עוד קמפיין מוצלח - "מפגש אושר" // צילום: בנצי ארבל //

אוכל להמונים: "קהילה חזקה בונה עסק איתן"

רגע לפני קריסה, החליטו מסעדנים רבים לפנות ללב הקהל דרך קמפיין "מימון המונים" • שוחחנו עם כמה מובילי קמפיינים כדי לדעת האם הצעד השתלם

בשלהי חודש מרץ, כשפחות או יותר התחלנו להבין את מר גורלנו בכל הקשור לנגיף הקורונה והשלכותיו, נסגרו גם המסעדות והותירו עובדים רבים מן התחום, החל מבעלי המסעדה, דרך שפים ועד לשוטפי הכלים, מחוסרי עבודה וידע לגבי עתידם. מלבד ההישארות בבית והציפייה לעדכונים וחדשות טובות, בחרו מסעדנים רבים לפנות ליעד מפתיע במטרה להשיג גם תזרים כלכלי ראוי שיעזור להם להשאיר את הראש מעל המים, אפילו זמנית – קמפייני "מימון המונים".

את ההשראה לקחו המסעדנים מהשף המפורסם המעוטר רנה רדזפי, בעלי מסעדת נומה, שמבקרים רבים מכתירים לטובה בעולם. רדזפי פנה לעוקביו, ובהם גם לקוחותיו הקבועים, וביקש מהם לסייע לו לעזור לעובדים שלו ולבני משפחותיהם לעבור את תקופת הקורונה המאתגרת, זאת באמצעות רכישת ארוחות עתידיות ושוברים למסעדה.

הקונספט הפך למקובל במדינות רבות ברחבי העולם וכמו כל טרנד, גם אצלנו בישראל, ומסעדות שף מפורסמות, ברים, דוכנים ואפילו שפים פרטיים פנו לעזרת הקהל, שנרתם לסייע, רכש ארוחות ותשורות אחרות בהמוניו, והביא לכך שקמפיינים רבים הסתיימו בהצלחה ומיליוני שקלים גויסו. החלטנו לחזור לחלק מהמקומות שגייסו בהצלחה עשרות ומאות אלפי שקלים בתמורה לתשורות מן הקהל, בכדי לראות איך זה מיושם בפועל.

"בגל הראשון של המשבר, ענף המסעדנות שהיה מהראשונים להיפגע, פשוט נסגר ביום בהיר אחד ונותר ללא כל אלטרנטיבת מימון", אומר אסף גרינפלד, יו"ר דירקטוריון קבוצת headstart". "בעלי מסעדות שבחרו לפעול בצורה אקטיבית ויצירתית ופנו אלינו יצאו נשכרים, הרבה מעבר לפתרון המימוני. לא מעט מהמסעדנים שהעלו אצלנו גיוסים, סיפרו לנו שהחסם היחיד שעמד לנגד עיניהם בפניה למימון המונים היה סביב האגו והחשש להתפס כמבקשים עזרה".

אסף גרינפלד, יו"ר דירקטוריון headstart // צילום: גיא יחיאלי
אסף גרינפלד, יו"ר דירקטוריון headstart // צילום: גיא יחיאלי

"ברגע ששמו את האגו בצד והתרכזו בלפעול באחריות למען העסק שלהם, הם גילו כמה השיקול היה שולי ולא רלוונטי אל מול הערך שקיבלו, ואפילו העידו שהקהל העריך את הפניה הישירה 'בגובה העיניים' והתחבר לסיפור האישי. השילוב בין פתרון תזרימי מיידי לבין הידוק הקשר עם קהל הלקוחות מאוד נכון עסקית, ובימים אלה של חוסר וודאות אמיתי בענף, רלוונטי אפילו יותר. אני מזמין כל שחקן בתחום לפנות אלינו להתייעצות והכוונה".

הקונספט הזה ישאר בשימוש גם לאחר הקורונה? כדרך קבועה לצבור הון ולזכות באמון מהקהל?

"אחת המסקנות שאי אפשר לפספס מהתקופה הזו, היא שעסק עם קהילה נאמנה ורתומה הוא עסק חזק ויציב יותר. זה אמנם בולט מאוד בתקופת משבר קיצוני, אך רלוונטי ונכון גם בתקופת עסקים שגרתית, בין היתר בכל הנוגע להתמודדות מול מתחרים או שינויים במצב השוק או צרכיו. לכן, אני מאמין שזוהי רק תחילתה של המגמה ושבעלי מסעדות ועסקים בכלל יתנו יותר דגש על בניית קהל הלקוחות והעמקת הקשר השוטף איתם, במטרה להפכם לקהילה מחוברת ורתומה".

"הערך בשיח שוטף עם הקהילה עבור בעל העסק הוא לטווח הרחוק ונוגע בהרבה מעבר לפן התזרימי. אנו רואים זאת כבר עכשיו, בהמשכיות שנוצרה עבור העסקים הללו בקשר עם הקהילה גם אחרי שהגיוס הסתיים, ביכולת שלהם לדבר עם הקהל הזה באופן ישיר ואפילו לפתוח גיוס נוסף שמותאם למצב המשתנה בימים אלה. כמובן שזה רלוונטי גם להמשך חייו של העסק- לדוגמא, פנייה לאותו קהל במכירה מוקדמת של מוצר או שירות חדש יכולה לספק וולידציה לרלוונטיות שלו ולסייע בדיוקו והתאמתו לטעמו של הצרכן".

לה רפובליקה - מוטי סופר

"הכל התחיל אחרי הפעם הראשונה שבה נודע לנו שעלינו להיסגר. בעודנו חבולים כואבים על סף אובדן צילמנו, אני מתקשר לשותפתי ושואל מה היא חושבת על גיוס המונים. במסעדה שלנו יושבים מדי יום קהלים שונים, חוד החנית הוא הקהל החוזר מזה 20 שנה , בין אם בצהריים ובין אם בערבים ובסופי שבוע".

"הקהל הקבוע המונה יותר מ200 לקוחות חזקים אמיתיים טובי לב . אלה ואחרים מהמעגל השני לא הפסיקו להתקשר יומם וליל לבדוק מה מצבנו, הם ביקשו בשתי מילים, "אל תוותרו". אמרו "אנחנו איתכם, תגידו לנו מה לעשות כדי שתשאירו לנו את הבית פתוח". 

"יש לנו בדיחה פנימית כזאת, בינינו הצוות, על כך שיש ארון מפתחות spare לכל השכנים של המסעדה ברחוב. האמירה הזאת נבנתה עם לקוחות וחברים שיושבים במסעדה כל יום בשעה קבועה במקום קבוע לאורך השנה. אין אגו אין פחד יש מטרה אחת להמשיך להאכיל ולארח כל עוד נשמה בנו בוערת וחזקה , ברור שזה הביא לתרומה ענקית, כאשר תוך שבועיים גייסנו כמעט 10,000 ש"ח שהם 70 אחוז מהכסף שציפינו לגייס".

מסעדת לה רפובליקה // צילום: יחצ
מסעדת לה רפובליקה // צילום: יחצ

"הכי חשוב היה לי שהמורל שלנו לא יפגע והצלחת הקמפיין הייתה אישור לכך שאנחנו על המפה. בתקופה של הגיוס עבדנו ימים כלילות אני, מנהלת המסעדה המסורה להפליא שלנו ומנהל המטבח שראה בכך שליחות. הכסף שנאסף נשמר בכספת לימים קשים וכדי שנוכל להחזירו במהרה לקהל שתרם אותו ולהחזיר טובה תחת טובה להפתעתנו כמעט כל הקהל שתרם ביקש לא להשתמש בתשורה בחודשים האלה של חוסר בהירות בלשון המעטה".

"בגל השני אנחנו מבינים כמה היה חשוב הגיוס הזה. חשוב לי לציין לכל מי שפונה לאפיק זה. חשובה האמת, חשוב הלב וחשובה האמונה שאתם עושים משהו שהוא למטרת כולם - הלקוח והעסק שאתם עומדים מאחוריו ללא סייגים. זה לא מחטף או איזה סטוץ חולף, זה העסק שלכם שהוא נשמת אפכם".

מפגש אושר - בנצי ארבל

"אגו הוא לא שריר מפותח אצלי ומראש לא הייתי עוזב את המטבחים של רושפלד ופותח פלאפליה אם האגו היה מוביל אותי. אני בעלים של "דוכן פלאפל" אבל איש שיווק לכל דבר, ולי היה ברור שהולכים לסגירה ארוכה אז הבחירה לגשת לקמפיין הזה היתה משתי סיבות:

"שיווקית- עסק סגור בלי תנועה של אורחים ובלי להיות יצרן של חוויות ושל מוצר הוא עסק שאין לו מה לשווק לאורך זמן, אז היה לי ברור שהקמפיין הזה ייתן לי חומר וסיבה להשאיר את המקום חי לכל תקופת הקמפיין, ומשם גם באה ההחלטה לעשות אותו 50 ימים ולא 35 ימים כמו רוב הגיוסים בהדסטארט. מבחינתי, חמישה עשר הימים הנוספים האלה הם נטו עוד ימי שיווק בהם יש לי חומר עדכני להעלות ברשתות ובמדיות. קהילתית- לאושר יש קהילה סביבו אז הקהילה הזאת תשמח שנשאר פתוחים. גם הקהל וגם הקולגות, כולם כולל כולם פירגנו ותמכו ובעקבותיי גם המשיכו לעשות גיוסי המונים הרבה קולגות".

בנצי ארבל ברקע "מפגש אושר" // צילום: באדיבות המצולם
בנצי ארבל ברקע "מפגש אושר" // צילום: באדיבות המצולם

"הפרויקט דרש המון משאבים ועבודה מאתגרת, וכך ניגשנו אליו. מעבר לתזרים, שהיה נורא חשוב לעסק, קיבלנו מהקמפיין גם חיבור לקהילה, שיח ישיר עם הלקוחות ולא מעט באזז, דבר שלא מובן מאליו בתקופה כל כך מאתגרת בענף המסעדנות".

אלמגרו - מתי וניקולס וורבוף

"באמצע חודש מרץ הודיעה הממשלה על צמצום המשק וסגירת המסעדות, כך שנאלצנו, אני ואחי מתי, להוציא את כל העובדים לחל"ת ולהפעיל את העסק במתכונת מצומצמת עם תפריט חדש של אוכל מהיר שמותאם לשליחויות. אני אהיה אחראי על המטבח והוא על מערך ההזמנות והשליחויות, רק שנינו. המטרה העיקרית הייתה לכסות ככל שניתן את העלויות הקבועות של המסעדה, להוציא כמה שפחות כסף מהבית וחשוב לא פחות, לשמר את הקשר עם קהילת לקוחותינו".

"לקראת סוף מאי ואחרי טלטלה לא קטנה (בלשון המעטה), התחילו לנשוב רוחות אופטימיות של חזרה לפעילות מלאה. החלטנו לגייס את קהילת הלקוחות שלנו לתמיכה במסעדה במטרה ליצור תנועה ולפטור בעיות תזרים. כך נולד הרעיון של להיעזר בפרויקט גיוס ההמונים של 'הדסטארט'".

מתי וניקולס וורבוף // צילום: רונה ושי שיווק דיגיטלי
מתי וניקולס וורבוף // צילום: רונה ושי שיווק דיגיטלי

"קהילה חזקה בונה עסק איתן, ועסק שיודע לטפח סביבו קשרי קהילה אמיתיים ומשמעותיים יזכה בשותף אמיתי. כך אנחנו רואים את קהילת "אלמגרו", אנחנו כאן למען לקוחותינו ומרגישים לא קיימים בלעדיהם.

התגובות על הקמפיין לא איחרו להגיע. קיבלנו המון אהבה ודאגה הוצפנו בפניות של פירגון ומילות תמיכה. גייסנו 50% מסכום היעד תוך פחות משבועיים! לקוחות ומשפחה כאחד, תמכו פעם וגם פעמיים, עזרו לנו להפיץ ולשתף את הפרויקט. שאלות על התקדמות הפרויקט וכיצד ניתן לעזור מילאו את חלל המסעדה על בסיס יומי ועם הצלחת הפרויקט, שמחה גדולה ועשרות הודעות: "מזל טוב, תותחים!" – "כל כך מגיע לכם!" – "אין עליכם" – "איזה כיף לכם ולנו".

אלמגרו // צילום: רונה ושי שיווק דיגיטלי
אלמגרו // צילום: רונה ושי שיווק דיגיטלי

קמפיין גיוס ההמונים של "הדסטארט" הסתמן כהצלחה מסחררת, עזר לנו להדק קשרים עם הקהילה שלנו, להביא תנועה למסעדה ולפתור כמה פלונטרים תזרימיים. עתיד המסעדה ותחום המסעדנות תלוי באוויר או יותר נכון, מרגיש שתלוי בגחמות של פוליטיקאים ויועצים "מומחים" לענייני "עניינים". אבל, דבר אחד למדנו כולנו בחודשים האחרונים – הצורך בקהילה הוא ממשי ומשמעותה של קהילה חזקה היא הישרדות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...