לראשונה בישראל: סיור באושוויץ במציאות מדומה ועדות ניצולים בהולוגרמות

במוזיאון בית העדות הבינו שהקורונה שינתה לחלוטין את תופעת הסיורים ההמונים למחנה ההשמדה - והחליטו להביא את אושוויץ לישראל • המבקרים בניר גלים ייכנסו לקרון אמיתי שהוביל יהודים בדרכם האחרונה, ייחשפו לחדר בדמות צריף במחנה בירקנאו ויסיירו באמצעות משקפי מציאות מדומה במקום שבו אירעו הזוועות

חדר מציאות מדומה במוזיאון השואה, צילום: באדיבות מוזיאון בית העדות

ניצולי שואה בעדות באמצעות הולוגרמות, סיור באושוויץ במציאות מדומה, הסבר על חיי היום יום במחנה הריכוז הנורא בתוך חדר שמדמה צריף בבירקנאו וסיור בקרון שהוביל יהודים להשמדה. במוזיאון בית העדות בניר גלים נערכים באמצעות מיצגים טכנולוגיים מתקדמים, שחלקם ייפתחו לראשונה בשבועות הקרובים, לשנים הקרובות בצל הקורונה ולאור גילם המתקדם של ניצולי השואה והעובדה כי הם הולכים ומתמעטים.

לאחרונה נערך שבוע צילומים במחנה ההשמדה לקראת הקמת המתחם הייחודי. "כשהבנו שבעקבות הקורונה לא יהיו מסעות לפולין בהיקף שהיו בעבר, החלטנו לעשות סיור של מציאות מדומה באושוויץ בירקנאו, שכוללת הדרכה מקצועית כאילו הם מסיירים שם בעצמם", מסבירה מנכ"לית מוזיאון בית העדות, רחל רוזמן-עפר. "לא מדובר באנימציה או בישיבה מול מחשב, אלא בסיור בתוך חדר שבו ניתן לראות את המקום כמעט כאילו הם שם בעצמו". החומרים כבר נמצאים כעת בעריכה, ובמוזיאון מקווים להתחיל להפעיל את המתחם בעוד שבועות ספורים, עד סוף השנה הלועזית.

מוזיאון בית העדות

מוזיאון השואה עובד בימים אלו על פרויקט יוצא דופן וראשון מסוגו בישראל, במסגרתו יוכל הקהל הרחב לחוות סיור במחנות ההשמדה אושוויץ ובירקנאו, באמצעות שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה מתקדמת. המטרה במוזיאון, שמקיים כבר שנים פעילות אלטרנטיבית למסעות בפולין, היא להעניק למבקרים את החוויה הקרובה ביותר לביקור במחנות עצמם, ולהוות חלופה לקבוצות שאין באפשרותם לבקר בפולין.

דימוי צריף במחנה בירקאו, צילום: מוזיאון בית העדות
צילומים באושוויץ לטובת מערכת המציאות המדומה, צילום: מוזיאון בית העדות

לצד החדר שמדמה את אושוויץ מפעילים במוזיאון חדר נוסף, שמדמה בצורה מדוייקת את תוכו של צריף בבירקנאו. "שורדי שואה שנכנסו לצריף היו בשוק, אמרו שכך זה היה נראה", מספרת רוזמן-עפר. "אנחנו רוצים לתת למבקרים את החוויה הקרובה ביותר למציאות. התכנון שלנו הוא שהמבקרים ייכנסו בתחילה לחדר המציאות המדומה, ולאחר מכן לצריף שבו הם ילמדו על חיי היום יום של אסיר – מה קרה לאלו שלא נשלחו למוות אלא הוכרחו לעסוק בעבודות פרך. המסדרים, האוכל, קבלת מדי הפסים, הקעקוע ועוד". חדר זה מצטרף לקרון רכבת ששימש להובלת יהודים להשמדה בזמן השואה שהובא לפני כשנה למוזיאון ושבו יכולים המבקרים לראות ללא מסננים כיצד יצאו היהודים לדרכם האחרונה.

מיזם נוסף שצפוי לצאת בשבועות הקרובים הוא חדר הולוגרמות, שבו ייחשפו המבקרים לעדויות של ניצולי שואה בצורה הקרובה יותר לזו האמיתית, מתוך ההבנה שהניצולים הולכים ומתמעטים, ושבשל גילם המתקדם קשה להם יותר ויותר להגיע ולספר את סיפורם באופן פיזי. "צילמנו מספר שורדי שואה מספרים את הסיפור שלהם, במטרה שיהיו לנו עדויות כשלא יהיו עוד שורדים. הפכנו את השורדים להולוגרמות, וכך המבקרים יושבים וחווים מפגש עם ניצול שואה בגודל טבעי. כבר כעת קשה יותר להביא את השורדים מכיוון שהם מבוגרים מאוד ולא בקו הבריאות, ובעתיד לצערנו הם לא יהיו איתנו. אנו מביאים לצעירים את הסיפור של שואת העם היהודי בשפה שלהם, בצורה שבה הם יבינו מה קרה לנו לפני עשרות שנים בלבד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר