סער נגד תוכנית לפיד לשיקום עזה: "לא ריאלית"

שר המשפטים וחבר הקבינט ביקר את אחד מעיקרי התוכנית הכולל פירוז של ארגוני הטרור: "איני מניח שזה שהם יסכימו מרצון למגבלות על בניין הכוח" • לגבי כניסה קרקעית לרצועה אמר: "זו אפשרות" • השרה שקד תקפה את אבו מאזן שלאחרונה נפגש עם גנץ: "לא פרטנר, משלם למחבלים"

שר המשפטים גדעון סער בכנס באוניברסיטת רייכמן, צילום: גדעון מרקוביץ'

המחלוקות בתוך הממשלה בתחום המדיני צפות: שר המשפטים וחבר הקבינט גדעון סער ביקר היום (שלישי) את תוכניתו של שר החוץ יאיר לפיד לשיקום רצועת עזה תמורת פירוז וכינה את מהותה "לא ריאלית".

בכנס ה-20 של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן אמר לפיד: "הייתי רוצה להגיע למהלך שמטפל במרכיבי בניין הכוח של החמאס והג'יהאד האיסלמי ברצועה, שהם כבר מעבר לארגוני טרור, מדובר בצבאות. איני מניח שזה ריאלי שהם יסכימו מרצון למגבלות על בניין הכוח ולכן בעיני זה לא ריאלי . יכול להיות מאוד שנחליט בעיתוי שנמצא אותו כנכון לחרוג מהפרמטרים שאפיינו את הפעילות הצבאית שלנו בעימותים עד עכשיו".

לפי ההצעה הראשונית שהציג לפיד, "השלב הראשון יכלול שיקום הומניטרי משודרג של עזה, בתמורה למאבק מתואם בהתעצמות הצבאית של החמאס. שיקום כזה יכלול טיפול בצרכי החיים הבסיסיים ביותר. עזה תקבל שיקום של מערכת החשמל, חיבור לגז, בניית מתקני התפלת מים, שיפור משמעותי של שירותי הבריאות ושיקום תשתיות מגורים ותחבורה. בתמורה, יתחייב החמאס לשקט ארוך טווח. הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על החמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצמותו. היא תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כלכלי שימנע הסטת משאבים להתעצמות החמאס".

חזרה לדברי סער. יו"ר תקווה חדשה התייחס לכניסה קרקעית לרצועת עזה: "זו אפשרות. אני חושב שבשומר החומות היו הישגים. אני חושב שיש פער גדול בין המימד המעשי למימד התודעתי. אני לא רוצה להגיד מראש מה יהיו דפוסי הפעולה הצבאית שלנו. בטווח הזמן הנראה לעין אני לא רואה פתרון של הבעיה. העולם המערבי אוהב לחיות עם פתרון לכל בעיה, אבל יש בעיות שבטווח הנראה לעין אין להן פתרון. יש התמודדות. אני לא רוצה להכניס את הציבור הישראלי למשהו לא נכון".

עוד בכנס, שרת הפנים תקפה היום את יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן והבהירה כי ראש הממשלה בנט לא ייפגש עמו. זאת, כשבועיים לאחר שנפגש עם שר הביטחון בני גנץ. 

"אבו מאזן משלם כספים למחבלים שרוצחים יהודים", אמרה השרה. "דעתי בעניינו של אבו מאזן ידועה ולא השתנתה. הוא תובע את חיילי צה״ל ומפקדיו בהאג ולכן הוא לא פרטנר. ראש הממשלה לא ייפגש איתו ולא מתכוון להיפגש איתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר