לראשונה בישראל: טיפול הקרנה חדשני לחולי סרטן

פרוטונים במקום רנטגן: חולים עם גידולים במוח ובעמוד השדרה לא ייאלצו לטוס לטיפול בחו"ל • בית החולים הדסה וחברת פי־קיור יספקו את ההקרנה ללא תשלום

הקרנת פרוטונים עדיפה מרנטגן, צילום: יוסי זליגר

בשורה לחולי הסרטן: לראשונה חולים יוכלו לקבל טיפול מתקדם בהקרנת פרוטונים בארץ. המשמעות היא שבשלב הראשון חולים הסובלים מגידולים במוח ובעמוד השדרה לא ייאלצו לנסוע לחו"ל לתקופה ממושכת ולא יצטרכו לשלם כ־100 אלף דולר בעבור הטיפול. כמו כן, הטיפול ניתן במסגרת מחקר קליני באישור משרד הבריאות.

בית החולים הדסה וחברת פי־קיור הישראלית חתמו על הסכם שיתוף פעולה שיאפשר לחולים לקבל את הטיפול בישראל, ללא תשלום, במסגרת ניסוי. לאחר שהניסוי יחל בהדסה, הוא צפוי להתרחב לבתי חולים נוספים בישראל.

טיפולי הקרנת פרוטונים נחשבים לדבר הבא בתחום טיפולי ההקרנות. מדובר בטיפולי הקרנה מתקדמים. בניגוד לטיפול הקיים בקרני רנטגן, שאינו סלקטיבי וגורם לנזקים ברקמות שמסביב לגידול, הטיפול בהקרנת פרוטונים ממוקד בגידול עצמו ולא גורם לנזק היקפי.

הקרנת פרוטונים. גורמת להרס התאים הסרטניים, צילום: יוסי זליגר

הקרנת פרוטונים פועלת על ידי העברה מדויקת של קרינה באנרגיה גבוהה לגידול. הקרינה גורמת נזק לדנ"א של התאים הסרטניים ומובילה להרס שלהם. הטיפול המתקדם ניתן רק בכאחוז אחד מבתי החולים בעולם ומיועד בעיקר לטיפול בילדים ובמקרים של גידולים במוח או בבית החזה, כאשר יש חשש שטיפולי הקרנות לא ממוקדים עלולים לפגוע באיברים סמוכים. עם זאת, בשלב הראשון הטיפול בארץ לא מיועד לילדים.

לפני שלוש שנים פרסם משרד הבריאות מכרז ראשון להקמתו של מרכז לאומי להקרנת פרוטונים בישראל. לפי ההערכה, הטיפול מיועד לכמעט 800 חולים בשנה ומי שזכה במכרז היה בית החולים איכילוב. אלא שהמרכז עדיין לא הוקם, וחולי סרטן מישראל שזקוקים לטיפול ממשיכים לטוס לקבל אותו בחו"ל, תוך פגיעה כלכלית וריחוק ממשפחתם.

"זו הפעם הראשונה שבה מטפלים בארץ בפרוטונים. הבשורה לישראלים היא שנוכל להציע טיפולים שקשה מאוד לבצע בקרינה רגילה. במקרה של סרטן במוח, קרינה רגילה עלולה לגרום לנזק בראייה ולנזק בגזע המוח", מסביר פרופ' אהרון פופובצר, מנהל המערך האונקולוגי בבית חולים הדסה עין כרם.

שיתוף פעולה של הדסה ובי-פיור, צילום: יוסי זליגר

מיכאל מאראש, מנכ"ל חברת פי־קיור, אמר: "מכשיר הפרוטונים שלנו מאושר על ידי FDA ו־CE, ובמהלך הקיץ צפוי אישור FDA גם למערכת שהותקנה בישראל. זו גאווה ישראלית להביא את הטכנולוגיה הזו לעולם".

כאמור, עד היום אין פתרון לטיפול בפרוטונים בישראל, והחולים נאלצים לטוס לאירופה או לארה"ב על מנת לזכות בטיפול זה. עלויות הטיפול גבוהות, יותר מ־100 אלף דולר לחולה, ומהוות נטל משמעותי על קופות החולים, על החולה ועל משפחתו.

"להגיע אל 'הלא נודע'"

אפרת חביב, בת 39 מקהילת חלאסרטן, היא אחת החולים שנאלצו לטוס לחו"ל כדי לקבל את הטיפול. אפרת הובחנה עם גידול נדיר בארובת העין וטסה לפני כשנתיים לווינה כדי לעבור הקרנת פרוטונים במימון מלא של קופת החולים שלה.

"במקרה של הגידול שלי היה ידוע שכימותרפיה רק גורמת נזק ושהקרנה בפרוטונים היא הטיפול שעובד", מספרת אפרת. "כשאתה רוצה לשמור על עצמך, אתה טס ולא משנה מה".

"זה היה במארס 2020, בשיא הגל הראשון של הקורונה", היא נזכרת. "השמיים בדיוק נסגרו, ואנחנו עלינו על אחת הטיסות האחרונות. בעלי והבן שלי נשארו בארץ וראיתי אותם רק אחרי שלושה חודשים. זה קושי עצום - הבן שלי היה בן 3 ולא הבין לאן נעלמתי. זה להגיע אל 'הלא נודע', בלי ליווי של הרופאים שלך, ולסמוך רק על הצוות שם".

בהמשך עברה טיפול גם בהקרנות רגילות, שגרמו לה לכאבי ראש ולתופעות לוואי קשות. "מבחינה פיזית אין מה להשוות - הפרוטונים זה מתנה. חבל שלקח כל כך הרבה זמן עד שזה הגיע לישראל, אבל זה טוב לשמוע שמתחילים להעניק את הטיפול הזה בארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר