משחק מסוכן: סידני מואשמת בקידום תעמולה נאצית

כשהומור גנטי פוגש בלונד ועיניים כחולות, הרשת לא נשארת אדישה. הקמפיין החדש של סידני סוויני ואמריקן איגל עורר סערה שהפכה במהירות לדיון על תורת הגזע והנאציזם המודרני

סידני סוויני לאמריקן איגל , יחצ
סידני סוויני לאמריקן איגל. צילום: יחצ

הפרסומת החדשה של סידני סוויני עבור המותג "אמריקן איגל" אולי נועדה למכור ג'ינסים, אבל מצאה את עצמה מוכרת שערורייה. תחת הסלוגן "Sydney Sweeney Has Great Genes" ("לסידני סוויני יש גנים מצוינים"), ניסתה החברה להתחכם במשחק מילים בין "genes" (גנים) ל-"jeans" (ג'ינסים), אבל זה נגמר בהמון אנשים כועסים שממש לא אהבו את ה"הומור הגנטי".

הבורסה מטורפת על סידני סוויני והג'ינס %2F%2F יובל קחלון

הכול התחיל כשסוויני, עטויה בג'ינס כחול מכף רגל ועד ראש, נראתה באחת הפרסומות כשהיא מציירת על שלט חוצות את ה"תיקון החכם": מוחקת את המילה "GENES" וכותבת במקומה "JEANS".

 
סידני סוויני, צילום: אינסטגרם של אמריקן איגל

בפרסומת נוספת, היא שוכבת לאחור, רוכסת את המכנסיים בקצב מפתה ומקריאה בקולה המשפט הבא: "גנים מועברים מהורים לצאצאים, ומכתיבים תכונות כמו צבע עיניים, אישיות ואפילו צבע שיער. הג'ינסים שלי כחולים". הרשת, איך לומר, לא התלהבה מהבלונד ומהטון המדעי, והתגובה לא איחרה לבוא.

כשהומור גנטי חוצה קו אדום

התגובה הציבורית הייתה מהירה, צינית ולעיתים זועמת ממש. רבים האשימו את הקמפיין ברמיזה לגזענות ואף לאידיאולוגיות פסאודו-מדעיות כמו תורת הגזע והנאציזם. אחת הגולשות בטיקטוק כתבה: "כל פעם שמעלים על נס תכונות כמו שיער בלונדיני ועיניים כחולות כעדות ל'גנים טובים', אנחנו יודעים לאן זה מוביל". אחרת הוסיפה: "זה פשוט מהדהד את השפה הפסאודו-מדעית של עליונות גזעית. כל ההיסטוריה שלנו הראתה שזה לא מוביל אף פעם למקום טוב".

סידני סוויני, צילום: אינסטגרם של אמריקן איגל

ביקורות נוספות ציינו ש"זה מה שקורה כשאין אף אדם שאינו לבן בחדר. המשחק מילים ה'שנון' הזה מעוור אותם להבין את המשמעות שהוא נושא בתקופה כזו". אחת הגולשות אף טענה ש"זה מרגיש כאילו אמריקן איגל קורצים לאידיאולוגיות של שנות השלושים באירופה", ואחרת סיכמה בפשטות: "אני לא קונה מהם שוב. נקודה".

המותג מגיב בשתיקה, המניה מגיבה בהתרוממות

באמריקן איגל שומרים (נכון לעכשיו) על שתיקה. לא תגובה רשמית, לא התנצלות, לא אפילו ציוץ מרגיע. אבל בזמן שהביקורת ברשתות החברתיות ממריאה, גם מניית החברה לא בדיוק סובלת: מאז שעלה הקמפיין, עלו מניות המותג ביותר מ-20%. אולי, כפי שמציעים חלק מהפרשנים, כל הרעיון היה לייצר שיח, גם אם הוא שיח שלילי. הרי בעולם שבו הוויראליות שווה כסף, גם שערורייה יכולה להיות אסטרטגיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...