"שותפות לאפרטהייד": הרשת הכשרה בוושינגטון נאלצה לסגור את כל הסניפים

הסניף האחרון של הרשת הצמחונית "שוק" נסגר לאחר קמפיין חרם ממושך של פעילים אנטי-ישראלים • בין הטענות המרכזיות: ניכוס תרבותי של אוכל פלשתיני וייבוא מרכיבים ישראליים למנות • הבעלים: "היכולת להמשיך לפעול פשוט לא הייתה קיימת"

רשת "שוק" נסגרה. צילום: מתוך חשבון ה-X של @trishaposner

רשת "שוק", שפעלה בוושינגטון בעשור האחרון, והציעה מנות צמחוניות כשרות בהשראת המטבח הישראלי, סגרה בימים האחרונים את הסניף האחרון שנותר מבין החמישה בבירה האמריקנית - זאת בעקבות החרם שהובילו קבוצות אנטי ישראליות כנגדה.

הרשת, שנוסדה על ידי יזם ישראלי והציעה מנות בסגנון ישראלי-ים-תיכוני כמו פלאפל, ספגה קמפיין חרם מאסיבי בשנה האחרונה מצד פעילים אנטי ישראלים. בעקבות אותו קמפיין, המסעדה חוותה ירידה משמעותית בכמות הלקוחות וההכנסות, מה שהוביל בסופו של דבר לפשיטת רגל וסגירת הסניפים.

"עד 7 באוקטובר הם נישקו לי את הידיים": השף הישראלי חושף איומים על חייו ועל ילדיו

"ניכסו תרבותית אוכל פלשתיני וייבאו מרכיבים ישראליים למנות שלהם", צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של dc4palestine

בין הקבוצות שהשתתפו בקמפיין המתמשך היו DC for Palestine ו-Washington Socialist. הקמפיין התגבר לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל - ונמשך עד לסגירת אחרון הסניפים בימים האחרונים. הקמפיין האשים את הרשת ב"ניכוס המטבח הפלשתיני" וב"שותפות לאפרטהייד הישראלי", זאת בשל ייבוא מוצרים ומותגים מישראל.

הבעלים היהודים, דניס פרידמן ורן נוסבאכר, סיפרו ל- כי ההטרדות המתמשכות והירידה בהכנסות גרמו לכך שהמשך הפעילות הפך לבלתי אפשרי עבורם. "היכולת להמשיך לפעול פשוט לא הייתה קיימת", אמר פרידמן ל"גרדיאן". "אני מרגיש נורא, כי שוק לא היה מקום פוליטי, שוק היה מקום שבו אנשים התכנסו. להפוך למטרה ולהיות מתויג באופן שגוי כל כך זה מצער".

בפוסט פרידה שפרסמו הבעלים, הם ציינו כי הירידה בהכנסות נבעה גם מכך ש"לקוחות ותיקים הפסיקו להגיע", ככל הנראה כדי להימנע מעסקים המקושרים לישראל.

קבוצת הפעילים DC for Palestine חגגה את סגירת הרשת בפוסט ברשתות החברתיות, שבו כתבו שה-"BDS מנצחים בוושינגטון". הם כינו את המהלך "ניצחון קטן", שכן "שוק" הייתה "אחת המטרות העיקריות" של יוזמת החרם הצרכנית שלהם "Apartheid? I don’t buy it", שכללה גם עסקים ומסעדות נוספים בבעלות יהודים, ישראלים או בהשראת ישראל.

זו לא זירת החרמות היחידה. ישראל ואירוויזיון 2026, צילום: אילוסטרציית AI

סגירת הסניפים האחרונים אילצה את הבעלים לפטר את 30 העובדים שנותרו ברשת, ימים ספורים בלבד לפני שהושגה הפסקת אש בין ישראל לחמאס בעזה במסגרת העסקה להשבת החטופים.

"שוק" היא רק דוגמה למגמה רחבה של חרמות צרכניים נגד עסקים הקשורים לישראל. קבוצות אנטי-ישראליות הביעו תמיכה בחרמות על אירועים בינלאומיים, כולל איום על אירוויזיון 2026 אם ישראל לא תוסר מהתחרות, לצד תמיכה בחרמות על תעשיית הקולנוע הממומנת על ידי גורמים ישראלים.

בעמוד Washington Socialist טענו כי עסקים רבים בעיר "קשורים ישירות או בעקיפין לאפרטהייד הישראלי בהיסטוריית פלשתין", וקראו לצרכנים להימנע מתמיכה בעסקים המציעים מוצרים ישראליים או כאלה "הקשורים להתנחלויות".

"העסק הזה נהרס - לא על ידי מלחמה, אלא על ידי שנאה", כתבה אחת הגולשות ברשת ה-X שלה. אחר כתב: "החרם על ישראל עבר מהשוליים למיינסטרים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר