בתקופה שבה יוקר המחייה מתבטא בעליות מחירים בכל תחומי הצריכה, תפסה לאחרונה את הכותרות מסעדה חדשה בשם גוגיס גריל בר, המציעה שיפוד ב-19 שקל בלבד ופיתה עם שיפוד ב-27 שקל. המסעדה, הממוקמת ברחוב אלנבי 47 בתל אביב, מהווה הזדמנות להכיר יוזמות נוספות, שמציעות מאכלים פופולריים במחירים שוברי שוק.
בניגוד ליוזמות שכשלו במהלך השנים, ישנם עסקים שבמשך שנים רבות שומרים על מחירים נמוכים מאוד, חרף יוקר המחייה. כמה מהם סיפרו ל"ישראל היום" על האג'נדה לאפשר לכל גווני האוכלוסייה לאכול בחוץ ועל המאבק להשאיר את המחיר בעינו, למרות עליות המחירים הרבות במשק.
כך למשל, בפלאפל צ'נטרו ברחוב דב הוז בחולון אפשר להשיג מנת פלאפל בעשרה שקלים, כאשר במקומות רבים ניתן כבר למצוא מנה ב-20 שקל ומעלה.
"מעלים רק במקרים חריגים"
אבי לוי, הבעלים של פלאפל צ'נטרו, סיפר כי "סבא שלי ישראלי לוי נכנס לעסקי המזון ב-1969. יש לנו את פלאפל צ'נטרו וגם עסק נוסף המציע חומוס ופול. היה לנו בעבר את צ'נטרו בשר, שהציע מעורב ירושלמי ובשר על הפלאנצ'ה. היות והבשר מאוד התייקר, מסרנו את העסק.
"ב-2010 הקמנו את פלאפל צ'נטרו, כאשר בזמנו מנת פלאפל עלתה חמישה שקלים. אנחנו היינו הראשונים למכור בחמישה שקלים, לפני קופיקס וכל הרשתות המוזלות. האג'נדה שלנו הייתה להחזיר את המשפחות לאכול בחוץ, היות ולאנשים היה קשה מבחינה כלכלית. באופן טבעי נוצר ביקוש גדול.
"מאז עברו 15 שנה והמחיר עולה עשרה שקלים למנה. אנחנו מעלים את המחיר רק במקרים חריגים. מחמישה שקלים העלינו לשישה, שבעה, שמונה וכיום כאמור מנה עולה עשרה שקלים. פיתה עם שניצל עולה 27 שקל, פיתה עם סביח 15 שקל וצ'יפס עגול מתנפח עולה שני שקלים. כל סוגי השתייה אצלנו כולל קולה עולים שבעה שקלים".
לשאלה האם המחיר צפוי להתייקר ענה לוי, "רצינו להעלות את המחיר כבר כמה פעמים ולא רצינו לבאס את הלקוחות. יש לנו שלטים מוכנים של מנה פלאפל ב-12 שקל וכבר כמה חודשים אנחנו לא מציבים אותו בעסק כדי לא לפגוע באנשים... אני עדיין לא יודע מה יהיה בהמשך. בינתיים הכל התייקר וגם המע"מ עלה ואנחנו סופגים את זה ביום יום".
לדעתך המקומות האחרים גובים יותר מדי? אפשר להרוויח מהסכום שאתם גובים?
"אפשר להרוויח ברוך השם, אבל אני לא חושב שהם גובים יותר מדי. לכל מקום יש את מבנה העלויות שלו. אני נותן מנה סטנדרט של מנת פלאפל. זה כולל פיתה טרייה, פלאפל טרי, סלטים וחומוס וטחינה. יש כאלה שמציעים יותר כמו סלטיה בחוץ שזה עולה יותר.
"אנחנו גובים את התשלום במזומן. בנוסף, אנחנו לא עובדים עם וולט. פנו אלי כמה פעמים מחברות המשלוחים כמו וולט, תן ביס, סיבוס ועוד אבל זו עוד הוצאה. אם הם ימכרו את המנה שלנו ב-17-18 שקל, אז אנשים יבואו ויקנו פה את המנה בעשרה שקלים.
"מבחינת התגובות של הצרכנים, אנשים מאוד מפרגנים על המחיר. אנחנו מקבלי ביקורות מאוד טובות ברשת. יש אפילו אנשים שאומרים לנו שנעלה את המחיר בשביל שנתפרנס כי זה זול מדי. פלאפל נסגרו פה בגלל המחיר שלנו. הרבה פתחו וסגרו ואלה שנשארו העלו מחירים ל-15 ו-16 ו-18... יש כאלה שהוציאו את הפלאפל מהתפריט בגלל התחרות".
מה אתה אומר לאלה שחושבים שמה שיקר הוא יותר איכותי?
"מבחינת האיכות, הכל אצלנו טרי. אנחנו מכינים כמה פעמים ביום סלטים ופלאפל והתחלופה אצלנו גדולה. אני מכיר הרבה סופרים שמוכרים מוצרים בהרבה יותר בזול מהאחרים. אז מה זה אומר שזה לא טוב? זה מיועד לשבור את השוק, לעבוד יותר ולמכור יותר".
"נלחמים ברמה מטורפת"
אחד המוצרים הפופולריים ביותר בקרב משפחות הוא פיצה. ברשת פיצה שמש ניתן לרכוש מגשי פיצה במחיר שווה לכל נפש - 25 שקל. תוספת עולה שמונה שקלים ופיצה ספיישל עולה 40 שקל. יריב חלפון, מנכ״ל פיצה שמש, סיפר ל"ישראל היום" כי הרשת הוקמה ב-2010 ומונה קרוב ל-100 סניפים ברחבי המדינה - כשהסניף ה-100 ייפתח במצפה רמון. בנוסף, הרשת היא ספקית של פיצות לבסיסי צה"ל.
לדברי חלפון, "אנחנו מציעים מגש פיצה במחיר של 25 שקל עם גבינת 100 אחוז מוצרלה של מחלבות גד או כפר תבור, כאשר ההבדל בין שתי הגבינות הוא סוג הכשרות. כפר תבור מיועד לקהל החרדי. למרות עליית מחירי מוצרי החלב והגבינות, אנחנו לא מעלים את מחיר המגש. קיבלנו עדכון מחירים מהספקים אבל אנחנו קונים כמות מטורפת של גבינות, של 90 טון בחודש ולכן אנחנו בלמנו את העלייה הזו. זו הבשורה שאנחנו מביאים כרגע לצרכן הסופי.
"אנחנו נלחמים ברמה מטורפת כדי שעלות הסחורות שלנו לא תעלה, שזה כולל את מחיר הגבינות, רוטב ואף את מחיר הקרטון. אפילו מחיר הקרטון עלה באופן משמעותי. זה מה שאני עושה מבוקר ועד הערב כדי שהמחיר יישאר בעינו.
"אנחנו מבינים את מה שהמדינה עוברת הן מבחינת המלחמה והן מבחינת יוקר המחייה. כולם מחפשים תירוץ להעלות מחיר ואנחנו לא מעלים מחירים. המחיר של הפיצה התחיל מ-20 שקל, כאשר לפני ארבע שנים העלינו ל-25 שקל. מאז אנחנו במלחמה להשאיר את המחיר כפי שהוא".
על הדרך לחסוך עלויות הוא מספר כי "יש לנו מפעל בצקים וכך אנחנו שולטים על המחיר. בנוסף, אנחנו נלחמים על מחיר השמן, כדי שהפוד קוסט שלנו לא יעלה וכדי לשמור על המחירים לצרכן ולשמור על הזכיין".
רכשתם את המותג פיצה פרגו. מותג זה נחשב ליקר יותר - זו הדרך לשפר את הרווחיות?
"לא, רכשנו 50 אחוז מפיצה פרגו בינואר השנה ולכן זה לא קשור. אנחנו נלחמים בספקים היות ואנחנו מוכרים חצי מיליון מגשי פיצה בחודש. המשמעות היא שאנחנו מאכילים כשני מיליון אנשים בחודש.
"פיצה פרגו עולה 55 שקל למגש בגודל לארג'. זה מוצר אחר. זו פיצה עם בצק אחר וכמות גבינה יותר גדולה. כשאנחנו נכנסנו לפרגו הורדנו את המחיר. יש היום פיצות ב-60 ו-ב 70 שקל ולדעתי אין לזה אין הצדקה״.
לגבי המשלוחים אומר חלפון כי "את המשלוחים התחלנו בתקופת הקורונה כי אז לא הייתה לנו ברירה. לפני כן לא היו לנו משלוחים. ביצענו אז ישיבת חירום בנושא והחלטנו לספק משלוחים. הפיצה במשלוח עולה אותו הדבר ומחיר המשלוח תלוי בעיר, אבל המחירים עממיים.
"אנחנו עובדים גם עם וולט, אבל בוולט אין סיכוי שאנחנו יכולים לשמור על המחיר הזה היות והם לוקחים 28 אחוז עמלה. וולט הם שותפים של העסק והם לוקחים נתח נכבד. באמצעות וולט אנחנו מוכרים חבילה שכוללת למשל פיצה משודרגת, לחם שום ותוספות כדי שהזכיינים לא יפסידו".
"אנשים מסתכלים על הכיס שלהם"
בזמן שבשווארמיות רבות ניתן למצוא מנת שווארמה בפיתה בכ-50 שקל, במפגש רמב״ם בכיכר רמב״ם ברמת גן מציעים פיתה עם שווארמה ב-33 שקל. גיא כהן, שמנהל את העסק, מספר שהוריו הקימו את המקום לפני 25 שנה.
כהן מסביר כי "לפני חג הפסח המחיר עלה 28 שקל, לאחר שזה היה המחיר כשלוש שנים ונאלצנו להעלות אותו בגלל שכל המחירים קפצו. המחיר הזה כולל שווארמה הודו או פרגית, סלט, חומוס, צ'יפס וכן סלטים בצד. חשוב לנו מאוד שהלקוחות יהיו מרוצים ולכן אנחנו מציעים את המנות במחיר שהוא נגיש. אנחנו לא מרוויחים הרבה על המנה, אבל ברוך השם יש רווח. זה שאני נותן אוכל לאנשים, זה הסיפוק שלי.
"לא נראה לי שאנחנו נעלה את המחיר. יש אנשים שקיבלו קשה את העלאת המחיר האחרונה ויש כאלה שלא קונים שווארמה כי המחירים עלו. אני יכול להגיד שלנו העלו את מחיר הבשר באופן דרסטי. אני מקווה מאוד אפילו להוריד את המחיר. אני אלחץ על הסוכנים שלנו שילחצו על החקלאים.
"הרבה קונים אצלנו מנות שווארמה כי יש לנו שווארמה טובה במחיר נגיש. עם זאת, יש כאלה שלא יכולים לאפשר לעצמם. יש הרבה אנשים שקיבלו מכה בקורונה. בנוסף, יש אנשים שחוסכים אולי בגלל המלחמה. אנשים מסתכלים על הכיס שלהם".
לשאלה אם הוא עובד עם חברות המשלוחים ענה כהן כי "אני עובד עם וולט, תן ביס ומשלוחה. בוולט למשל אני מוסיף את העמלה של וולט, זה בערך המחירים פלוס מינוס. מי שיושב במקום או עושה איסוף עצמי מרוויח. הרוב מגיעים למסעדה כדי לחסוך את העלות. עם זאת, יש אנשים שגרים מטר ממני ועושים הזמנה בוולט. אני אומר להם, רדו למטה תנשמו אוויר. איך אפשר להיות כל היום בבית? אנשים מאז הקורונה התרגלו להיות בבית".
