חדשות הערב | כאן 11, 19:50
כדי להסביר את שורש הבעיה של כאן 11, הרשו לי להשתמש באפוד השחור של דני קושמרו כדוגמה רלוונטית. האקססורי הזול שקושמרו לבש על עצמו אמש, כשהגיש את המהדורה של קשת 12 משטח פתוח בקריית שמונה, העניק לו (שוב) מין צ'ארם סקסי של גיבור המסכן את גופו למען צופי הערוץ.
אפוד הרי משדר סכנה. אפוד גם משדר שחברת הביטוח חושבת שהטאלנט הזה יקר וחשוב לערוץ, וכדאי שלא יישרט. בקיצור, כשקושמרו לובש אפוד מגן בפריים-טיים, בשעה שהוא מגיש חדשות מגבול הצפון - הצופים נמשכים למסך גם בגלל האפוד.
כאמור, כולם שידרו אתמול חדשות מהצפון, וכאן 11 שלחו את מואב ורדי להיות הקושמרו שלהם על הגבול. הוא לא לבש אפוד, אלא חולצה אפורה מכופתרת, כשהוא התרווח מאחורי שולחן שהוצב בנקודה המשקיפה אל גגות קריית שמונה הנטושה. ורדי ניהל את השידור בדיוק לפי הספר. הוא ראיין כבאי וקצין שהגיעו אל שולחנו, ושאל את מה ששואלים במצבים כזה. אבל הווייב הכללי היה אפור, שמרני וישנוני - וזה ההבדל בין אפור לבין אפוד. זה ההבדל בין 11 ל־12.
"חדשות הערב", המהדורה המרכזית של התאגיד, מדשדשת בעקביות בתחתית טבלאות הרייטינג. ערב אחר ערב משאירים לה אבק, ועדיין היא מתעקשת לעשות את אותו הדבר, אף על פי שהתוצאה נראית כמו העתק חיוור של מתחריה המסחריים. בכאן תמצאו בדיוק את אותם האייטמים והדיווחים וההדלפות והכתבות והראיונות שנותנים אצל כל האחרים, אבל פחות טוב, ובעיקר אפרורי ואנמי.
עוד דוגמה מאמש: בכיסא שליד יונית לוי באולפן חדשות 12 ישבה תמי מצגר, חטופה משוחררת שהתבשרה שלשום על מות בעלה בשבי, ושיתפה באינטימיות מלאת רגשות את תחושותיה. גם ב־11 השיגו ראיון איתה, ששודר במקביל, אבל אצלם הוא כלל לא מיצה את הפוטנציאל הגלום בו - בעיקר מכיוון שהוקלט דרך אוזנייה, והמרחק בין המראיינת מיכל רבינוביץ' למרואיינת הקשה עליהן לחלוק רגשות.
לא מבדרת, סתם משעממת
מהדורת חדשות אמורה להעביר מידע אקטואלי, אבל בישראל - מדינה שאזרחיה מכורים לחדשות - המהדורות עושות הרבה מעבר. הן מעוררות רגשות אצל צופיהן, שמתעצבנים מול המסך, מתרגשים, נלחצים, מפתחים חרדות ופחדים וחוזרים למחרת לעוד מנה. סוג של בידור מזן שרק ישראלים יכולים להבין. לכן החדשות בארץ משיגות רייטינג מוגזם, ולכן המהדורה של כאן לא נהנית מהרייטינג הזה. היא לא מבדרת, לא מעצבנת, לא מפחידה ולא מעוררת אמוציות. סתם משעממת.
נכון ששידור ציבורי לא צריך להתחשב בנתוני צפייה, אבל רייטינג מסמן עד כמה המוצר מעניין אנשים. והמוצר החדשותי של כאן פשוט לא מעניין. יש שם אנשי מקצוע טובים, הגונים, אמינים ולא פופוליסטיים, אבל זאת גם הבעיה. אפשר להחמיא כמה שרוצים למאיה רכלין ולעקיבא נוביק, למשל, אבל בסוף הם לא מסוגלים למשוך אליהם יותר מ־3-2 אחוזי צפייה.
האפרוריות של החדשות בערוץ בולטת מכיוון שהיא שולטת על שעות שידור רבות, שאף אחד לא צופה בהן. הפער הזה לעומת העניין הציבורי בשידורי הערוץ שאינם חדשות - בלתי נתפס.
בצל המצב הנ"ל, באוגוסט צפוי ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד מיום הקמתו, לפרוש מתפקידו. מחליפו, מי שזה לא יהיה, יצטרך להביא איתו חזון חדש וביצים. שידור ציבורי זה חשוב, אבל אם הוא לא מעניין את הציבור - יש כאן בעיה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו