המאכל העתיק מסין: כדאי שתתחילו לאכול יותר טופו

המאכל הפופולרי ידוע גם ככזה שיש בו לא מעט יתרונות בריאותיים • אם אתם צמחונים, טבעונים או אוכלי בשר - אין ספק שכדאי לאכול אותו על בסיס יומיומי

קערת טופו. צילום: Getty Images

טופו הוא מאכל פופולרי מאוד בקרב צמחונים וטבעונים, ורבים מהם הפכו אותו למאכל שמשתלב באופן קבוע בתפריט היומי. בסין, שם הוא נוצר, נעשה בו שימוש כבר יותר מ-2,000 שנה.

מעבר לכך שמדובר במאכל עשיר בחלבון, יש לו יתרונות בריאותיים נוספים רבים. 

חיתוך טופו, צילום: Getty Images

משפר את בריאות הלב

לפי מחקר שעבר ביקורת עמיתים ושפורסם בכתב העת "Nutrients" בשנת 2017, פולי הסויה שמהם מייצרים את הטופו עוזרים להוריד את הסיכון לחלות במחלות לב, בכך שהם משפרים את בריאות הלב וכלי הדם. מעבר לכך, מוצרים מבוססי סויה ידועים ככאלה שמורידים כולסטרול ולחץ דם גבוה.

עוזר לבריאות העצמות

הטופו עשיר במגנזיום ובסידן, שהם הכרחיים לשמירה על הבריאות ועל הכוח של העצמות שלנו. לפי מחקר שפורסם ב-2019, מזונות עשירים בסויה, כמו טופו, גם מונעים דילול של העצם בשל בריחת סידן, מה שעוזר לחיזוק העצמות.

הטופו מצוין גם כשהוא מתובל ומגיע בצורת שיפודים, צילום: Getty Images

מסייע בשמירה על המשקל

החלבונים ידועים ככאלו הגורמים לתחושת השובע בגוף האדם. מכיוון שהטופו עשיר בהם (בכל מנת סויה יש כ-17 גרם חלבון בממוצע) - הוא עוזר בכך מאוד, מה שיכול לעזור לאנשים לא להרגיש את הצורך לנשנש או לאכול יתר על המידה.

מפחית את תסמיני גיל המעבר

ממחקר שפורסם ב-2016 עולה כי פולי סויה עשירים בפיטואסטרוגן - קבוצת מולקולות הנמצאות בצמחים מסוימים שמייצרים אפקט דמוי אסטרוגן. האסטרוגן מפחית את עוצמת התסמינים של גיל המעבר. אצל נשים שסובלות בתקופת זו משינויי מצב רוח תכופים או מהתקפי חום, אכילת טופו עשויה לסייע בהקלה של התסמינים.

טופו מוקפץ, צילום: Getty Images

מחזק את הבריאות המנטלית

המאכל יכול לסייע במידה מסוימת גם לאנשים הסובלים מבעיות כמו דיכאון או חרדות, לפי מחקר שפורסם ב-2022. מהמחקר עולה שצריכת מאכלים מבוססי סויה מאפשרת לשלוט, גם אם במידה מסוימת, בתסמיני הדיכאון. 

מפחית את הסיכון לחלות בסרטן

מאכלי סויה עשירים באיזופלבונים, נוגד חמצון רב-עוצמה שמפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. מחקר שפורסם ב-2019 העלה כי לנשים שצרכו מאכלים מבוססי סויה יש סיכוי נמוך יותר להיות מאובחנות כחולות סרטן, לעומת אלו שאכלו מעט מאכלים כאלו או שנמנעו מהם לגמרי. יש אפילו ממצאים שלפיהם הסויה מסייעת בהורדת הסיכון לחלות בסוגים שונים נוספים של סרטן, כמו סרטן רירית הרחם, סרטן הערמונית, סרטן המעי הגס וסרטן הרחם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר