אחת ולתמיד: ככה בוחרים אבטיח

לכבוד יום האבטיח – משרד החקלאות מסביר איך לבחור את האבטיח והמלון המושלמים! אז איזה צבע צריך להיות למלון? האם יש משמעות לגודל האבטיח ואיך תוכלו לשמור עליהם טריים בבית?

איך בוחרים אבטיח?. צילום: משרד החקלאות

אין ספק שאבטיח ומלון הם סמלי הקיץ הישראלי, במיוחד בימים החמים שמלווים אותנו לא מעט לאורך העונה.

כידוע, חשוב להרבות בשתיית מים בכל עונות השנה ולא רק בקיץ, אבל לא חייבים לעשות זאת רק על ידי שתיית מים – באבטיח ובמלון תוכלו למצוא כ-90% מים מתוקים. אולי מהסיבה הזאת, לפירות הללו נשמר מקום מיוחד בקופסת הפירות שאנחנו לוקחים לים.

כל מי שאי פעם קנה אבטיח ומלון יודע שלא קל לבחור את הפירות האלה. לכל אחד יש את השיטה שלו - ולפעמים זה עובד לנו, אבל לפעמים פחות. לרגל יום האבטיח הבינלאומי שחל היום (חמישי), מומחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר הסבירו לנו איך נוכל לעשות את הבחירה הנכונה.

מלא מים מתוקים, צילום: GettyImages

איך בוחרים אבטיח או מלון?

הגוון

האבטיח צריך להיות בעל גוון מט, שכן צבע מבריק וחיוני מעיד על חוסר בשלות. מנגד, צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך, שלרוב פוגע באיכות הפרי. לגבי המלון, חשוב שהוא יהיה בעל גוון כתמתם. כדאי שצבע הקליפה שלו יהיה אטרקטיבי, רענן ואחיד. אם מדובר בזן מרושת, שימו לב שהרישות מלא לאורך כל הפרי.

הכתמים

כמה כתמים מופיעים על האבטיח? על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח עם הקרקע בה גדל. אם אתם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, דעו כי מדובר באבטיח שחווה חשיפה ממושכת מאוד לשמש. זו גורמת לירידה באיכותו.

שימו לב לכתמים, צילום: GettyImages

עוקץ

הביטו על העוקץ של הפרי - עוקץ ירוק ורענן מעיד על פרי טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר, כנראה שהפרי פחות טרי ונקטף לפני זמן רב יחסית. במלון, חשוב ביותר שיהיה עוקץ המעיד על חיי מדף ארוכים - כפי שתואר. מלון ללא עוקץ מעיד על בשלות יתר ותסיסה.

מישוש

געו בפרי. נסו להרגיש עד כמה הוא גמיש. בחרו אבטיח או מלון מוצקים ככל הניתן. גמישותם מעידה על אחסון ממושך שכאמור, פוגע באיכות הפרי.

הכי מתאים לעונה, צילום: משרד החקלאות


מראה

בחרו פרי סימטרי ככל הניתן, עגול או אובלי. מבנה זה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ומבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפת הפרי. באבטיח חללים מסוג זה אופייניים יותר לחודשים מרץ ואפריל. החודשים המשמחים האלה מהווים את פתיחת עונת האבטיח. במלונים בעלי רשת, הרשת צריכה להיות מלאה וצפופה.

סאונד

מיתוס הטפיחה על האבטיח הפך כה רחב עד כי רובנו טופחים עליו אפילו בלי לדעת מה עלינו לשמוע. שמשון עומר, מנהל אגף ירקות וגידולי שדה בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסביר: "כשאנו טופחים על אבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך "להשיב" לנו במעין צליל נקי. מומלץ לטפוח על מספר אבטיחים, אם מרגישים כי אין הד לטפיחה, האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים".

איך נשמור על הפירות שבחרנו בבית?

בתום הבדיקה הקפדנית ואחרי שסחבתם את הפרי הנבחר הביתה, ובחרתם את המלון המתאים, כיצד תטפלו בהם על מנת לשמור על טריות ואיכות גבוהה עד להגשה? מסביר כי ניתן לאחסן את האבטיח במקרר עד שבוע ימים. "לפני החיתוך של האבטיח, יש לשטוף אותו היטב ולחתוך אותו באמצעות סכין גדולה, יציבה וחדה", מסביר עומר ומוסיף: "אם לא סיימתם את האבטיח כולו, מומלץ לעטוף את החלק שנותר בניילון נצמד ולהחזירו לאחסון במקרר". את האבטיח ניתן לשמור למשך שבוע ימים. עם זאת, לדבריו, חיי המדף של המלון קצרים יותר ולאחר פתיחתו, ניתן לשמור אותו למשך מספר ימים קצרים בלבד. לכן חשוב לשמור אותו בקירור. "אם קניתם חצי מלון, כדאי לעטוף אותו היטב בניילון נצמד. אם מדובר במלון שלם אפשר לשמור אותו מחוץ למקרר עד שלושה ימים".

לרוויה, צילום: GettyImages

ולגבי המחיר?


מנתונים שעולים מבדיקה של החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, נראה כי המחיר הממוצע לקילו אבטיח בחודש יוני בשוק הסיטונאי עומד על 1.73 שקלים וממוצע המחיר לצרכן הוא 2.8 שקלים לקילו.

המחיר הממוצע לקילו מלון בשוק הסיטונאי עמד בחודש יוני על 3.3 שקלים, לעומת המחיר לצרכן ברשתות השיווק השונות שעמד על 4.31 שקלים.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר