חזרה גנרלית - עונה 2: בין פסיכופתיות לפריצת מוסכמות ושבירת כללים אובססיבית

על דבר אי אפשר לחלוק: צריך להיות שרלטן כישרוני כדי לקבל מ־HBO צ׳ק פתוח, עשרות מיליוני דולרים וחופש מוחלט, ואז לעשות בזה בולשיט מלא עומק ותחכום לא מתוחכם • ואיכשהו, בסוף מלא אנשים יגידו: בוא'נה, זה גאון

נייתן פילדר. המדריך לבזבוז כספים על שטויות. צילום: HBO

חזרה גנרלית - עונה 2 | HOT ,yes וסלקום TV

נייתן פילדר - גאון או גאון מאוד? ואולי לא זה ולא זה, אלא אדם רגיל עם ביצים מזהב, שמתמרן את הצופים לחשוב שיש לו הילה ויכולת ליצור טלוויזיה שתגרום לנו לחשוב שהוא משהו מיוחד.

אחרי שיצר וכיכב בסדרות מוזרות כמו "נייתן בשבילך", "הקללה" ו"חזרה גנרלית" - נפוצה הנחה כי פילדר הוא גאון, או גאון מאוד. "חזרה גנרלית" המוקומנטרית, שעשה לפני שלוש שנים ל־HBO, חזרה אלינו החודש לעונה שנייה, וכך קיבלנו הצצה נוספת למוחו של פילדר.

גם הפעם הוא מנסה להמציא מחדש את מה שלכאורה המציא מחדש בעונת הבכורה - את הטשטוש שבין מציאות לבין טריקים של טלוויזיה מסחרית ומתוסרטת שמקדשת את אמנות השקר והחרטוט.

מדי פרק משחק פילדר לצופיו בראש, ומכריח אותם להתבלבל בין אמת לשקר. ככה קל לו לבלבל את המוח על "מטרה חשובה". לדוגמה, העונה הוא חוקר אסונות תעופה, ובגדול הוא מצהיר כי בזכות הממצאים שישיג הוא יוכל להביא לפריצת דרך שתצמצם בעתיד תאונות אוויריות.

בדרך לפתרון הוא ממנה את עצמו לבר־סמכא, ושופך כמויות לא הגיוניות של כסף על שטויות - בונה לוקיישנים מוגזמים ומעסיק אינספור שחקנים, עובדי הפקה וניצבים כדי להרים סצנות קצרות והזויות - ואז מסביר מדוע השטויות הללו חשובות ומשמעותיות.

הנה חלק מהדברים שקרו בשלושת הפרקים ששודרו עד כה: פילדר רצה להבין את תקופת ינקותו של טייס מסוים, ולכן התחפש לתינוק. כדי להתאים פרופורציות, הוא בנה סט צילומים של חדר ילדים גדול ממדים והציב מיטת תינוק עצומה ושידת החתלה ענקית, ואז השתמש ברובוט ענק שיגלם את האמא המניקה. בשביל סצנות אחרות בנה רפליקה של שדה תעופה, שחזר מציאות חלופית לכלב משובט, וזימן זמרים לאודישנים פיקטיביים של תוכנית ריאליטי.

התוצרת של פילדר נעה בין פסיכופתיות לפריצת מוסכמות ושבירת כללים אובססיבית. בסצנה אחת השקיע היוצר היהודי את התקציב והחשיפה כדי לעקוץ את פרמאונט+, שהעזה למחוק מהשרתים שלה פרק מתוכנית עבר שלו בגלל אלמנטים אנטישמיים.

הוא כינה אותם "נאצים", וכדי להעצים את האמירה בנה לוקיישן של חדר מלחמה, הלביש שחקן במדים נאציים והוסיף אזכורים לשואה ולפרויקטים מעברו. בשלב מסוים לא היה ברור אם זה גאוני, או סתם ניצול משאבים בשביל סגירת חשבונות והאדרה עצמית.

על דבר אי אפשר לחלוק: צריך להיות שרלטן כישרוני כדי לקבל מ־HBO צ׳ק פתוח, עשרות מיליוני דולרים וחופש מוחלט, ואז לעשות בזה בולשיט מלא עומק ותחכום לא מתוחכם. ואיכשהו, בסוף מלא אנשים יגידו: בוא'נה, זה גאון.

על יורם זק אמרו פעם "הוא גאון". זה היה כשזק עבד בתור "האח הגדול" ויצר היסטריה לאומית וקאלט דרך תוכנית ריאליטי. כבר הרבה זמן הוא לא משחזר את הקסם, אך מצליח להרים סרטי דוקו מרתקים שמשלבים את סגנון הבימוי שעשה את "האח הגדול" למה שהיה בשיאו.

ביום חמישי שודר ב"עובדה" (קשת 12) דוקו של זק על שורד השבי עומר שם טוב. לרגעים זה נראה כמו "האח הגדול", וזה רק גרם לי לחשוב שהחטופים הפכו לגיבורי הריאליטי של דורנו. מייה שם, האחים רגב, אלי שרעבי ועומר שם טוב הם הבובלילים והדנה רון של תקופתנו. אנחנו מציצים לנשמה שלהם דרך מסך הטלוויזיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר