טעמים מעיר הבירה: מעדניות בירושלים שאסור לפספס

הלימון הכבוש של צ'ונה, המטיאס של איבגי וגבינת הקשקבל הטורקית של ג'קו קנטי • חלק מהמקומות הללו, שאוצרים מאכלים וחומרי גלם מיוחדים, התחילו בשוק מחנה יהודה ומשם התרחבו, חלקם דואגים להביא טעמים וניחוחות מהארץ ומהעולם לקהל בישראל כבר כמה עשורים • ריכזנו את אלה ששווה להכיר

דלי גארדן. צילום: דוד מויאל

ג׳קו קנטי

לפני 85 שנה הבין ג'קו, שהפעיל מרכול בשוק מחנה יהודה, את הביקוש שיש בקרב תושבי ירושלים ומבקרים מחוצה לה לדליקטסים מיוחדים. לאט לאט הוא התחיל לייבא מאכלים שלא היו אז בעיר. למשל, גבינת הקשקבל מטורקיה שמזוהה עד היום עם המקום. המרכול, שהפך למעדנייה, התרחב מאז לשלושה סניפים אותם מנהלים היום בניו ונכדיו.

הרצוג 61, ירושלים
דרך בית לחם 51, ירושלים

ג'קו קנטי, צילום: גיא צמח

מעדניית איבגי

400 סוגי גבינות מרחבי תבל ומחלבות בוטיק ישראליות, חמוצים ביתיים, קוויאר של בורי, פסטות מיוחדות מאיטליה, דגים מעושנים, אפילו פרלינים לאפייה ולבישול - הם רק חלק מהמוצרים שאפשר למצוא במעדניית 'איבגי'. נתנאל איבגי, בעל המקום, גדל ברחוב אגריפס בשוק מחנה יהודה, כך שהוא חי ונשם את הצבעוניות והניחוחות שעולים ממנו כל חייו. "סבא שלי היה נוהג להכין דגים מעושנים, גבינות וחמוצים ואני המשכתי את דרכו בתוספת שדרוג שמתאים לתקופה", הוא אומר. ואם יוצא לכם להגיע - אל תפספסו את המטיאס. 

עץ חיים 41, שוק מחנה יהודה

נתי איבגי, צילום: פרטי

באשר פרומז'רי

אי אפשר להזכיר מעדניות בירושלים בלי לציין את המקום הראשון של רשת באשר פרומז'רי. לסבו ולאביו של אלי באשר הייתה במשך 55 שנים מסעדת פועלים קטנה עם אוכל ירושלמי מסורתי בשוק מחנה יהודה שהוא עבד בה כטבח. גם הוא כנראה היה ממשיך את העסק המשפחתי אילולא התאהב בתרבות הגבינות האירופית אחרי טיול שעשה בצרפת. מתוך תשוקה גדולה להדביק גם את הקהל הישראלי באהבה שלו, הוא הקים בלב השוק הפועם של ירושלים חנות בסגנון פרומז'רי צרפתית אמיתית. תוך זמן קצר הפך המקום לשם דבר בעולם האוכל המקומי ולימים לרשת שמונה 21 סניפים בכל רחבי הארץ.

עץ חיים 53, ירושלים

החנות הראשונה של באשר, צילום: אסף קרלה

מעדני צדקיהו

עגלת החמוצים הצנועה של ציון צדקיהו ז"ל בשוק מחנה יהודה, אותה הוא פתח בשנת 1967, הפכה במרוצת השנים לעסק משפחתי שמונה שישה סניפים. היום אפשר ללקט בהם מבחר דליקטסים, אוכל מבושל, גבינות, סלטים טריים, יינות, ממרחים, דגים מעושנים ועוד, ועוד. במקום ימליצו לכם במיוחד על הדליקטסים המטוגנים, על החומוס עם הגרגירים או הצנוברים, וכמובן - על פלטת גבינות קשות ורכות מהארץ ומהעולם.

סניף הדגל ממוקם בעץ חיים 70, ירושלים

מעדני צדקיהו, צילום: דוד מויאל

דלי גארדן

מעדניית בוטיק חדשה-ישנה בלב ירושלים, שעברה לא מכבר חידוש. במקום, ששוכן לצד משתלת הגן הבוטני, אפשר למצוא היום גם מוצרים מהעולם האסייתי, מאפים מיוחדים, מוצרי מעדנייה איכותיים מתוצרת ישראלית ומוצרים מהעולם. בהם, למשל, חמאת צנובר ופרמזן של "זוטא", בלסמי פטל של Vom Fass או טבלת שוקולד חלב עם שקדים מקורמלים של Leonidas.

מנדל ישראל קפלן 3, חניון הגן הבוטני, ירושלים

דלי גארדן, צילום: דוד מויאל

אורי ובניו

חנות המעדנייה המשפחתית, שהוקמה בשנת 1975 על ידי אורי שמנהל אותה עד היום יחד עם בניו, שוכנת בלב שוק מחנה יהודה. סלטים ביתיים, גבינות משובחות, נקניקים משלל סוגים, ממולאים, מטוגנים ואוכל מוכן הם רק חלק מהמעדנים שתמצאו במקום.

מחנה יהודה 18, פינת האשכול 2, ירושלים

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎שמואל‎‏ (@‏‎clifshitz9090‎‏)‎‏

צ'ונה

בכל יום שישי משתרך תור ארוך מחוץ למעדני צ׳ונה בשוק מחנה יהודה. לא בכדי אנשים מחכים לסלטים המיוחדים של המקום כדי למלא בהם את שולחן השישי - מהחריף, דרך הדגים המעושנים ועד ללימון הכבוש. המקום נפתח על ידי שמשון צ׳ונה בשנות ה-60 ועד היום מגיעים לפקוד אותו לקוחות קבועים מכל הארץ. במקום תמצאו גם אוכל מבושל כמו ממולאים, גבינות, חמוצים, חלות ועוד. 

התנופה 11, תלפיות
הדקלה 5, מישור אדומים
מחנה יהודה 19, התפוח 17

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎מעדני צ׳ונה קייטרינג‎‏ (@‏‎maadaneichoona_catering‎‏)‎‏

אסתי ובן

באטליז-מעדנייה של אסתי ובן, שנפתחה לפני יותר מ-16 שנים, שמים השנה דגש על תוצרת מקומית של משקים ישראלים, ויצרנים קטנים ואיכותיים מרחבי הארץ.

במקום מתמחים ביישון ופירוק של בשר טרי. תוכלו למצוא כאן גם המון מוצרים איכותים מקומיים, בהם בשר מיובש, פסטות, ניוקי, רביולי, פשטידות, קרקרים, רטבים, עוגיות ועוד, ועוד. בהגיעכם לשם "אל תפספסו את כדורי הפלאפל ובטח לא את הנקניקיות של גדי", ממליצים במקום.

אורוגואי 1, ירושלים

איוו

המקום, ששוכן במרכז ירושלים, הוא מעדנייה מפורסמת ואטליז שמתמחה במכירת בשרי גורמה ומוצרי מזון איכותיים. אבי בן דוד שהקים את איוו לפני 36 שנים, למד את רזי המקצוע בגרמניה. בחנות תמצאו בין השאר נקניקים, גבינות מהעולם ותבלינים איכותיים, רטבים ומעדנים מיוחדים.

שמאי 7, ירושלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר