למען המפונים: הפאב מהעוטף שהפך למוסד - הועתק לתל אביב

ב-21 השנים שבהן פעל, הפך הגרין פאב בקיבוץ ניר עם למקום מפגש מוכר ואהוב ביותר על תושבי הדרום • אך מאז אותה שבת ארורה הוא עומד סגור ומיותם • כעת מועתק הבר למלון הרודס תל אביב • "במקום החדש נוכל שוב להיפגש, לשתות את הבירה שלנו ולהתקשקש", אומר הבעלים, איתי מבורך, בראיון שקיימנו איתו

הגרין פאב לפני ה-7 באוקטובר. צילום: ניר גלנטי

ה"גרין פאב" בקיבוץ ניר עם שבעוטף עזה הפך ב-21 השנים בהם הוא פועל למוסד. מקום מפגש קבוע ואהוב מאוד על תושבי הדרום. אלא שבשבת הארורה בתאריך 7 באוקטובר, מצאו את עצמם בעליו, איתי מבורך (36) ושחר שוורץ (37) שגרים בניר עם, בסכנת חיים ממשית. המקום נפגע, הקיבוץ ננטש ותושביו פונו לשני מלונות בתל אביב. היום (שלישי) הם ישחזרו באופן חלקי את הפאב הסגור, שעבורם ועבור רבים אחרים הוא בית, במלון הרודס תל אביב מרשת פתאל שבו הם מתגוררים כעת.

המקום החדש יפתח באופן קבוע ללא מטרות רווח בסיוע של קבוצת CBC ישראל (החברה המרכזית לייצור משקאות קלים) וביוזמה מפתיעה של מנכ"לית מלון הרודס תל אביב, רחלי אמסלם. הוא יציע בירות טובות, נשנושים קלים לצידן דוגמת פיצוחים והופעות חיות. "הקהילה שלנו עברה טראומה. הגרין פאב היה בשבילנו בית, קיבוץ בתוך קיבוץ. במקום החדש החברים מניר עם יוכלו שוב להיפגש, לשתות את הבירה שלהם ולהתקשקש", אומר הבעלים, איתי מבורך.

ההכנות לפתיחת המקום החדש, צילום: יח"צ

"בשביעי באוקטובר התעוררנו לבוקר של ירי טילים ובדרך כלל במצב כזה אשתי ואני לוקחים את הילד שלנו, בן השלוש, ובורחים לכיוון המרכז. גם הפעם ניסינו לעשות את אותו הדבר. אבל כשהגענו לשער הקיבוץ, הוא לא נפתח", נזכר מבורך בשבת השחורה ההיא. למזלם של השלושה החשמל בקיבוץ קרס, מה שהציל את חייהם וגרם להם לחזור לביתם, שם הם שהו בממ"ד במשך 11 שעות כשמסביב מתנהלים קרבות עזים. "אחרי כמה ימים גילינו שהמחבלים היו מהצד השני של השער", הוא אומר.

אל קיבוץ ניר עם הגיעו כוחות צה"ל מהר יותר מאשר לישובים אחרים וכיתת הכוננות פעלה היטב. "שמענו יריות ליד הבית, קיבלנו הודעות מחברים מכפר עזה או מבארי והבנו שתורנו קרב. בשעה שמונה בערב אני אומר לאשתי שזה הזמן לצאת ולא להסתכל אחורה - לקחנו את הרכב ויצאנו. לצערי, ראיתי תמונות קשות, חלקי גופות. אמרתי לאשתי ולילד שיורידו את הראש", מפרט מבורך על הזוועות. 

חלק מהלקוחות אינם או חטופים, צילום: ניר גלנטי

ומאז מקום הבילוי השוקק שהובילו הוא ושוורץ, עומד סגור ומיותם. הפסקת החשמל שהייתה בקיבוץ פגעה בסחורה, הציוד במקום - רמקולים ששימשו להופעות חיות, תאורה ואפילו דלפקי הבר החדשים - התבלו או נהרסו כליל. "זה הבית שלנו ולראות אותו ככה, זה לא נעים", הוא אומר בכאב ומוסיף: "אבל כל זה חומר, ומדהים כמה שבתקופה הזאת - זה פשוט לא מעניין אותנו".

הלקוחות, שהם חברים, אינם או חטופים בעזה

את גרין פאב הקים שחר שוורץ יחד עם שותף לשעבר, עידו גלעד (45), בשנת 2002 לאחר שהשניים חיפשו מקום לשבת בו ולארח כמות אנשים גדולה יותר מזו שיכל להכיל הסלון שלהם בדירה הקטנה בקיבוץ. הבר, שנבנה אז על פני 60 מ"ר, התרחב עם השנים טלאי על טלאי, כך שכל חלק בו נראה שונה בהתאם לתקופה בו נפתח. היום הוא חולש על 300 מ"ר ונוהג לארח בימים כתיקונם כ-200 איש בכל ערב. "אנשים מכל האזור מתכנסים בו", מספר מבורך. "פעם, לפני 15 שנה, זה היה פאב של הקיבוץ, אבל הוא נהיה הפאב של נתיבות, אשקלון, שדרות, בארי… הלקוחות הם המקום, העובדים הם המקום. הם הפכו אותו למה שהוא. על הקירות בו שמנו מתנות ויצירות של הלקוחות, שהם בעצם חברים, שהם כמו משפחה. היום חלק מהם אינם או חטופים בעזה, תביני כמה כיסאות ריקים יש לנו".

