״מותה של הוליווד״: כל מה שצריך לדעת על עסקת נטפליקס

אם רשת הסטרימינג תעבור את המכשול המרכזי - טראמפ - הרי שאנחנו עומדים בפני עידן חדש ומטריד בלא מעט מובנים • העסקה תאפשר לנטפליקס, האויבת הגדולה של הקולנוע, דריסת רגל משמעותית בתעשייה

ורנר ברוס ונטפליקס. צילום: רויטרס

בדצמבר 2010 התראיין ג'ף ביוקס - אז מנכ"ל טיים-וורנר - ל"ניו יורק טיימס". המראיין הפנה אליו שאלה לגבי נטפליקס, חברת משלוחי ה-DVD בדואר שהפכה ללהיט בקרב צרכנים, ותהה אם היא לא מתחילה להוות איום על תאגידי הבידור הגדולים. "זה קצת כמו שהצבא האלבני יכבוש את העולם", התלוצץ ביוקס, "אני לא חושב שזה יקרה". 15 שנים חלפו ו"הצבא האלבני" שלף 82.7 מיליארד דולר מהחשבון, כדי לאסוף אליו את אחד האולפנים ההיסטוריים והחשובים בתולדות תעשיית הבידור. 

המכשול המרכזי שעומד כעת בפני השלמת העסקה הוא אישור רגולטורי של משרד המשפטים האמריקני. לכאורה, יש כאן פגיעה ברורה מאוד בתחרות: חברת הסטרימינג הגדולה בעולם רוכשת לא רק את האולפן הגדול ביותר, אלא גם את שירות הסטרימינג המתחרה (HBO Max). בפועל, בגלל שאנחנו בעידן טראמפ, השאלה הופכת להיות הרבה יותר מורכבת. על פניו, הציפייה היא שטראמפ יסייע לחברו הטוב, דיוויד אליסון, ויטרפד את העסקה. אליסון הוא הבעלים של פרמאונט, שהתחרתה עם נטפליקס על רכישת אולפני וורנר. הוא טען שהמכירה נעשתה שלא בתום לב, ועל פי דיווחים הגיע לביקור עם בכירים בבית הלבן כדי לשכנע אותם להתערב. 

המכשול העיקרי. הנשיא טראמפ, צילום: רויטרס

אלא שכמו תמיד עם טראמפ, הכל שאלה של משא ומתן. נטפליקס מכירה היטב את הקליינט וצפויה להציע מגוון מתנות כדי לפייס אותו: התחייבות ליצירת תוכן בתחומי ארה"ב (כלומר יצירת מקומות עבודה, נושא יקר לליבו של טראמפ), הוזלת מחירי המינוי החודשי (כתוצאה מהמיזוג של נטפליקס ו- HBO Max) ועוד.

בנוסף, נטפליקס פעלה בחכמה כשבחרה שלא לרכוש את מלוא הנכסים של וורנר. "העולם הישן" של חברות כבלים וספורט - כולל מותגי ענק כמו CNN וערוצי ספורט - ישולב לתוך חברה נפרדת: Discovery Global. זה יאפשר לנטפליקס לא להסתבך עם טראמפ, שמחפש בעלים שיהפוך את CNN ל״ידידותית יותר״ כלפיו. 

פעלה בחכמה. נטפליקס, צילום: רויטרס

נטפליקס הגיעה לעסקה אחרי בנייה מרשימה של כוח מול מקבלי ההחלטות בווושינגטון. היא הגדילה משמעותית את כמות הלוביסטים שלה, השקיעה באירועים נוצצים של הקרנות מיוחדות ומסיבות מפוארות. המנכ"ל-השותף, טד סרנדוס, נפגש עם טראמפ לארוחת ערב באחוזת מאר-א-לאגו לפני תחילת הקדנציה השנייה שלו. סרנדוס היה בעבר תורם משמעותי למפלגה הדמוקרטית, אבל הנשיא דווקא נשמע נלהב במהלך הארוחה: "מלאניה ובארון הם מעריצים גדולים שלכם", אמר לסרנדוס. ההחלטה הסופית בנושא צפויה להתקבל בתוך מספר חודשים. 

עידן חדש ומטריד

אם נניח שנטפליקס תמצא את הדרך אל ליבו של טראמפ, הרי שאנחנו עומדים בפני עידן חדש ומטריד בלא מעט מובנים. "אם היו מטילים עליי לעשות את זה במכוון, אני לא חושב שהייתי מוצא דרך יעילה יותר להקטין את התחרות בהוליווד, מאשר למכור את אולפני וורנר לנטפליקס", צייץ ג'ייסון קילאר, מי שהיה בתחילת העשור מנכ"ל תאגיד וורנר. ואכן, כשמסתכלים על מה נטפליקס אספה לחיקה, קשה שלא להגיע למסקנה דומה.

בראש ובראשונה מדובר ב-HBO, ככל הנראה רשת הטלוויזיה היוקרתית ביותר בתעשייה ומי שאחראית על אינספור יצירות מופת ולהיטי תרבות ענקיים: "הסופרנוס", "עמוק באדמה", "הסמויה", "משחקי הכס", "הלוטוס הלבן", "אחים לנשק", ״יורשים״, "סקס והעיר הגדולה" ורבות אחרות, יהפכו כולן לנכסים של נטפליקס. לצדן, תחזיק נטפליקס בסדרה שעבורה שילמה בעבר 500 מיליון דולר להסכם שכירות של חמש שנים: "חברים". היא תחזיק באופן בלעדי בקניין הרוחני של "הארי פוטר", אולפני DC (המתחרה הגדולה של מארוול, עם פוטנציאל עצום של דמויות מבאטמן ועד וונדר וומן), בקלאסיקות כמו ״הבית הלבן״, ״המופע של לארי סנדרס״, ובעוד שורה של כותרים שיהפכו את הקטלוג שלה לעשיר לא פחות משל המתחרה הגדולה, דיסני.

"מותה של הוליווד", צילום: אי.אף.פי

בנוסף, העסקה תאפשר לנטפליקס דריסת רגל משמעותית בעולם הקולנוע. מלבד קטלוג סרטים עשיר של מאה שנות יצירה, וורנר מחזיקה במערך קשרים וחוזים עם רשתות בתי הקולנוע בכל רחבי העולם. המשמעות היא שנטפליקס, האויבת הגדולה של הקולנוע ומי שפירקה במו ידיה את כל מושג "חלונות ההפצה" (הזמן שבין הפצת סרט בקולנוע לעלייתו לטלוויזיה), תקבל גישה לאפשרויות הפצה חדשות של סרטים וסדרות על המסך הגדול ועל המסך הקטן. היא תקבל גם גישה ליוצרים וכוכבים שעד היום סירבו לעבוד איתה (כמו כריסטופר נולאן או טום קרוז), בגלל שבלעדיה יהיה קשה מאוד להגיע לתפוצת הענק.

מאחורי הקלעים יש משמעות אדירה נוספת והיא AI. עד היום נטפליקס הייתה המובילה הטכנולוגית בפער בתעשיית הבידור, אבל חלשה בגזרת הנכסים התרבותיים. העסקה הזאת משנה את הדינמיקה הזאת בבת אחת. נטפליקס תחזיק בקטלוג הגדול ביותר של תכנים, שיאפשרו לה לאמן מודלים של AI על מתן המלצות מדויקות יותר לצרכנים, אבל לא פחות חשוב מכך גם על תכנים עתידיים. דיסני הודיעה רק לאחרונה על כוונתה לאפשר בקרוב לצרכנים להשתמש בכלי AI כדי לייצר תוכן שמבוסס על המותגים והיצירות שלה. נטפליקס מחזיקה עכשיו ביכולת להחזיר מלחמה גם בזירה הזאת.

לא פלא שיוצרים עצמאיים ובכירים בתעשייה מכנים את העסקה "מותה של הוליווד". עם ריכוז כל כך גדול של כוח בידיה של נטפליקס, היא עשויה להיות עוד פחות סבלנית מבעבר לתכני נישה או יצירות שאינן מבוססות על מותגים קיימים. אחד היהלומים בכתר של HBO Max הייתה הסדרה שתביא את "הארי פוטר" לטלוויזיה. עכשיו היא בידיים של נטפליקס. מי יודע? אולי בקרוב נגלה שהרמיוני הוחלפה באילבן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר