השפית הישראלית שמנסה את כוחה בסטנד־אפ

עינת אדמוני היא שפית מעוטרת שעושה המון כבוד למטבח הישראלי בניו יורק • איכשהו, בין עבודה לעבודה, היא מצאה את עצמה גם מנסה להצחיק: "אני רואה קשר בין קומדיה לבישול"

השפית עינת אדמוני בחזית המסעדה שלה בניו יורק, "בלבוסטה" , צילום: באדיבות המצולמת

(New York Jewish Week) – במהלך השנים הופיעו לא מעט יהודים מצחיקים ב־Comedy Cellar, מועדון הסטנד־אפ קומדי היוקרתי בניו יורק. מי לא היה שם - מג'ון סטיוארט ושרה סילברמן ועד מארק מרון וג'רי סיינפלד.

לאחרונה הצטרפה לרשימה קומיקאית יהודייה חדשה, שכלל לא מגיעה מעולם הקומדיה: שפית הצמרת הישראלית עינת אדמוני. מדובר בשילוב של שני הכישרונות של אדמוני.

בלוג המזון והמסעדות הניו־יורקי Grub Street דיווח בשבוע שעבר שאדמוני, הבעלים המייסדת של מסעדת "בלבוסטה" ורשת הפלאפל "טעים", נשכרה לרענן את התפריט של בית הקפה "אוליב טרי", הצמוד למועדון הסטנד־אפ והמשמש מקום התכנסות לקומיקאים שמופיעים בו.

אדמוני אכן עדכנה את התפריט והוסיפה לו את מנת הכרובית הפריכה הידועה שלה, וגם את הפלאפל שלה שהפך את "טעים" לרשת משגשגת, וגם הלכה צעד נוסף קדימה: אחת לכמה זמן היא עוברת מהמסעדה אל הבמה האגדית של ה־Comedy Cellar ונותנת מופע סטנד־אפ משל עצמה. ממש בשבוע שעבר היא עלתה ברגע האחרון לבמה כחימום לאיימי שומר.

אדמוני, בת 50, הפכה במידה רבה את המטבח הישראלי לפופולרי בארה"ב והייתה לאחת המסעדניות הישראליות המצליחות במדינה. כל מי שעוקב אחרי הקריירה שלה, מכיר גם את חוש ההומור המיוחד שלה. כשהתארחה, למשל, בהסכת Call your mother (צלצלו לאמא) באתר Kveller, התבדחה אדמוני שהיא החתימה את בתה, אז בת 9, על חוזה שבו התחייבה הילדה שלא תהפוך למפלצת בגיל ההתבגרות. "יצרתי שותפויות עסקיות רבות בחיי ואני יודעת מהי הפרת חוזה", היא אמרה.

חוש הומור טוב הוא מצרך חיוני, אך לא מספיק, כדי להעלות מופע סטנד־אפ, בעיקר בעיר כמו ניו יורק המשופעת בקומיקאים מהשורה הראשונה. אבל אדמוני רצינית בעניין. לפני כמה שנים השתתפה בקורס קומדיה ב־Comedy Cellar כדי להפוך את התחביב למשהו קצת יותר רציני. "רציתי ללמוד משהו שאין לו קשר לבישול, למסעדות, לילדים ולבעל שלי, או כל דבר מוכר אחר", סיפרה אדמוני. היא התלבטה בין קורס קדרות לקומדיה - והחליטה על קומדיה. "הבנתי שאני רוצה להתנסות בזה".

על הבמה, היא גילתה תחושה מפתיעה של שחרור. "מכיוון שאני ישראלית, אני מטרה להרבה תגוביות ארסיות ברשתות החברתיות", סיפרה אדמוני. "על הבמה יש לי הזדמנות להביע את דעותיי".

נועם דוורמן, הבעלים של מועדון הסטנד־אפ ושל בית הקפה, אף הוא ישראלי. הוא ירש אותם מאביו המנוח מנחם (מני), בראשית שנות האלפיים. כששמע דוורמן שאדמוני מעוניינת להופיע, הוא חשב שהיא תהיה גם האדם המתאים ביותר לעדכון התפריט, שהפך עם הזמן למקור לבדיחות לא מעטות.
"המועדון אולי מפורסם, אבל האוכל בקפה 'אוליב טרי' קצת פחות", נכתב בבלוג Grub Street. "ג'רי סיינפלד התבדח פעם שכשראה חבר גוסס מקיא 'משהו מבחיל', זה הכניס אותו למצב רוח לאכול את החומוס של בית הקפה".

אדמוני סיפרה לבלוג שהיא מתכוונת לכבד את ההיסטוריה של בית הקפה, הן את שורשיו המזרח־ תיכוניים והן את היותו אכסניה לקומיקאים. "ניסיתי לבטל חלק מהפריטים בתפריט, אבל אז אמרו לי 'לא, זה בתפריט כבר שנים'. או שאמרו 'לא, הקומיקאים אוהבים את המנה הזאת', ואני עניתי 'מה אכפת לי'", היא סיפרה. "אנחנו צוחקים אמנם, אבל נראה לי שחשוב שיעמידו את הקומיקאים בראש סדר העדיפויות שלהם. אני מבינה את זה".

אף שאדמוני תמיד תהיה "קודם כל שפית", כפי שסיפרה ל־Time Out New York, היא רואה בשני הייעודים שלה שני צדדים של אותו מטבע. "אני בהחלט רואה קשר בין קומדיה לבישול", היא אמרה. "אנחנו שונים וצוחקים על דברים שונים ונהנים ממאכלים שונים, ולכן בשני התחומים צריך לדעת למצוא איך להשביע את רצונם של אנשים רבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר