העסקה של נטפליקס עם "רחוב סומסום" משנה את כללי המשחק ו-HBO הייתה צריכה לראות את זה מגיע. במשך עשרות שנים, "רחוב סומסום" שעלתה לראשונה למסכים בארה"ב כבר בשנת 1969, הייתה הרבה יותר מעוד תוכנית טלוויזיה - היא הייתה עוגן תרבותי, פלטפורמה חינוכית למיליוני ילדים ותכנית יציבה ואמינה בנוף תקשורתי שמשתנה במהירות. לכן, כש-Warner Bros Discovery הפסיקה בשקט את התמיכה בתוכנית בשנה שעברה, עתידם של ביג בירד והחברים נראה לפתע מעורער והדאגה החלה להתפשט: האם התכנית בדרך לביטול?
אך בתעשייה כמו בתעשייה, שום דבר לא סגור וחתום עד שלא יורד השאלטר באופן סופי. כמו בסיפורים על גיבורי על, חבל ההצלה הגיע כשענקית הסטרימינג נטפליקס נכנסה לתמונה לא רק כדי להציל את "רחוב סומסום" מהיעלמות, אלא כדי להמציא מחדש את כללי המשחק של הטלוויזיה החינוכית בעידן הסטרימינג.
למרות שבינתיים נשמר השקט באשר לפרטי העסקה המדויקים, תמונת המצב ברורה: נטפליקס תהיה הבית החדש של עונה 56 של "רחוב סומסום" אחרי ש- Warner Bros Discovery שהחזיקה בזכויות השידור מאז 2016, החליטה לא לחדש את החוזה. הסיפור האמיתי נמצא מאחורי הקלעים: בניגוד להסכם עם HBO שהפך את צופי PBS (רשת הטלוויזיה הציבורית של ארצות הברית) למעין צופים בדרגה נחותה כשאלה נאלצו עד היום להמתין תשעה חודשים לפרקים חדשים, נטפליקס מחזירה את "רחוב סומסום" למקום הראוי לה: זמינה לכולם, בו זמנית, בכל מקום.
כשהעונה החדשה תעלה בהמשך השנה, הפרקים ישודרו במקביל בנטפליקס וב-PBS בארה"ב, מהלך שלא רק מסמן עסקה טכנית אלא מהווה הצהרה על נגישות, שוויון ועתיד המדיה הציבורית. לפי דיווחי האתר TechRadar לא מדובר רק באקט סימלי - PBS מימנה היסטורית פחות מ-10 אחוזים מעלות ההפקה של התוכנית, כשמקור החיים האמיתי של "רחוב סומסום" תמיד היה מרצ'נדייז, רישוי, ובעיקר הגעה רחבה לקהל. עם למעלה מ-310 מיליון מנויים, נטפליקס עוקפת בהרבה את Max (לשעבר HBO Max) ומבטיחה להפיץ את "רחוב סומסום" ליותר ילדים ויותר תומכים פוטנציאליים מאי פעם.
ברוכים הבאים לרחוב החדש
אבל נטפליקס לא מסתפקת בשימור המצב הקיים ומבטיחה כי העונה ה- 56 תביא עימה גם לא מעט שינויים: קטעי סיפור ארוכים יותר, דמויות שמדברות ישירות לצופים, הצצה לדירות של הדמויות וחזרה של קלאסיקות כמו "העולם של אלמו" ו"משאית האוכל של המפלצת". בנוסף יש גם אסטרטגיה דיגיטלית רחבה, עם פיתוח משחקים חדשים והוספת 90 שעות של פרקים קלאסיים לספריית נטפליקס, הכל כחלק מהתאמה לעידן שבו ילדים גדלים על סטרימינג ואינטראקטיביות.
כצפוי כשמדובר בתוכנית ותיקה כל כך שדורות גדלו עליה, התגובות למהלך הדרמטי לא איחרו לבוא, כשהורים ומעריצים הציפו את הרשתות החברתיות בהקלה והכרת תודה. "ניצחון נדיר לנטפליקס" כתב אחד והוסיף: "סוף סוף חדשות טובות". אחרים הדגישו שלראשונה מזה עשור, "רחוב סומסום" תהיה נגישה באותה מידה גם למשפחות מעוטות יכולת וגם למנויי נטפליקס, היפוך מלא של עידן הבלעדיות של HBO.
מאידך, יש המצביעים על כך שלא הכל ורוד וכי ההימור כאן גדול מתמיד. בעידן שבו פלטפורמות הסטרימינג משתלטות על חיינו ותוכן לילדים הופך לחזית נוספת במלחמות התוכן, ההישרדות של "רחוב סומסום" היא מבחן למה שיכול להיות מדיה ציבורית במאה ה-21. האם תוכנית ללא מטרות רווח, שמטרתה חינוך ושוויון יכולה לפרוח בסביבה מסחרית? נטפליקס מהמרת שכן ושהעולם ירוויח מכך.
בינתיים, דבר אחד ברור: "רחוב סומסום" לא רק שורדת, היא מתפתחת ומתרחבת. בזכות נטפליקס, היא חוזרת להיות הכיתה הכי נגישה בעולם. לכל מי שלמד לספור עם הרוזן או מצא נחמה בצחוק של אלמו, זו לא רק בשורה טובה - זה ניצחון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו