לשתייה מתוקה עלה בכמעט 20% והתמקדה בחברה הדתית, חרדית וערבית • המלחמה על המשך מיסוי המשקאות המתוקים צפויה להגיע לשיא עם השבעת הממשלה החדשה • ראשי האיגוד לרופאה פנימית מזהירים: "המס הוא לא עונש - לטווח הארוך להביא לשיפור במדדי הבריאות של אזרחי המדינה"

מפרסמים בעיקר לציבור הדתי וחרדי, צילום: מיכאל גלעדי-ג׳יני

חברות המשקאות ניסו להלחם במס על משקאות מתוקים בעזרת "בליץ" פרסום, בעיקר באוכלוסיה החרדית: לאור לחצים של המפלגות החרדית והדתיות לבטל את המס על משקאות מתוקים, שנתפס כגזירה על הציבור החרדי, נראה שההשקעה השתלמה.

חברות המשקאות הגדילו בכמעט 20% את הוצאות הפרסום של שתיה מתוקה וממותקת ב-2022, עם הטלת המיסוי על משקאות מתוקים, בהשוואה לשנים קודמות. את עיקר הפרסום שלהם מיקדו בחברה החרדית, דתית וערבית. חברות עניות יותר שנוטות יותר לצרוך את השתיה הממותקת, למרות שהיא אינה מומלצת ומזיקה לבריאות. כך עולה מניתוח נתונים של חברת יפעת.

המס על שתייה מתוקה נועד להבטיח את בריאות הציבור, צילום: מיכאל גלעדי/ג'יני

המלחמה על המשך מיסוי המשקאות המתוקים צפויה להגיע לשיא עם השבעת הממשלה החדשה ועל רקע הבטחת המפלגות חרדיות והדתיות לבוחריהן להביא לביטול המס.

פרסום משקאות מתוקים היה גבוה בעיתונות החברה החרדית

מנתוני יפעת עולה כי החברות השקיעו כסף רב בפרסום לאוכלוסיה החרדית. החברות השקיעו סכום של 3.48 מיליון שקלים בפרסום בעיתוני המגזר החרדי לעומת סכום נמוך פי 23 וחצי - 145 אלף שקלים שהושקע בפרסום בעיתונים לאוכלוסיה הכללית. עיתונות כתובה היא כלי התקשורת הדומיננטי במגזר החרדי וערוץ פרסומת מרכזי. פערים דומים לטובת פרסום בעיתונות חרדית נמצאו בעוד מספר ענפים כמו מים, מזון תינוקות ומוצרי צריכה נוספים.

פרסום משקאות מתוקים וממותקים (דיאט) היה גבוה בעיתונות החברה החרדית לעומת בעיתונות החברה הכללית והערבית פי מאות אחוזים. ב-2020 מספר המודעות היה גבוה ב 385% ואילו ב 2022 מספר המודעות היה גבוה ב -12.5%.

בקרב עיתונות הציבור הכללי הושקו תשעה קמפיינים שונים לשתייה מתוקה וממותקת, בציבור הדתי 23, ואילו בציבור החרדי 37 קמפיינים שונים. עוד עולה כי בעוד שבטלוויזיה, הפונה לאוכלוסייה הכללית, היתה עליה מתונה של 10% בפרסום משקאות מתוקים, בעיתונות, ובפרט בזו הפונה לציבור דתי וחרדי, חלה עלייה של 116% בפרסום שתייה מתוקה .מספר מופעי הפרסום עלה ב-59.2% באוכלוסיה הדתית וב-174.8% באוכלוסיה החרדית.

"בריאות הציבור היא מעבר לפלגנות"

בתוך כך, האיגוד לרפואה פנימית קורא שלא לבטל את המס. "מיסוי המשקאות הממותקים אינו מטרה, עונש או גזירה, אלא נועד להפחית את צריכתם, ובטווח הארוך להביא לשיפור במדדי הבריאות של אזרחי המדינה. בריאות הציבור היא מעבר להיבטים של פלגנות, היא מאחדת את כל שדרות העם. לחולי אין העדפה למגזר זה או אחר. הבריאות היא מעל לפוליטיקה", אומרים ראשי האיגוד פרופ' אבישי אליס מבילינסון, פרופ' נמרוד מימון מסורוקה, פרופ' הווארד עמיטל משיבא וד"ר דרור דיקר מ"השרון".

"הקריאות לבטל את המיסוי על השתייה הממותקת הן ביטוי לחוסר הבנת ההשפעה המזיקה של הצריכה המוגברת של סוכר וקלוריות על הבריאות.
יתר על כן, הן מבטאות את הפגיעה האנושה ברפואה המונעת בישראל, וזניחת המחויבות הבסיסית של המדינה לבריאות אזרחיה", מזהירים הרופאים.

"אין מחלוקת על העובדה כי הוספת סוכר למשקאות מזיקה לבריאות. ביחס לעולם המערבי, מצבנו בארץ - בכי רע. ציבור רחב, בעיקר מקרב האוכלוסיות המוחלשות צורך בקביעות משקאות ממותקים, אם בשל חוסר ידע לגבי ההשלכות הבריאותיות של נוהג זה, אם בשל טעמים תרבותיים, או בשל סיבות אחרות".

סכנה בריאותית. אילוסטרציה, צילום: Getty Images

המומחים מזכירים את הנתונים הקשים שנוגעים למצב ההשמנה בישראל: כרבע מהציבור הישראלי לוקה בהשמנה. ישראל היא המדינה השלישית מבין 44 מדינות בהן רווח עודף משקל במבוגרים, והחמישית בילדים. למעלה מחצי מיליון אזרחים חולים בסוכרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר