ח'ייבר, ח'ייבר: האם נוכל לבקר ב"עיר היהודית" בסעודיה?

העיר העתיקה הייתה ביתם של שבטים יהודים לפני עליית האסלאם • כעת מציעים כאן טיולי מעיינות וטיסה במסוק מעל הרי געש וקברים מסתוריים • התושבים מרוצים ומחכים לקהל

ח'ייבר של ימינו. נווה מדבר מרהיב ופנינה תיירותית, צילום: אי.אף.פי/מוחמד קאסם

העיר ח'ייבר שבערב הסעודית ידועה בעיקר בשל הקרב האכזרי שהתרחש בה בין שבטי היהודים לצבא מוחמד בימי ראשית האסלאם. והנה, בימים אלה התוכנית היא להפוך אותה לאתר תיירות אטרקטיבי.

ח'ייבר נמצאת בנווה מדבר שבין סלעי בזלת מצפון לעיר אל־מדינה, המקום השני בקדושתו לאסלאם. במאה השביעית לספירת הנוצרים, חיו בה שבטים יהודים שהובסו על ידי צבא האסלאם, שכבש באותם ימים את חצי האי ערב והרג רבים מהם.

@ibnhattuta#السعودية#روح_السعودية♬ original sound - Ibn Hattuta

עד היום בהפגנות נגד ישראל קוראים בהתרסה או בכוונה להסתה לאלימות: "ח'ייבר, ח'ייבר יא יהוד, ג'ייש מוחמד סווף יעוד" (ח'ייבר, ח'ייבר, הוי יהודים, צבא מוחמד יחזור).

בחודש שעבר חנכה סעודיה מרכז מבקרים בח'ייבר שבו נסקרת ההיסטוריה של האזור באופן נרחב, וניתן מקום לטקסטים עתיקים המזכירים את העיר.

 

התושבים בח'ייבר עברו בשנות ה-70 לבניינים עם תשתיות, צילום: אי.אף.פי/מוחמד קאסם

התיירים במקום יוכלו ליהנות מעתה מפעילויות שונות כמו טיולים במעיינות, סיור בין הבתים העתיקים, ביקור בהרי הגעש בסביבה ואפילו טיסה במסוק מעל קברים עתיקים.

חניכת האתר מגיעה במסגרת קמפיין נרחב יותר של סעודיה שהחל עוד ב־2019 ומטרתו למשוך 30 מיליון תיירים מחו"ל מדי שנה עד 2030. כל הדבר הזה הוא חלק מהחזון השאפתני של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לגוון את מקורות ההכנסה של הממלכה עד סוף העשור, ולא להישען רק על הנפט. 

ח'ייבר. קרב אכזרי בין שבטים יהודים לצבא האסלאם, צילום: אי.אף.פי/מוחמד קאסם

בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית, סיפרה מדריכת הטיולים בח'ייבר, אינאס א־שריף, שחשוב לחשוף את ההיסטוריה של האזור. "ידוע שלח'ייבר יש קשר חזק לדת, אבל לעיר יש גם קשר חזק להיסטוריה ולציוויליזציה האנושית. כל הדברים האלה מתרכזים במקום אחד".

בשנות ה־70 השלטון הסעודי דחף תושבים לעזוב את בתיהם העתיקים ולעבור לבניינים חדשים יותר עם תשתיות מים וחשמל. סייפי אל־שלאלי, שהתגורר בעבר בבתים העתיקים בח'ייבר, סיפר לתקשורת שהם רצו להתפתח ועזבו. הוא מצידו מרוצה מחניכת אתר התיירות שאמור לסייע לפרנסת תושבי המקום.

נשים אורגות בדים בח'ייבר, צילום: אי.אף.פי/מוחמד קאסם

בח'ייבר פועל גם צוות חפירה ארכיאולוגית שחושף פרטים חדשים על חיי האדם ועל התפתחות האקלים באזור. הפרויקט, שנתמך על ידי ממשלת צרפת, צפוי להימשך עד שנת 2024. בין התגליות המעניינות הם קברים מסתוריים שממבט מלמעלה נראים כמו שרשרת. מקור הקברים האלה עדיין לא ברור והם מתוארכים לתקופה קדומה מלפני 5,000 שנה.

מטבע הדברים נשאלה השאלה האם יהודים יוכלו לבקר בעיר העתיקה. ובכן, מי שמחזיק בדרכון זר יוכל לעשות זאת מעכשיו. הישראלים שלא מחזיקים בדרכון כזה יצטרכו להמתין לפחות עד לנרמול היחסים בין המדינות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר