טיפול מסוכן: חולי סרטן בוולפסון מקבלים כימותרפיה במסדרונות

תלונות קשות על תנאי האשפוז, מחסור בכוח אדם וסכסוך בין ההנהלה לצוות הבכיר • מנהל המכון האונקולוגי בביה"ח: "מצב שמסכן חיי מטופלים" • משרד הבריאות: "פועלים למציאת פתרון"

חולים במסדרונות בית החולים וולפסון

התלונות הקשות על בית החולים הממשלתי וולפסון בחולון רק הולכות ומחריפות, עם גילויים חדשים על אודות ניהולו של המרכז הרפואי. באופן חסר תקדים במערכת הבריאות בישראל, וזה יותר משנה, נאלצים הרופאים לבצע טיפולי כימותרפיה בחולי סרטן במסדרונות המחלקה הפנימית.

הדבר נמשך למרות תלונות חולים והתרעות של מנהל המכון האונקולוגי בוולפסון, ד"ר רונן ברנר, בפני מנהלת בית החולים, ד"ר ענת אנגל, כי "המצב אינו קיים בבתי חולים אחרים בישראל, אינו עומד בסטנדרטים מקצועיים מינימליים ומסכן את חיי חולי הסרטן".

ההזנחה במחלקה האונקולוגית בבית החולים וולפסון

ממסמכים פנימיים עלה כי נוסף על תלונות על מצוקת האשפוז והמחסור במיטות לחולי הסרטן, ד"ר ברנר העלה בשנה האחרונה בפני ד"ר אנגל תלונות גם על יחס עוין של הנהלת בית החולים למכון האונקולוגי, על כך שהתיקים הרפואיים נרשמים ידנית, על נזילות תכופות של גשם לתוך המחלקה ועל מחסור בכוח אדם שמסכן את אלפי חולים הסרטן המטופלים בוולפסון מדי שנה.

ל"ישראל היום" נודע כי חומרת המשבר בוולפסון חריגה עד כדי כך שלפני שבוע התריע מבקר הפנים של בית החולים, אסף גנץ, בפני מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש: "דרושה התערבות דחופה של הנהלת משרד הבריאות, מאחר שקיים חשש כבד כי הנהלת בית החולים פועלת לכאורה להביא לשיבוש פעולות המכון האונקולוגי תוך יצירת סיכון רב לחולים, כחלק ממאבק ההנהלה במנהל המכון, זאת לאור בחירתו ליו"ר ועד הרופאים. הדבר בא לידי ביטוי בסדרה של פעולות קשורות ומתוזמנות שנקטה הנהלת בית החולים, שעלולות בסבירות גבוהה להביא לשיבוש פעילות המכון ולהותרת חולי סרטן במצב קשה ללא מענה".

המבקר כתב עוד לפרופ' אש כי עוד בפגישתם ב־18 באפריל הוא התריע בפניו על "הסיכון הרב הקיים באופן שבו בית חולים מנוהל בשנים האחרונות". יש לציין שכבר בדצמבר 2021 התריע המבקר גנץ בפני פרופ' אש על המחסור במיטות האשפוז לחולי הסרטן בוולפסון שגורם לאשפוז של חולי הסרטן במסדרון, אולם מאז לא השתנה דבר.

"סיכון חולי הסרטן"

נוסף על כך, התריע ד"ר ברנר בפני מנהלת בית החולים על כך שבעקבות מגיפת הקורונה סגרה ההנהלה ללא כל דיון או התייעצות עם המכון האונקולוגי את 12 מיטות האשפוז במכון ההמטו-אונקולוגי שנועדו לחולי הסרטן. עוד טען כי הטיפולים הכימותרפיים ניתנים זה יותר משנה וחצי כשאין כל חיץ פיזי בין חולי הסרט לחולי המחלקה הפנימית. כתוצאה מכך, חולים אונקולוגיים מקבלים כימותרפיה ושוכבים בחדרים משותפים עם חולי המחלקה הפנימית, שלרבים מהם מחלות זיהומיות.

לפני כשבוע התריעה על המצב המסוכן לחולי הסרטן בוולפסון עו"ד ארנה לין, המייצגת את ד"ר ברנר בעקבות תלונות של אחיות במחלקה על התנהגותו כלפיהן. עו"ד לין טענה בפני פרופ' רון שגיא, מנהל הסיכונים בוולפסון, כי "התלונות והטענות נגד ברנר שקריות, מסולפות, מטעות ומוטעות, והן הגיעו על רקע בחירתו באחרונה ליו"ר ועד הרופאים של בית החולים".

"דרושה התערבות דחופה", חולים במסדרונות וולפסון,

עוד אמרה עו"ד לין כי ד"ר ברנר ועמיתיו בבית החולים "התריעו פעם אחר פעם על הסכנה שבאשפוז חולי הסרטן במחלקה הפנימית, ועל כך שהלכה למעשה, במהלך משבר הקורונה - בשעה שאוכלוסיות מבוגרות ומדוכאות חיסון הונחו להתבודד ולהימנע מפגישות עקב חשש שיידבקו בווירוס - הנהלת בית החולים קיבלה החלטה לאשפז חולי סרטן במחלקה הפנימית ולא נסוגה מהחלטה זו עד היום".

עו"ד לין טענה כי "העומס הרב והצורך הדחוף במתן טיפולים כימיים וביולוגיים במצבים חריגים ומסוכנים, כגון מטופלים המקבלים לא אחת טיפולי כימותרפיה במסדרון המחלקה הפנימית, מסכנים את החולים, את החולים במחלקה הפנימית שאינם חולים אונקולוגיים, את המבקרים ואת צוות המחלקה הפנימית שאינו צוות רפואי אונקולוגי שלא הודרך לגבי הרעילות של החומרים הכימיים".

הנהלת ביה"ח: "טיפול ברמה רפואית גבוהה". וולפסון, צילום: יהושע יוסף

עוד עלה מהתלונה החמורה כי "בשיחות שנערכו בנושא, התחייבה ד"ר אנגל להחזיר את המצב לקדמותו, אך עד כה נראה כי היא נמנעה מכך, מסיבות השמורות עימה. למעשה, עד עצם היום הזה, יותר משנתיים לאחר פרוץ המגיפה, לאחר ארבעה סבבי חיסונים והסרת הגבלות הקורונה בקרב הציבור הרחב, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות מצד ד"ר ברנר ועמיתיו למקצוע - לא הוקמה מחדש מחלקת האשפוז שנסגרה בחסות הקורונה".

סכסוכים ומחסור בצוותים

התלונות על מתן כימותרפיה לחולי סרטן במסדרונות הן רק חלק מהתלונות הקשות על הנהלת וולפסון בקשר למכון האונקולוגי. כך, למשל, כבר בחודש אוקטובר של השנה שעברה, התריעו ד"ר ברנר ורופאות המכון בפני ד"ר אנגל על מחסור באחיות ובמזכירה רפואית, אך לא קיבלו שום התייחסות. "המצב המסוכן שנוצר עלול לגרום לקיפוח חיי אדם", כך לשון ההודעה.

ב-15 במאי השנה כתב ד"ר ברנר למנהלת כוח האדם בוולפסון בעקבות תלונות של אחיות כי "הנהלת בית החולים בחרה בדרך נואלת לפגוע במכון האונקולוגי שבראשו אני עומד, והיא מנהלת מאבק מכוער ומלאכותי הכולל יצירת סכסוכים בין עובדים ושבירת סמכויות הרופאים, הכל כדי להטיל אימה ולשרת את מטרותיה של ההנהלה.

"פועלה של ההנהלה פוגע באופן חמור ומסוכן בחיי אלפי חולי סרטן המטופלים במכון, והסכסוך שיזמה ההנהלה מערב באופן אכזרי את המטופלים ואת בני משפחותיהם, כשהתנהלות זו מצטרפת לניסיונות קודמים לחבל במתן תרופות מתקדמות לחולי סרטן, בפגיעה בשומרי הסף בבית החולים ובהתנהלות בריונית ואטומה כלפי צוות בית החולים שמנסה לבצע מלאכת קודש של סיוע לחולים".

מהנהלת וולפסון נמסר כי "המכון האונקולוגי וההמטו-אונקולוגי מעניקים טיפול ברמה הרפואית הגבוהה ביותר, כאשר ציבור המטופלים תמיד עומד לנגד עיניו של בית החולים. עם זאת, זה כמה חודשים שהאחיות והצוות הסיעודי במכון האונקולוגי מדווחות על התעמרות, השפלות והכפשות מצד מנהל המכון האונקולוגי, ד"ר רונן ברנר, ובעקבות כך מאיימות בעזיבה, ותלונות הגיעו גם מקרב מטופלים. התנהלותו של ד"ר ברנר נבדקת בימים אלה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: ״המשרד פועל לבירור לגבי טענות שונות שמגיעות מגורמי מקצוע ובכלל זה גם מערכת היחסים העכורה בין מנהל המחלקה האונקולוגית ובין הצוות המטפל, ובין מנהל המחלקה והנהלת בית החולים. הגורמים הרלבנטיים במשרד הבריאות עוסקים בעניין באינטנסיביות למציאת פתרון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר