תיקון ל"סיינפלד"? לארי דיוויד למד לקח

הפינאלה של "סיינפלד" נחשב לאחד מפרקי הסיום הכי שנויים במחלוקת בהיסטוריית הטלוויזיה • "תרגיע" גומרת את הסיבוב שלה על המסך ודיוויד, שהיה בין הכותבים של הסדרה האהובה, נדרש לפרק סיום נוסף • הסוף של הסדרה התכתב באופן מושלם עם זה של הסדרה הוותיקה - כל האלמנטים מהפינאלה הושתלו גם כאן • ובניגוד לסוף הצדקני של סיינפלד בכלא - בסוף של תרגיע לארי דיוויד מבין: צריך לרצות את הקהל שלך

לארי דיוויד בפרק הסיום של "תרגיע". תיקון ל"סיינפלד". צילום: John Johnson/HBO

הפינאלה של "סיינפלד" נחשב עד היום אחד מפרקי הסיום הכי שנויים במחלוקת בהיסטוריית הטלוויזיה. לארי דיוויד, מיוצרי הסדרה האיקונית, כתב את הפרידה ההיא שנגמרה רע: ארבעת החברים עמדו למשפט כי לא סייעו לעובר אורח שנשדד (חוק השומרוני הטוב), הורשעו וגמרו בכלא. סוף צדקני לסדרה צינית ופרועה - הקהל לא אהב.

יצירת מופת קומית. "תרגיע", צילום: HBO

לא פעם הוזכר הסיום ההוא בפרקים של "תרגיע", בדרך כלל בנימת עלבון. בפעם האחרונה, כשחברו ליאון עשה בינג' על "סיינפלד", הוא סיפר ללארי: "נשאר לי לצפות בפרק הסיום, אבל שמעתי דברים נוראים עליו. שמעתי שדפקת אותו". הטריגר הנ"ל כל כך ישב ללארי על הלב, עד שהוא הקדיש את כל עונה 7 כדי לתקן זאת, ארגן איחוד סיינפלדי כחלק מהעלילה וסיפק סוף אלטרנטיבי חדש.

עונה 7 שודרה לפני 15 שנה. פרק הסיום של "סיינפלד" - לפני 25 שנה. עכשיו, כש"תרגיע" גומרת את הסיבוב שלה על המסך, נדרש דיוויד לספק עוד פרק סיום. ותאמינו או לא, מה שהוא עשה זה לקחת את הסוף של "סיינפלד" - ולשכפל אותו. חוק השומרוני הטוב הוחלף בחוק היושרה בבחירות, ולארי הועמד לדין כי נתן בקבוק מים למצביעה בתור לקלפי.

יוצר "תרגיע" לארי דיוויד, צילום: רויטרס

למעשה, הסיום של "תרגיע" התכתב בצורה מושלמת עם זה של "סיינפלד" - על ספסלי בית המשפט התכנסו כל חבריו ומכריו, אפילו ג'רי סיינפלד, והתובע השתמש במשפט שנאמר לפני 25 שנה: "אציג בפניכם כמה עדים שיראו לכם דפוס התנהגות". בזה אחר זה עלו לדוכן דמויות מפרקים ישנים, והעידו כמה גיבור הסדרה הוא זבל של בן אדם, שחזרו את מעשיו הרעים וסיכמו תקופה.

כל האלמנטים מהפינאלה של "סיינפלד" הושתלו גם כאן. רק דבר אחד השתנה בתהליך השכפול, ואני לא יכול לכתוב עליו כי זה ספוילר. הטוויסט שמתרחש הוא התיקון של לארי, כפי שהוא עצמו אמר לג'רי בסצנת הסיום: "ככה היינו צריכים לסיים את הפרק האחרון". 25 שנה אחרי, לארי דיוויד סיפק עוד סוף אלטרנטיבי ל"סיינפלד" - ונדמה שהפעם זה באמת הסוף המוחלט.

ג'רי סטילר (מימין), ג'ייסון אלכסנדר (במרכז) ואסטל האריס (משמאל) בסדרה "סיינפלד", צילום: Getty Images

דייויד קבר את "תרגיע" כבר כמה פעמים, כך שצריך לקחת אותו בעירבון מוגבל. הוא כתב בעבר פרקים שנועדו להיות סוף הסדרה, אבל כעבור שנות מנוחה חזר לעונות נוספות. לכן 12 עונות התפרסו על 24 שנים, שבמהלכן נגע בצורות השונות של ההתנהגות בחברה. כי בעצם, "תרגיע" היתה קומדיה מושחזת על טבע האדם, על נימוסים ועל ערכים.

דמותו הטלוויזיונית של לארי נוטפת אשמה, סקרנות, פחדנות, קלולסיות, קונדסות ושמחת חיים. מדובר באדם חסר רגישות, אדיש ואנוכי, שלרוב בוחר להתנהג בדרך הכי שגויה שאפשר - אם בטעות וברשלנות, בגלל אי־הבנה, ואם בכוונת זדון. רוצה לומר, יותר מהנרקיסיזם הממוצע של הדמות הראשית, "תרגיע" היתה סדרה על איך בני אדם לא צריכים להתנהג בחברה.

אם זה הפרק הראשון - אנחנו בבעיה, צילום: מתוך "תרגיע"

היה איזה רגע בתחילת פרק הסיום שבו לארי חטף כדור בראש. אם כלשהי דרשה מבנה להתנצל בפניו על זריקת הכדור, כדי שילמד דרך ארץ ויישא בתוצאות, אך לארי התנגד והסביר לילד: "אני בן 76, ולא למדתי לקח כל חיי". לא סתם פרק הסיום של "תרגיע" נקרא "לא נלמד לקח", כי בניגוד לסוף הצדקני של סיינפלד בכלא - בסוף של "תרגיע" לארי דיוויד עדיין לא למד שום לקח. אבל הוא כן למד לקח חשוב מהפינאלה של סיינפלד: צריך לרצות את הקהל שלך.

"תרגיע", עונה 12 - פרק סיום הסדרה, yes, HOT, סלקום TV.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר