"אמא שלי רצתה יין ולא מצאה - אז אבא שלי פשוט למד להכין בשבילה"

המבשלה שהתחילה במטבח חדר האוכל, המאפייה שנעזרת רק בחומרי גלם מהסביבה והבייקרי האהוב שנותר בלי בית • לכבוד ט"ו בשבט, עיריית תל אביב יפו והתנועה הקיבוצית החליטו לעטוף בחיבוק חם את הקיבוצים בארץ באירוע מיוחד • במסגרתו יגיעו יצרנים מקומיים להתארח ב"שוקיבוץ" בשרונה מרקט - וזאת הזדמנות מעולה להכיר אותם יותר לעומק

ענבים בכרם. צילום: אורן בן חקון

יש האומרים שתל אביב היא כמו קיבוץ, והנה הוא בא העירה - לכבוד ט"ו בשבט, עיריית תל אביב יפו והתנועה הקיבוצית החליטו לעטוף בחיבוק חם את הקיבוצים בארץ באירוע מחווה בשם "הקיבוץ בעיר הגדולה".

במשך שלושה ימים, בין התאריכים 24-26 בינואר, יערכו במסגרתו אירועים שונים ובהם סדרת הרצאות אודות הקיבוץ ומורשתו בברים תל-אביביים; במסעדת "האחים" שברחוב אבן גבירול יוקם "חדרוכל" - הומאז' נוסטלגי לחדר האוכל הקיבוצי; הפנינג נטיעות בשם "בערוגות הגינה" יחדש את אדמת העיר באלפי צמחים. האירוע הגדול ביותר שיתקיים במסגרת הפסטיבל הזה הוא "שוקיבוץ". יהיה זה שוק ססגוני עם מלא דוכנים מסקרנים שמאגד תוצרת מעמל כפיהם של יצרנים בקיבוצים - וזוהי גם הזדמנות מעולה להכיר כמה מהם קצת יותר לעומק.

תושה בייקרי, צילום: סופגי שניר גואטה

"התחלנו במטבח של הקיבוץ" - מבשלת בירצינות מקיבוץ קטורה

בשנות הארבעים לחייהם ניל חורגין ויוני תורן מקיבוץ קטורה בערבה רצו בסך הכל לשבת מול הנוף המדברי עם הבריזה שמלטפת את פניהם ולשתות בירה טובה, אבל בירה כזאת בערבה קשה היה למצוא לפני 16 שנה. כך יצא שהם החליטו לבשל אותה בעצמם. "כל הזמן דיברנו על זה עד שאשתי פשוט קנתה לי ערכת בישול בירה ומאז הכל היסטוריה", נזכר חורגין. "למדנו מיוטיוב ופודקאסטים, התחלנו במטבח של הקיבוץ. אחר עברנו למרפסת שלי ומשנת 2016 ועד היום יש לנו מבשלה. אני חושב שזאת המבשלה הכי קטנה בארץ".

השניים מייצרים סוגים שונים של בירה, שבכל אחת מהן אפשר למצוא חיבור למשהו מקומי. למשל "בירה קול מג'הול" משלבת לתת מעושן ותמרים - ענף חקלאות בו עוסק הקיבוץ. בבירת החיטה של המבשלה תוכלו לחוש נינוחות של פומלה מקיבוץ אליפז השכן.

מהבירות של בירצינות אפשר יהיה ליהנות בשרונה מרקט.

בירצינות, צילום: יובל רמוס

שמן הזית ועלי התבלין מהקיבוץ - מאפיית M&J מקיבוץ גזר

בשביעי באוקטובר עזבו השפיות ובנות הזוג, מזי חלבי וג'נה ריץ, את הבר הקולינרי "דפי" בתל אביב שאותו הובילו. מזי נכנסה להריון ויחד הן החליטו להשכיר את המטבח בקיבוץ גזר, בו הן חיות, ולפתוח בו קייטרינג ביתי ומאפייה. המאפים שהן יוצרות מאז מחוברים ומביאים לידי ביטוי את טעמי האדמה והתוצרת המקומית.

"אנחנו מייצרות פוקצ'ות מיוחדות כמו למשל עם קולורבי טאבון, תרד שחור (פקיילה), גבינת שברה עיזים ודואה (תערובת תבלינים) מצרית או פוקצ'ה טבעונית עם ירקות שרופים, בלסמי מצומצם, ארטישוק וסלסה ורדה", מספרת חלבי. "יש לנו גם כמה סוגי בריוש, למשל, עם מיקס זיתים וגם כמה מתוקים עם שוקולד פקאן או קרם פטיסייר וקינמון". שמן הזית שמשמש אותן למאפים המיוחדים מיוצר בקיבוץ וגם את כל עלי התבלין - הזעתר, הכוסברה והבזיליקום, הן מגדלות בעצמן.

בקרוב הן יפתחו בשיתוף פעולה עם יקב בראון בכפר שמואל מעדניית בוטיק ובה יגישו גם את המאפים. עד אז אפשר להנות מהם גם ב"שוקיבוץ".

אחת הפוקצ'ות,

התחיל לפני 25 שנה לייצר יין בתוך גראז' - יקב רמות מנשה

מוריס מלינוף ז"ל התחיל לפני 25 שנה לייצר יין בתוך גראז' בקיבוץ רמות מנשה הצפוני. "אמא שלי איטלקייה. היא רצתה לשתות יין ולא מצאה בארץ יין שמתאים לחך שלה", מספר בנו, עמי מלינוף. מתוך מחשבה על אשתו הוא יצר יין אורגני שנעשה ללא חומרים משמרים ועבר תסיסה ארוכה במשך חודש וחצי. עם הזמן הוא הפך יקב בוטיק שלא רבים מכירים ומכר בין 1500 ל- 3000 בקבוקים בשנה.

לאחרונה החליט בנו עמי עם עוד שלושה שותפים לקחת את היקב כמה צעדים קדימה. יחד הם עברו לייצר את היין בקיבוץ היוגב ובמקביל הם בונים יקב ברמות מנשה.

אחד היינות של היקב, צילום: מדיה רמות מנשה

"יצרנו השנה לראשונה 3000 בקבוקים של קריניאן ושנין בלאן, בהמשך נייצר גם קברנה ומרלו, ובכל שנה אנחנו רוצים לגדול", אומר עמי. רוב הכרמים המשמשים לייצור היין ממוקמים באזור - בזיכרון יעקב, בעמיקם ובגבעת נילי. אפשר למצוא את היין של יקב רמות מנשה בעיקר בירידים, ועכשיו בשרונה מרקט במסגרת הפסטיבל. תוויות היין צוירו על ידי הצייר המקומי, לאו פלטאו ז"ל.

אחד המקומות האהובים בגליל המערבי - תושה בייקרי מאכזיב

תושה היא בית קפה, קונדיטוריה ומעדנייה שהפכה לאחד המקומות האהובים בגליל המערבי, אך בעליה, שחף אברהם, נאלץ לסגור את שעריה מאז פרוץ המלחמה לאחר שרוב היישובים בסביבה פונו. מאז נדד המקום והתארח בין השאר בבלוברי בנהריה, שם הוקמה עמדה של מאפים מתוקים ומלוחים, עוגות שמרים, עוגות בחושות ועוגיות של הבייקרי המוכר. במסגרת הפסטיבל יפתח דוכן של המקום במסגרת "שוקיבוץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר