האקדמיה האמריקנית לקולנוע הודיעה אתמול כי יוטיוב חתמה על "עסקה רב-שנתית" ל"זכויות בלעדיות עולמיות לשידור טקס האוסקר". המשמעות היא שטקס האוסקר יעבור משידורי טלוויזיה לסטרימינג ב-2029 - רגע מכונן עבור תעשיית הבידור. העסקה תימשך עד שנת 2033.
ABC, בבעלות דיסני, היוותה את הבית של האוסקר במשך עשרות שנים. ABC תמשיך להציג את טקס האוסקר עד 2028, כולל חגיגת המאה של התוכנית באותה שנה.
העסקה מדגישה מהפך עצום בתעשיית המדיה, שהשתנתה לחלוטין בזכות יוטיוב ופלטפורמות סטרימינג כמו נטפליקס. האקדמיה פתחה במכרז לזכויות השידור בשבועות האחרונים, ויוטיוב ככל הנראה הציעה הצעה גבוהה יותר מ-ABC ומגופים אחרים.
"ללחוץ יד לאדם שמנסה להרוג אותך"
מנכ"ל יוטיוב ניל מוהאן אמר: "האוסקר הוא אחד ממוסדות התרבות החיוניים שלנו, המכבד מצוינות בסיפור סיפורים ואמנות. השותפות עם האקדמיה במטרה להביא את חגיגת האמנות והבידור הזו לצופים בכל רחבי העולם, תעורר השראה לדור חדש של יצירתיות ואוהבי קולנוע".
אולם בהוליווד ההודעה עוררה תגובות מעורבות. יוצרים רבים מפוצלים בין שימור הקולנוע המסורתי לבין אימוץ פלטפורמות דיגיטליות. אחד התסריטאים כתב ב-X: "יוטיוב משדרת את האוסקר זה כמו ללחוץ יד לאדם שמנסה להרוג אותך".
האוסקר עדיין חוגג בעיקר הקרנות קולנועיות, גם כשיותר ויותר אנשים רואים בסופו של דבר את הסרטים דרך סטרימינג. הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר ב-2025, "אנורה", הושק בפסטיבל קאן, יצא לבתי קולנוע, והגיע ל-Hulu חודשים מאוחר יותר.
הצופים יוכלו לצפות בטקס ללא תשלום ביוטיוב, וכן באמצעות מנוי ליוטיוב TV. הפרטים הכספיים של העסקה נשארו חסויים. ביל קריימר, מנכ"ל האקדמיה, ולינֶט האוול טיילור, נשיאת האקדמיה, הדגישו שמדובר בשיתוף פעולה עולמי שיאפשר לקהלים נרחבים יותר ברחבי העולם גישה לפעילויות האקדמיה ולטקס עצמו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