איתי מבורך ובנו, צילום: מתוך פייסבוק

את הרעיון להעתיק את הגרין פאב למלון הרודס תל אביב יזמה, כאמור, רחלי אמסלם מנכ"לית המלון, שאליו פונו רוב תושבי ניר עם. כאשר היא קיבלה את חברי הקיבוץ, היא שוחחה עם כל אחד ואחד מהם. "אורנה שוורץ (אימו של שחר שוורץ הבעלים) סיפרה לי בכאב על שחר ושותפו איתי, ששרויים בעצב, לא רק בשל המצב הכללי, אלא גם בגלל הבייבי שלהם, הגרין פאב, שהשאירו מאחור בקיבוץ", נזכרת אמסלם. "הקשבתי לה ומעבר לעובדה שהיא נכנסה לי ללב, משהו בכנות שלה גרם לי לפעול". לדבריה הצעד הראשון היה לפנות לדוד פתאל ולבקש ממנו לתרום לטובת העניין את אחד משטחי המסחר של המלון. "דוד הבין מיד את החשיבות האנושית, נרתם לעניין ונתן לי אור ירוק. באותו רגע כבר ראיתי בעיני רוחי את הפאב".

מבורך מספר: "רחלי עברה מאדם לאדם וניסתה להבין איפה היא יכולה לגעת. עבר הזמן ופתאום היא זורקת משום מקום לאמא של שחר: "אולי נעשה משהו נחמד לחברה של הקיבוץ, שירים פה את המורל. לא משהו גדול, אבל כזה שיעלה חיוך".

שחר שוורץ, צילום: מתוך פייסבוק

בעזרתם של אנשים טובים

החל מהצעד הראשון אמסלם דאגה לכל העניינים הבירוקרטים. גם קבוצת CBC נתנה יד וגרמה לדברים לקרות. נציגי החברה נסעו בימים האחרונים יחד עם היזמים בחזרה לקיבוץ ניר עם, שם ליקטו עבור הפאב אלמנטים ומזכרות שיעניקו למקום את האווירה מהמקום המקורי. "החברה המרכזית נכנסה לתמונה בכל הכח", מספר מבורך. "הם לקחו את הסחורה של הבר המקורי וזיכו אותנו עליו. אחר כך הם אמרו לנו: 'שמענו שאתם מתקשקשים עם הרעיון של העתקת המקום - כל מה שאתם צריכים עלינו: שילוט, ציוד, סחורה, בירות, רק תגידו ונדאג'. הם התחילו לצבוע, לשים דברים מהפאב בניר עם במקום החדש והוציאו את זה לפועל בצורה מדהימה".

מה אתם מרגישים לגבי הפתיחה בתל אביב היום?

"אני מתרגש. זה לא מובן מאליו. גם אם נורא רציתי לעשות את זה, לא חשבתי שזה יכול לקרות - גם מבחינה נפשית וגם כי זה מצריך השקעה גדולה של כסף וזמן, שלא היו לנו. פה נכנסו לתמונה אנשים טובים שהרימו את הכפפה".

רחלי אמסלם, צילום: באדיבות רשת פתאל

איזה גרין פאב יפתח היום?

"גרין פאב הוא גרין פאב. זה לא יהיה אותו הדבר. המקום קטן יותר, אבל אנחנו זוכרים גם איך התחלנו. יהיו פיצוחים ומגוון מטורף של בירות שתרמה החברה המרכזית, יהיו פריטים מהפאב בני 20 שנה, שיש להם משמעות, מגיעים אלינו לערב הפתיחה ברי סחרוף והתקווה 6".

למי זה מיועד?

"לאנשים שמרגישים שהם מחוברים לגרין פאב. בעיקר כדי שהקהילה שלנו, של ניר עם, תוכל ליצור שוב את האווירה הזאת ולהיפגש".

אתם מתכוונים לחזור לבסוף לניר עם?

"אין לנו בית אחר - יש לנו את ניר עם ויש לנו את הגרין פאב. אני באמת לא יהיה מוכן שנעבור עוד שבת שחורה כזאת. אם ביטחונית לא יהיה שם טוב, אנחנו לא נהיה שם. אבל אני מניח שבסוף לא ניתן שוב לסיטואציה כזאת לקרות שוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר