תיעוד: כך נראתה מלחמת העולם הראשונה בארץ

לפני מאה שנה פרצה המלחמה ששינתה את העולם • ככה זה נראה אצלנו

המפקד הגרמני קרס פון קרסנשטיין. היה רמ"ט ארמיה 4 איתה יצא למסע כיבוש תעלת סואץ בינואר 1915

נדב מן

אזרחי מדינת ישראל שרויים בימים אלו בדאגות מלחמה. אחת מהן פרצה השבוע לפני מאה שנים. בסוף יולי 1914 היא פרצה באירופה והתפשטה על תבל כולה. 25 שנים היה שמה המלחמה העולמית אח"כ נקראה מלחמת העולם הראשונה כי פרצה גם השנייה. מיליונים נספו במלחמה זו. ארץ ישראל והמזרח התיכון עברו בעקבותיה שינויים גדולים וגם הרעיון הציוני החל להתגשם בארץ ישראל.

במשך השנים שאני מתעד חומרי תיעוד עברו אצלי כמה אוספי תצלומים המתעדים אנשים שונים שהיו מעורבים במלחמה העולמית הראשונה. לציון מאה שנים למלחמה זו בחרתי מספר תצלומים משלושה אוספים: אלבום הצילומים של ד"ר כנען שהיה רופא בבית חולים שדה של התורכים בתקופת המלחמה.

אלבום הצילומים של ד"ר נתן (וילהלם) וולף (אביהם של אורי ומרגלית רוזוליו) ששרת כחובש בטייסת הבווארית 304 ואלבום הצילומים של הנשל שטראוס ממייסדי מושב בלפוריה ששרת בגדוד העברי.

 

חיילים תורכיים במסדר

גרמניה-אוסטריה היו בני בריתה של תורכיה עם פרוץ המלחמה יחידות וטייסות מגרמניה נשלחו לא"י לסייע לתורכים. בתצלום: מסדר של חיילי פלוגת תובלה גרמנית מול תחנת הרכבת בירושלים במסדר לכבודו של גנרל אריך פון פלקנהיין (צועד מימין), הגרמני שמונה לפקד על קבוצת ארמיות "ילדרים" והגיע לירושלים לביקור ראשון  24.5.1917 במרכז נראה ג'מאל פאשה מפקד הצבא העותמאני בנפת סוריה (א"י). 

המפקד הגרמני קרס פון קרסנשטיין. היה רמ"ט ארמיה 4  איתה יצא למסע כיבוש תעלת סואץ בינואר 1915. בהמשך עלה בתפקידים ופקד על ארמיה 8 שהגנה על קו החזית עזה-באר שבע 

ג'מאל פאשה מפקד הצבא העותמאני במזרח התיכון בקבלת פנים למפקד גרמני

מפקד בכיר תורכי

בראשית אפריל 1915 יוצאת ארמיה 4 מהארץ דרומה לכיוון תעלת סואץ שם היה הצבא הבריטי, כדי לחסום את כניסתו לסיני. היו אלו יחידות רכובות על גמלים/סוסים וחיל רגלים ואתם מטען רב וגם סירות לצליחת התעלה.

גמלים נושאים תחמושת, חמרי נפץ ומוקשים ימיים לחסימת תעלת סואץ.

חיילים תורכיים סועדים במדבר סיני

תנורי אפיית לחם נגררים בצבא התורכי

התורכים הקימו בעוג'ה (ניצנה) בית חולים שדה

ה"טיפול" התורכי במי שהגדירו כבוגד. שורת גרדומי תליה בשער יפו ירושלים תרע"ח .1918 בין הנתלים היה גם יהודי.

נתן (וילהלם) וולף יהודי שגויס לצבא גרמניה בשנת 1915. לאחר שנפצע והחלים נשלח כחובש בטייסת הבאווארית 304 שהייתה בחיל המשלוח הגרמני לא"י.

נתן בדרכו לארץ ישראל בקרון רכבת. 1916

שדה התעופה של טייסת 304 ליד מרחביה

קצינים גרמנים בביקור הטייסת 304

שנת 1917 התורכים בנסיגה רעב גדול שרר בארץ. תושבי הכפר הערבי אל-פולה באו למחנה הטייסת 304 בחפשם אוכל.

יחידות צבא תורכי חונות ליד שכם

חורף 1918 יחידות צבא תורכי בנסיגה

צבא תורכי נסוג בתחנת הרכבת דרעא

הנשל שטראוס לוחם בגדוד קלעי המלך 39. בשנת 1915 יזמו זאב זבוטינסקי ויוסף טרומפלדור ופנו למגורשי א"י במצרים וראשי הצבא הבריטי להקים יחידה של לוחמים יהודים שתצטרף למאמץ המלחמתי. כך הוקם גדוד נהגי הפרדות שנשלח למלחמה בגליפולי.

בהמשך פעל זבוטינסקי להקמת גדודים נוספים של מתנדבים יהודים בעולם כך הוקמו הגדודים 38 יהודים באנגליה ומאירופה, גדוד 39 של יהודים מתנדבי ארה"ב וגדוד 40 בארץ ישראל עליו פיקד קולונל מרגולין. גדודים אלו שולבו במאמץ המלחמתי בסופה ועם סיום המלחמה שוחררו מתנדבי הגדודים ואלו שנשארו מגוייסים התרכזו בגדוד 40 בפיקודו של מרגולין הגדוד שינה שמו ל"הראשון ליהודה".

בשנת 1921 כאשר פרצו מאורעות בארץ העביר מרגולין את אנשי הגדוד להגן על יהודי יפו-תל אביב. עוניין זה לא תאם את מדיניות הבריטים באותן שנים והביא בסופו של דבר לפירוק סופי של הגדודים. במקומם קם ארגון "ההגנה" ביוזמה עברית שלא תמיד פעל בתאום עם הבריטים.

הנשל שטראוס (יושב במרכז) עם חבריו לגדוד 39

הלוויה ללוחם יהודי מגדוד קלעי המלך 39 שנפל בקרב 1918

חיילים בגדוד קלעי המלך 40 במרכז יושב יצחק בן צבי (לימים נשיאה השני של מדינת ישראל) , משמאלו יושב הנשל שטראוס. ארץ ישראל 1918

"גם סיום חד־צדדי אינו פתרון רע ופסול"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר