סרטן העור בישראל: עלייה בגילוי המוקדם, ירידה בתמותה

על פי נתוני משרד הבריאות, רוב מוחלט של החולים (92.4%) מאובחנים בשלב מוקדם, לפני היווצרות גרורות • ישראל נמצאת במקום האחרון בעולם בשיעור התמותה • "העלאת המודעות מצילה חיים"

9,105 מאובחנים במלנומה. סרטן העור (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

על פי נתונים של רישום הסרטן במשרד הבריאות, מדי חודש מאובחנים 144 חולים חדשים ונפטרים 17 איש מסרטן עור מסוג מלנומה, שמהווה 5% מכלל מקרי הסרטן בישראל. כמו כן, בשנת 2019 התגלו בישראל 1,719 חולים חדשים ונפטרו מהמחלה 213 בני אדם. בחודש יוני יצוין בישראל שבוע המודעות לסרטן העור.

רוב מוחלט של החולים (92.4%) מאובחנים עם המחלה בשלב מוקדם, לפני היווצרות גרורות. בשנים האחרונות יש מגמת ירידה בתחלואה (3.6% לשנה) בקרב הגברים, אך לא בקרב נשים. עם זאת, במגמות התמותה יש ירידה אצל נשים (2% בשנה) כתוצאה מעלייה בגילוי המוקדם.

ב־2019 אובחנו 1,818 ישראלים עם מלנומה, ו־92% אובחנו בשלב מוקדם. 2.1% מהחולים אובחנו עם גידול חודרני והתפשטות אזורית, ו־3.4% אובחנו עם גידול גרורתי.

בהשוואה בינלאומית, ישראל נמצאת במקום ה־22 בתחלואה מסרטן עור, אך במקום הנמוך ביותר (מתוך 31 מדינות) בשיעור התמותה.

בקרב הצעירים המחלה נדירה: רק 12 חולים אובחנו מתחת לגיל 25. שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר היו בגיל 75 ומעלה. בשנים 2014-1996 היתה עלייה מתונה של 1% בשנה באבחון של מחלה חודרנית בקרב גברים, אך מאז 2014 ישנה ירידה מובהקת של 3.6%. בקרב הנשים שיעור התחלואה במגמה יציבה. לצד זאת, שיעור הגילוי המוקדם של מלנומה עלה במשך השנים, וכן נרשמה עלייה בהישרדות החולים במלנומה.

"אני מברכת על כל שיח שיש בנושא סרטן העור", מציינת עינבל כהן תובל, מנכל"ית העמותה לסרטן העור. "ככול שהמודעות תעלה, כך ירדו נתוני התחלואה ונוכל לזהות את החולים/ות בשלב מוקדם יותר ובכך להציל את חייהם. כל מה שיכול לגרום לא.נשים ללכת ולהיבדק מבורך. חשוב להוסיף ולהזכיר יש ישנם סוגי סרטן עור מסוג נון מלנומה, שהם שכיחים אף יותר וגם הם תוצאה ישירה של חשיפה לא מבוקרת לשמש".

ענבל כהן תובל, מנכלית העמותה לסרטן העור,

"למעשה מרבית חולי/ות סרטן העור הם חולי/ות נון מלנומה, והם לא נכללים/ות ברישום הסרטן, כלומר הם אינן/ם נלקחות/ים בחשבון בנתונים שאנחנו מדברים עליהם כאן.
חשוב לציין כי 90% ממקרה סרטן העור בעולם הם בעקבות חשיפה לא מבוקרת לשמש. לכן חשוב שנישמר, ויותר מכך חשוב שניבדק לפחות אחת לשנה. נהיה מודעים לגופנו, נעקוב אחר נקודות ונגעים חשודים. ואם נזהה שינוי ניגש מיד לרופא/ת העור לבדיקה מקיפה יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר